اجتماعی 17:06 - 20 مرداد 1399

کمکهای بین‌المللی منافاتی با رسیدگی به مشکلات داخلی ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، کریم همتی با حضور در برنامه زنده «صبح بخیر ایران»، گفت: در حوادث عظیم بین المللی تمام کشورهای دنیا، بنا بر وظیفه انسان دوستانه خود، کمک‌هایی را ارسال می‌کنند. ایران هم از این امر مستثنی نبوده است. همانطور که در موضوع سیل و زلزله‌هایی که در سال‌های گذشته در کشور ایران رخ داد، دیگر کشورها به کمک مردم ما آمدند، طبیعتاً ما هم باید در چنین حادثه‌ای در کنار مردم لبنا ن باشیم و به همین دلیل به سرعت کمک‌های خودمان را به این کشور ارسال کردیم.

وی با اشاره به اینکه یک سری حساسیت‌ها در این زمینه ایجاد شد که چرا با این سرعت، اقلام امدادی ارسال شد در حالی که در داخل کشور، مردم خودمان مشکلات زیادی دارند، تاکید کرد: درست است که مردم گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی دارند اما این مشکلات، هیچ منافاتی با کمک‌های بین المللی هلال احمر ندارد. زمانی که ۲ کشور همزمان دچار بحران بشوند، کشوری که جایگاه و موقعیت بهتری دارد، کمک کننده خواهد بود.

کمک‌های متقابل کشورها به یکدیگر در زمان بحران

همتی افزود: در وضعیت شیوع کرونا در ایران، کشور چین به ما کمک کرد. ما هم قبل از آن در زمان شیوع کرونا در این کشور، با ارسال ماسک به مردم چین کمک کرده بودیم. بین این کمک‌ها، همیشه تناسب وجود ندارد که ما هر کمکی کرده باشیم انتظار داشته باشیم همان کمک‌ها را دریافت کنیم. زمانی که هنوز موضوع کرونا در کشورمان جدی نشده بود ما به کشور چین کمک کردیم اما زمانی که این بیماری در ایران شیوع پیدا کرد، از ۱۶۵ محموله بین المللی که به ایران کمک شد بیش از ۷۸ محموله را چین فرستاد. بحث انسان دوستانه همین است که با معادلات معمول جور در نمی‌آید. ممکن است اصلاً با برخی کشورها تعاملات سیاسی هم نداشته باشیم مثل برخی کشورهای همسایه که در زلزله کرمانشاه و سیل لرستان و خوزستان به ما کمک کردند.

آمادگی تیم‌های امدادی هلال‌احمر برای مواجهه با بحران‌ها

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: در موضوع انفجار در کشور لبنان هم از همان سه شنبه شب که این اتفاق رخ داد ما آماده شدیم که کمک‌هایی را ارسال کنیم، روز ۴ شنبه کمک‌هایی را که ما ۱۰ ساعت طول کشیده بود تا با کمک همکارانمان آماده کنیم، به فرودگاه فرستادیم. اینکه گفته می‌شود در کرمانشاه چرا ۲ روز طول کشید بیمارستان صحرایی ارسال بشود اما برای لبنان ۱۰ ساعته، بیمارستان ارسال شد، باید بگویم که این موضوع نشان دهنده آمادگی خوبی است که تیم‌ها و همکاران ما پیدا کرده‌اند تا در کمترین فاصله زمانی، ۹۵ تن مواد غذایی، دارویی و بیمارستان صحرایی RDH را به کشوری دیگر ارسال کنند و در لبنان مستقر شوند.

همتی با تاکید بر اینکه هیچکدام از اقلامی که به لبنان ارسال شد، مصرف داخلی نداشت، افزود: این ۹۵ تن در واقع مواد غذایی مختلفی بود که در بسته‌های ۷۲ ساعته و یک ماهه از قبل آماده داشتیم. ۳۷ تن هم شامل ۶۰ قلم داروهایی می‌شد که در چنین حوادثی استفاده می‌شود. بیمارستان صحرایی نیز بیش از ۵ تا ۶ تن وزن دارد. تیم راه‌انداز بیمارستان هم نیاز بود که اعزام شوند. علاوه بر این، تیم ۳۷ نفره ای همراه محموله اول فرستادیم و تیم همکار ما در حوزه عملیاتی و درمانی هم به لبنان اعزام شدند.

وی با بیان اینکه جمع محموله‌های ارسالی بیش از ۴ محموله بوده که محموله اول توسط ۲ فروند هواپیما ارسال شد، تاکید کرد: هلال احمر این آمادگی را دارد که اگر در کشور هم حادثه‌ای اتفاق بیفتد، به سرعت برای تامین اقلام امدادی مورد نیاز، اقدام کند. مردم ما حق دارند که مطالبه گر باشند اما در حادثه سیل سال گذشته در ایران، کشورهای زیادی پای کار آمدند و دریافت کمک‌های مالی آنها که قبلاً به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه بود، الان با گشایش کانال مالی، در حال انجام است.

بیمارستان سیار در روزهای اول وقوع حادثه کارایی دارد

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به یکی دیگر از دلایل ارسال سریع بیمارستان صحرایی به لبنان گفت: بیمارستان RDH در روزهای اول حادثه کارایی دارد که شدت بحران بالا بوده و تعداد مجروحان و آسیب دیدگان زیاد است. اگر این زمان طولانی‌تر شود باید بیمارستان دیگری جایگزین شود. ما اولین کشوری بودیم که به صورت جامع، اقلام و کمک‌های امدادی، درمانی، غذایی و … ارسال کردیم. از روز گذشته، پزشک داخلی و مامایی هم به کادر بیمارستان اضافه شد.

ویزیت روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ آسیب دیده در بیمارستان سیار هلال احمر در بیروت

همتی افزود: روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ آسیب دیده، در این بیمارستان از سوی پزشکان ما ویزیت می‌شوند. در صورتی که در روزهای اول به دلیل نوع و شدت حادثه یک مقداری به هم ریختگی وجود داشت، الان هماهنگی خوبی به وجود آمده، وزیر بهداشت لبنان از بیمارستان ما بازدید کرده و سفیر ما در آنجا و دوستان خودمان که در لبنان هستند، همراه هستند و کمک می‌کنند. آرزو می‌کنم که این نوع نگاه مثبت در سطح بین المللی وجود داشته باشد که به کمک هم برویم و فارغ از دیدگاه‌ها و اختلافاتی سیاسی کمک کنیم، بدون اینکه انتظار داشته باشیم دقیقاً همانند همان کمک‌ها را دریافت کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه به چارچوب و قواعد فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر برای جمع آوری کمک‌های بین المللی بشردوستانه اشاره کرد و افزود: در هر حادثه و بحران، کشور آسیب دیده نیازهایش را برآورد و احصا می‌کند و بر همین اساس فدراسیون نیز به عنوان هماهنگ کننده به سایر جمعیت‌های ملی، فراخوان کمک می‌دهد. این کمک‌ها یک کاسه شده و در اختیار کشور آسیب دیده قرار می‌گیرد. در بحران شیوع ویروس کرونا هم بر اساس اعلام فدراسیون، از ۴۰۰ میلیون فرانک سوییس، سهم ما ۱۰ میلیون دلار بود، اما کشورهایی که ارتباط نزدیک تری با هم دارند منتظر این فراخوان فدراسیون و کمک‌ها نمی‌مانند چرا که زمان بر است. بنابراین ما از ساعتی که متوجه شدیم این حادثه در لبنان اتفاق افتاده با رئیس صلیب سرخ لبنان و سفیر کشورمان در بیروت تلفنی صحبت کردیم و آخرین وضعیت را دریافت و کمک‌ها را ارسال کردیم.

دپوی اقلام امدادی آماده و بسته‌بندی شده در انبارهای امدادی هلال‌احمر

همتی گفت: چارچوب خاصی که در بحث انبارهای هلال احمر وجود دارد این است که به اندازه ۲ درصد جمعیت شهر، باید ذخیره اقلام ۱۶ گانه امدادی شامل چادر و پتو و اقلام زیستی و غذایی و … در انبارها آماده داشته باشیم. در شهر بزرگی مثل تهران این عدد نزدیک به ۱۰ درصد است. در چند سال اخیر با توجه به تحریم‌ها و اتفاقات زیادی که در کشور داشتیم، نتوانستیم برای جایگزینی اقلام به میزان لازم اقدام کنیم. حسب دستور ریاست جمهوری این نیازمندی‌ها برطرف شد و کمک خوبی را جمعیت هلال احمر دریافت کرد و مناقصاتی برگزار شد تا ما برخی از این اقلام را تامین کنیم. مثلاً کمبود خودروهای ما محسوس هست که خرید ۹۰۰ خودرو در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد و این خودروها ممکن است تا ۲ الی سه سال دیگر به ناوگان ما اضافه شود و برای مقابله با بحران‌های داخلی آمادگی داشته باشیم.

از کمک‌های مردمی به هلال‌احمر صیانت و در بحران‌ها استفاده می‌شود

وی افزود: در بحران کرونا، ما در هلال احمر ۸۵ میلیارد تومان کمک‌های غیر نقدی و ۳۷ میلیارد تومان هم کمک‌های نقدی دریافت کردیم که کمک‌های غیر نقدی را بسته بندی و نگهداری می‌کنیم و جزو موجودی انبارهای ما می‌شود. اگر هموطنان ما یک کالای ارزان قیمت هم به هلال احمر بدهند این اطمینان را داشته باشند که این کمک‌ها صیانت شده و در انبارهای ما ذخیره می‌شود تا متناسب با نیت آنها استفاده شود.

داروهای ارسال شده به لبنان، کاملاً تولید داخلی بوده است

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه تاکید کرد: داروهایی که به لبنان ارسال کردیم کاملاً تولید داخل و شامل داروهایی سوختگی و شکستگی و … و شامل انواع پمادها، آنتی‌بیوتیک ها، آمپول‌ها بوده که از این نظر ما کمبودی در داخل کشور نداریم. داروهایی با کیفیت و تولید انبوه داخلی داریم که هیچ محدودیتی برای ما از این نظر ایجاد نمی‌کند.

همتی تاکید کرد: در داخل کشور ما مشکلاتی را داریم. کاملاً قابل درک است مردم تحت فشار هستند اما اطمینان داشته باشند کمک‌هایی که به کشور لبنان شد هیچ‌گونه محدودیتی در کمک به هموطنان خودمان ایجاد نکرده است. نه دولت چنین دیدگاهی دارد و نه هلال احمر به عنوان معین دولت. ما این آمادگی را داریم که اگر در کشور حادثه‌ای رخ دهد، اقلام لازم امدادی را سریعاً به منطقه آسیب دیده ارسال کنیم. تاکید می‌کنم که هیچکدام از اقلام اهدایی به لبنان باعث فشار بر هموطنان در داخل نمی‌شود. انتظار این است که ما در حوادث بین المللی کمک کننده باشیم تا در حوادثی که در کشور رخ می‌دهند انتظار کمک از دیگر کشورها داشته باشیم.

در دریافت داروهای خاص، هیچ تفاوتی میان دارا و ندار قائل نمی‌شویم

رئیس جمعیت هلال احمر در اشاره به تامین داروهای خاص در داروخانه‌های هلال احمر گفت: این جمعیت از سال‌های دور دارای سازمان تدارکات پزشکی بوده و به داروهای بین المللی دسترسی داشته و بعد از انقلاب هم این رویه ادامه داشته است. ۲ داروخانه بزرگ هلال احمر در خیابان طالقانی و خیابان جشنواره وجود دارد که این داروخانه‌ها اقلام دارویی مورد نیاز مردم که احیاناً در داروخانه‌های دیگر نیست و سود مناسبی هم ندارد، تامین می‌کند و در سال‌های گذشته به خوبی این وظیفه را انجام داده است. الان هم از حیث تامین داروهای مورد نیاز مردم، مشکل جدی وجود ندارد اما کماکان داروهای خاصی که برند هستند و برخی همکاران پزشک ما تجویز می‌کنند ممکن است برخی داروخانه‌ها نتوانند تامین کنند.

وی افزود: داروخانه‌های تک نسخه‌ای ما به خاطر مصرف کننده خاصی که دارند، منتظر ثبت سفارش می‌شوند. گاهی مردم احساس می‌کنند وزرا و مسئولان دولت به خزانه خاصی دسترسی دارند اما در واقع موضوع به این شکل نیست. یکی از وزرای عزیز ما یک داروی خاص برای همسرشان می‌خواستند که گفتیم باید منتظر شوند تا این دارو وارد شود. این رویه برای افراد محروم کشور هم به همین شکل انجام می‌شود و انصافاً بین دارا و ندار هیچ تفاوتی قائل نمی‌شویم.

رویکرد ما افزایش داروخانه‌های هلال احمر است

همتی گفت: هم رویکرد ما و هم رویکرد سازمان غذا و دارو این است که تعداد داروخانه‌های هلال در شهر تهران اضافه شود. در مراکز استان‌ها هم داروخانه هلال احمر وجود دارد که اصلی ترین منبع برای تامین داروهای نایاب، داروخانه هلال احمر است.

وی افزود: احداث و راه اندازی داروخانه‌های جدید، یکسری محدودیت‌های قانونی دارد مثلاً شاخص‌های جمعیتی دارد و شاخص‌هایی که در وزارت بهداشت وجود دارد یا اینکه ممکن است ما برای احداث داروخانه محدودیت‌هایی داشته باشیم. دیدگاه خوبی در حال حاضر وجود دارد که هلال احمر در این موضوع ورود کند اما هلال احمر این آمادگی را دارد که برخی اقلامی که دیگر داروخانه‌ها توان تامین آن را به دلیل سود پایین آن ندارند، به عنوان نماینده حاکمیت تامین کند. در حال حاضر رایزنی و همکاری خوبی انجام شده و برخی داروخانه‌هایی که چندین سال با مشکل مجوز مواجه بودند، این مشکل برطرف شده و در شهرهای بزرگی که مرکز استان نیستند اما مراجعه کننده بالایی دارند، داروخانه هلال ایجاد می‌شود و اقلام دارویی کمیاب و نایاب حتی اگر داروی خاص نباشند، تامین می‌کنیم.

پوشش جامع خانه‌های هلال در مناطق دورافتاده و محروم

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: یکی از نکاتی که در زلزله اخیر استان تهران از سوی رئیس جمهور مورد توجه بیشتری قرار گرفت، این بود که اولین تیمی که وارد منطقه شد چقدر طول کشید تا ورود کند و چه کسانی بودند.

همتی گفت: از سال ۹۴ ایده خانه‌های هلال به وجود آمده و کارهایی در این زمینه انجام شده بود اما بنا به دلایلی ادامه پیدا نکرده بود. ما ورود پیدا کردیم که چه کاری انجام دهیم تا خانه‌های هلال مثل خانه‌های بهداشت با تشکیل هر دولت جدید، تقویت شود. خانه‌های هلال، پوشش جامع‌تری نسبت به خانه‌های بهداشت دارد به این معنی که یک خانه بهداشت چند روستا را پوشش می‌دهد اما در هلال احمر و خانه‌های هلال ما با روستاهای دورافتاده و محروم که در یک کوهپایه حتی واقع شده‌اند، سر و کار داریم تا اگر حادثه‌ای رخ داد و زلزله آمد، اولین کسانی که وارد صحنه امدادی می‌شوند، روستاییان و داوطلبان آموزش دیده باشند.

وی افزود: بر اساس برآوردهای ما، تعداد روستاهایی که به خانه هلال نیاز دارند نزدیک به ۳۷ هزار است. در حال حاضر بیش از هزار خانه هلال آماده است و در هفته دولت نزدیک به ۲ برابر این تعداد را برای افتتاح آماده می‌کنیم. در خانه‌های هلال، با همراهی دهیاری‌ها، مردم محلی و افراد داوطلب، آموزش می‌بینند و یک دپو از اقلام اولیه امدادی مثل چادر امدادی و … خواهیم داشت. مثلاً ۵۰ تخته موکت و… که در زمان حادثه روستاییان آموزش دیده وارد عمل می‌شوند. خانه‌های هلال در کنار آموزش‌های همگانی، تاب آوری را در جامعه تقویت می‌کنند. بدین معنی که در حوادث، به جای اینکه منتظر بمانیم تا تیم‌های ارزیاب ما از مرکز شهر برسند، روستاییان آموزش دیده کمتر از ۵ دقیقه در صحنه حاضر هستند و می‌تواند ارزیابی از شدت حادثه و نیازهای حادثه دیدگان و… داشته باشند.

آمادگی هلال احمر برای خدمت به عنوان ضابطین بهداشتی در بحران کرونا

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه به عملکرد هلال احمر در بحران کرونا هم پرداخت و گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان دومین عضو اصلی در این زمینه خدمات ارزشمندی ارائه داد که جا دارد از امدادگران، داوطلبان، جوانان هلال احمر تقدیر کنم. ما ۶۰۰ هزار نیروی آماده به کار داریم. در غربالگری خروجی شهرها اقدامات ارزشمندی به عنوان بازوی وزارت بهداشت انجام دادیم. بیش از ۲۱ میلیون نفر را در قالب ۷.۵ میلیون خودرو غربالگری و کمک‌های انسان دوستانه بسیار خوبی از خیرین جمع آوری و میان آسیب دیدگان توزیع کردیم. علاوه بر این؛ ۱۶۳۷ تخت آماده کردیم که مازاد بیماران را در نقاهتگاه هایمان نگهداری کنیم.

همتی تاکید کرد: در مراحل بعدی بحران کرونا، جمعیت هلال احمر آماده است در کنار وزارت بهداشت، به عنوان ضابط بهداشتی، کمک کننده باشد. اعتقاد داریم حتی اگر این اقدام ۳۰ درصد هم بتواند تاثیرگذاری داشته باشد باز هم اتفاق خوبی برای سلامت مردم و کنترل این بیماری خواهد افتاد. این ایده را دوستان ما در دولت هم پذیرفتند. ضمن اینکه کماکان مراکز بیمارستانی ما مثل بیمارستان نور افشار حتی بیمارستان دوبی پذیرای بیماران مبتلا به کرونا هستند و خدمات لازم را ارائه می‌دهند.


10660854
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار کریمی از توافق پلیس بین الملل ایران و چند کشور برای استرداد متهمانی که اعلان قرمز آنها صادر شده است، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حسینی گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بخشدار کن از حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: رشد ۵۰درصدی گردشگر را در سومین جشنواره گیلاس روستا‌های سنگان چهارگانه شاهد بودیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض به جنایات اسرائیل، نشان دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی صهیونیست‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی کل کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها چه حفظ آن و چه از دست دادن آن تعیین کننده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با اهتمام به اجرایی کردن اسناد بالادستی و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری کاهش ۲.۹۳ درصدی داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیری با اشاره به مردمی بودن نهاد شورای عالی استان‌ها گفت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته سلامت در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است