بین‌الملل 10:54 - 13 مرداد 1400

پرایس: آماده از سرگیری مذاکراتیم اما توپ در زمین ایران است!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که هیئت آمریکایی آماده بازگشت به «وین» برای گفتگو با ایران جهت احیای برجام است، اما این تهران است که باید درباره حضور و مشارکت خود تصمیم بگیرد.

پرایس ادعایش را این چنین مطرح کرد: ما آماده ایم برای ادامه گفتگوهای غیر مستقیم مبنی بر بازگشت متقابل به برجام به وین برگردیم. بسیار واضح است که مقامات در دولت ایران باید تصمیماتی در درون سیستم خودشان درباره مسیری که می خواهند ادامه دهند، بگیرند.

مطابق ادعای پرایس، چارچوب زمانی دور احتمالی بعدی (هفتمین دور) هنوز اعلام نشده است. وی اضافه کرد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی عملی ترین و موثرترین راه را برای پیشرفت ارائه می دهد. پرایس همچنین ادامه داد که واشنگتن به گفتگوها جهت تبادل زندانیان با تهران ادامه می دهد.

وی در این باره مدعی شد: ما گفته ایم که تضمین آزادی شهروندان آمریکایی که به طور غیرعادلانه در زندان هستند، یکی از اولویت های مهم است. تا موقعی که آنها با خیال راحت بتوانند به جمع خانواده های خود بازگردند، از تلاش برای آزادی شان دست برنخواهیم داشت.

این اظهارات پرایس در حالی است که پیشتر، «نورنیوز» پایگاه خبری نزدیک به شورای امنیت ملی ایران، گفته بود که به دلیل تداوم عهدشکنی های آمریکا، ایران طرح مبادله ۴ زندانی و گرفتن ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده را از دستور کار خارج کرده است.

از سوی دیگر، آمریکایی ها می گویند که از نزدیک در حال رصد فرآیند انتقال قدرت در ایران هستند و منتظرند که ببینند رئیس جمهور جدید ایران چگونه بر فرآیند گفتگوهای غیرمستقیم میان واشنگتن و تهران برای بازگشت دوجانبه به برجام تأثیر خواهد گذاشت.

آخرین دور گفتگوها شش هفته پیش در روز ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ به پایان رسید و از آن زمان تاکنون، هیچکدام از طرف‌ها برنامه‌ای برای برگزاری دور جدید گفتگوها ترتیب نداده اند. این در حالی است که به ادعای «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده فرآیند مذاکره با ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «نمی تواند بطور نامحدود ادامه یابد».

بلینکن در یک کنفرانس خبری در کویت پیرامون این موضوع مدعی شد: «واشنگتن به دیپلماسی متعهد است، اما این فرآیند نمی‌تواند برای یک مدت نامحدود ادامه یابد».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین نیز گفته بود که تاریخ دقیق آغاز دور هفتم مذاکرات وین هنوز مشخص نیست. اولیانوف در این باره افزود: با توجه به روی کار آمدن یک رئیس جمهور جدید و تشکیل دولتی جدید، نمی‌دانیم در رویکرد ایرانی‌ها چه تغییراتی ممکن است ایجاد شود. این احتمال که دیدگاه‌های طرف ایرانی در باب برخی موضوعات مورد بحث در وین (با دولت جدید) تطابق داده خواهد شد، رد نمی‌شود. اما هنوز چیزی در این رابطه نمی‌دانیم.

اولیانوف تاکید کرد که حصول توافقی جدید در باب برنامه هسته‌ای ایران غیر ممکن است و جایگزینی برای احیای برجام به شکل اولیه آن وجود ندارد.

گفتگوهای پنج قدرت جهانی (روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه) با ایران بر سر احیای برجام از ماه آوریل سال جاری در وین پایتخت اتریش کلید خورد.


11174786
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه لاهه صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به پکن از دولت چین خواست که از نفوذ خود برای کنترل نقش ادعایی ایران در تشدید بحران فعلی منطقه تغییر رفتار خطرناک پیونگ‌یانگ استفاده کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع پاکستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت غزه، توقف این جنگ و نیز حل و فصل مناقشه فلسطین را خواستار شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عفو بین‌الملل روز گذشته سرکوب و تظاهرات دانشجویان آمریکایی علیه حملات اسرائیل در نوار محاصره شده غزه توسط مقامات دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عفو بین‌الملل روز گذشته سرکوب و تظاهرات دانشجویان آمریکایی علیه حملات اسرائیل در نوار محاصره شده غزه توسط مقامات دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به گفته یک مقام سازمان ملل برای پاکسازی آوار غزه ۱۴ سال زمان با ۱۰۰ کامیون نیاز است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فرانسوی اعلام کردند که دانشجویان موسسه مطالعات سیاسی پاریس هم در اعتراض به جنگ غزه کلاس‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است