بازار 11:21 - 18 بهمن 1399

فاکتور های کیفی بلبرینگ و رولبرینگ

بلبرینگ ها قطعاتی صنعتی از نوع کاملا مکانیکی هستند که بر روی ماشین آلات صنعتی دینامیک و دارای محور های دوار اتصال پیدا می کنند. در حالی که بسیاری از صنعتگران تمامی شکل های اتصالات غلطشی را بلبرینگ خطاب می کنند، بلبرینگ تنها نوعی از رولبرینگ های صنعتی محسوب می شود که از ساچمه های کروی در داخل ساختار خود استفاده می کند، با این حال بیشترین میزان کاربری را نیز به خود اختصاص می دهد. استفاده از بلبرینگ ها و رولبرینگ ها یک اصل بسیار ساده دارد و آن تبدیل لغزش به غلتش با حرکت ساچمه ها در تماس با رینگ های داخلی و خارجی می باشد. بر همین اساس است که بلبرینگ ها از سایش جلوگیری کرده، از ایجاد اصطکاک و دمای بالا که سبب خوردگی و ذوب شدن اجزای دینامیک ممانعت می کنند.

بلبرینگ ها و رولبرینگ ها عملا دارای سه بخش می باشند که دو بخش آن ثابت برای تمامی انواع بلبرینگ و رولبرینگ مورد استفاده قرار می گیرد که شامل ساچمه ها و قفسه نگهدارنده ساچمه که فاصله قرار گیری ساچمه ها را نیز تعیین می کند می باشد. در اغلب انواع بلبرینگ و رولبرینگ از رینگ هایی نیز هم بصورت رینگ های داخلی و هم بصورت رینگ های خارجی استفاده می کنند. علاوه بر این سه مورد بلبرینگ و رولبرینگ ها گاهی دارای شیلد هایی از جنس فلزی و یا پلاستیکی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و اجزای خارجی به داخل چمبر قرارگیری ساچمه ها که سبب کاهش عملکرد و کیفیت روان کننده ها نیز می شوند می باشند.

مفهوم تنسایل و سختی رولبرینگ ها

مشخصات مکانیکی متعددی برای بیان و مقایسه کیفیت بلبرینگ و رولبرینگ های صنعتی می توان بر شمرد که تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی دو مورد از مهمترین آنها محسوب می شوند. از آنجایی که بلبرینگ ها تحت بارگذاری های شدید، تحت سرعت زاویه ای اتصال بالا و اغلب در شرایط محیطی و دماهای نا مساعدی عمل می کنند در صورت نداشتن مشخصات مکانیکی مناسب به سرعت دچار سایش و استحلاک می شوند. بخشی از قابلیت های مکانیکی بلبرینگ ها و رولبرینگ ها تحت تاثیر متریال انتخابی در تولید و برخی دیگر تحت تاثیر عملیات سخت کاری که بر روی آنها پس از تولید صورت می گیرد کنترل می شوند.

تنسایل مقاومت کششی یکی از مشخصات مکانیکی می باشد که نه تنها در مورد انواع بلبرینگ و رولبرینگ بلکه در مورد تمامی انواع قطعات فولادی مورد استفاده در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این کمیت بر روی نمودار تنش و کرنش مفهوم پیدا می کند و در نقطه ای در ناحیه پلاستیک و در مرحله شکست قطعه اندازه گیری می شود. استفاده از متریال های آلیاژی مناسب و انجام عملیات سخت کاری شامل عملیات پیچیده حرارتی سرمایشی و گرمایشی از روش های افزاینده تنسایل مقاومت کششی بلبرینگ ها و رولبرینگ ها محسوب می شود. در مورد برند های معتبر اغلب تنسایل بلبرینگ ها بین 1100 الی 1600 نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می کند که بصورت مستقیم بر قابلیت بارگذاری بلبرینگ ها سر و کار دارد. این امر بالاخص در مورد ساچمه های بکار رفته در ساختار بلبرینگ و رولبرینگ که با تمرکز تنش و سایش بالاتری روبرو هستند از اهمیت بالاتری برخوردار است.

سختی سطحی یکی دیگر از کمیت های بسیار مهم در مورد کیفیت و طول عمر بلبرینگ و رولبرینگ ها می باشد. آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است توجه به این نکته است که سختی سطحی و تنسایل دو کمیت هر چند کاملا متفاوت هستند اما بصورت موازی با هم افزایش پیدا می کنند. بدین معنا که فرایند هایی که در جهت افزایش تنسایل بلبرینگ و رولبرینگ بکار گرفته می شوند در واقع افزاینده سختی سطحی بلبرینگ ها نیز هستند. هر اندازه سختی سطحی بالاتر باشد مقاومت سایشی نیز افزایش پیدا می کند و از این رو بالا رفتن سختی سطحی بالاخص در مورد ساچمه بلبرینگ ها که با حداکثر تنش سایشی روبرو می شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای برند های معتبر تولید کننده انواع بلبرینگ و رولبرینگ گاهی میزان سختی سطحی به 65 راکول نیز می رسد.

تکنولوژی تولید بلبرینگ و رولبرینگ

یکی از مهمترین فاکتور های کیفی بلبرینگ و رولبرینگ تکنولوژی تولید می باشد که بخشی از آن تحت تاثیر تکنولوژی های مخفی برند ها در فراوری فلزات با تنسایل بالا ناشی از عملیات حرارتی ویژه و بخشی دیگر تکنولوژی و دقت در تولید اجزای بلبرینگ و رولبرینگ با حداکثر دقت و حداقل لقی و تلورانس می باشد. برخی از انواع مدرن تر بلبرینگ و رولبرینگ مانند رولبرینگ بشکه ای که با بکارگیری ساچمه هایی به شکب بشکه ای و برای تولین بار توسط برند SKF طراحی شدند نیاز به تکنولوژی هایی ویژه در تولید دارند.

بلبرینگ خود تنظیم نیز که در آن استفاده از رینگ بصورت شناور بر روی ساچمه های بلبرینگ صورت می گیرد که دارای قفسه ای با ارتفاع بالا و دو ردیف ساچمه هستند نمونه ای دیگر از بلبرینگ های صنعتی می باشد که تولید ان نیاز به تکنولوژی هایی مدرن می باشد. امروزه آخرین و مدرن ترین نوع رولبرینگ های صنعتی از نوع رولبرینگ بشکه ای خود تنظیم که میزان بسیار مناسبی از قابلیت بارگذاری شعاعی، با قابلیت تعلیق بار هایی با ارتعاش و ضربه و با حداقل اصطکاک و حرارت را دارند نیز در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. برند های معتبر تولید کننده بلبرینگ در سطح دنیا مانند برند های اروپایی FAG, INA, SKF ، برند آمریکایی TIMKEN و برند های ژاپنی تولید کننده انواع بلبرینگ و رولبرینگ مانند NTN, KOYO, NACHI, NSK همواره در رقابت در جهت بهبود تکنولوژی تولید و افزایش راندمان و طول عمر محصولات خود هستند.

 

 


10939119
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است