بازار 11:19 - 11 خرداد 1401

مقابله با ریسک های بازار فارکس به نقل از سایت آموزش بورس

 

سرمایه گذاری در بازار فارکس همچون سایر بازارهای مالی در عین حال که فرصت های معاملاتی سوددهی نصیب افراد می کند، ریسک های خاص خود را دارد. در واقع هیچ بازار مالی ای وجود ندارد که کار کردن در آن بدون ریسک باشد.

 

وجود ریسک به عنوان جز جدایی ناپذیر بازارهای مالی با مدیریت سرمایه تا حد بسیار زیادی قابل کنترل است. در این مقاله به موضوع مقابله با ریسک های بازار فارکس به نقل از سایت آموزش بورس می پردازیم. سایتی که  تلاش می کند با استفاده از بهترین متخصصان و اساتید، در آگاهی بخشی صحیح از بازار فارکس برای ایرانیان، نقش به سزایی ایفا کند.

 

آموزش اصولی، راه رسیدن به موفقیت در فارکس

اولین گام در راه مقابله با ریسک در بازار فارکس، طبق آن چه سایت آموزش بورس (amoozesh-boors.com) روایت می کند، کسب دانش اصولی و نحوه صحیح معامله گری در فارکس است. هر چه دانش و تجربه افراد در معامله گری در این بازار بیشتر باشد، سود بیشتری به دست می آورند و به همان میزان خطر یا ریسک کمتری سرمایه شان را تهدید می کند.

 

یکی از بهترین دوره های آموزشی برای فراگیری فارکس و یادگیریِ کاربردی انواع اندیکاتورها و مباحث مربوط به تحلیل تکنیکال کلاسیک و پرایس اکشن، دوره کاربردی و جامع آموزش سرمایه گذاری در بازار فارکس (https://amoozesh-boors.com/fa/methods) است که توسط این مجموعه فراهم شده است.

در این دوره علاوه بر یادگیری کاربردی موارد بالا، مسائل مهمی همچون روانشناسی بازار و مدیریت سرمایه آموزش داده می شود. در واقع می توان گفت یکی از رموز معامله گران موفق رعایت قوانین مدیریت سرمایه است. آن ها دقیقا می دانند چقدر باید سود کنند و احتمالا چه قدر ممکن است ضرر کنند.

نکته ای که باعث موفقیت این معامله گران می شود این است که میزان ضررِ خود در این بازار را همواره کوچک نگه می دارند اما حتما برایتان این سوال پیش آمده که چگونه این کار را می کنند؟

آیا معامله کردن در فارکس با ریسک همراه است؟

 

 

بله. تشریح مدیریت ریسک توسط وب سایت آموزش بورس، نشان می دهد که معامله گری نه تنها در فارکس بلکه در سایر بازارهای مالی با ریسک هایی همراه است و معامله گران موفق می دانند که می توانند درصد این ریسک را تا حد بسیار زیادی کوچک نگه دارند.

 

به زبان ساده می توان گفت با رعایت قوانین مدیریت سرمایه می توان به یک معامله گر موفق تبدیل شد. معامله گر موفقی که برآیند کارنامه معاملاتی اش در بلند مدت سودده خواهد بود. این معامله گران همیشه سودهای زیادی به دست می آورند و از آن جایی که اشتباه در انجام معامله برای همه وجود دارد سعی می کنند، میزان ضرر خود را با تعیین حد ضررهای کوچک، کم کنند. اما تعیین حد ضرر و کم کردن ریسک چه ارتباطی با هم دارند؟

 

تعیین حد ضرر و کم کردن ریسک

تعیین حد ضرر یکی از راه هایی است که میزان ریسک را پایین نگه می دارد مخصوصا اگر مقدار حد ضرر را هم خیلی کوچک در نظر گرفته باشید.

 

فرض کنید این طور تحلیل کرده اید که با باز کردن یک معامله خرید در جفت ارز EUR/USD قرار است ۲۰۰ پیپ سود کنید. اما اگر قیمت آن طور که شما پیش بینی کرده اید، حرکت نکند چه اتفاقی می افتد؟ اگر در آن لحظه‌ی به خصوص که قیمت برخلاف جهت صعودیِ مورد انتظار شما، روندی نزولی را در پیش می گیرد شما پشت سیستم تان نباشید چه می شود؟

 

بله امکان از دست دادن مقدار زیادی از سرمایه شما وجود خواهد داشت. پس برای این که بتوانید میزان ریسک را پایین نگه دارید با تعیین حد ضرر مثلا به اندازه ۱۰ پیپ، میزان ضرر احتمالی خود را کنترل می کنید.

به روایت سایت آموزش بورس، نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که معامله گران حرفه ای هیچ وقت بیشتر از یک درصد سرمایه خود را ریسک نمی کنند، پس باید تا جای ممکن میزان ضرر را کوچک و میزان سود را بیشتر کنید.

 

اهرم معاملاتی، شمشیر دو لبه

 

یکی از ریسک هایی که معامله گران را در بازار فارکس تهدید می کند، استفاده نادرست از اهرم معاملاتی یا لوریج (مراجعه کنید به https://amoozesh-boors.com/fa/article/leverage ) است. با استفاده از لوریج معامله گران می توانند با سرمایه ای بیشتر از موجودی حساب شان و در حجم های معاملاتی بزرگتری معامله کنند. زمانی که معامله گران از این ضریب اهرمی استفاده می کنند میزان سود و در عین حال میزان ضرر احتمالی آن ها نیز بیشتر می شود.

 

فرض کنید موجودی حسب شما ۱۰۰۰۰ دلار است اما با استفاده از لوریج۱:۱۰ می توانید با حجم یک لات که معادل ۱۰۰۰۰۰ واحد است وارد معامله شوید. حالا اگر در معامله ای که انجام می دهید ۲۰۰ پیپ سود کنید با در نظر گفتن حجم یک لات شما ۲۰۰۰ دلار سوده کرده اید اما اگر بدون لوریج و با سرمایه خود معامله می کردید ۲۰۰ دلار سود می کردید.

 

حال تصور کنید به جای ۲۰۰ پیپ سود، ۲۰۰ پیپ ضرر کرده باشید. در نتیجه میزان ضرر شما معادل ۲۰۰۰ دلار خواهد بود.

 

بنابراین نحوه درست از این ابزار می تواند شما را به سودِ زیاد و نحوه استفاده اشتباه از آن می تواند شما را دچار ضررهای فراوانی کند.

یکی از راه های مدیریت سرمایه و مقابله با ریسک به نقل از سایت آموزش بورس، استفاده از حد ضررهای بسیار کوچک است. اگر شما به عنوان معامله گر از ضریب اهرمی استفاده کرده باشید، در صورت سود کردن، سود بیشتری نصیبتان می شود ولی اگر حد ضرر را خیلی کوچک در نظر گرفته باشید، میزان ضرر شما ناچیز خواهد بود.

 

البته به یاد داشته باشید که برای استفاده از چنین روشی باید تا حد زیادی دانش درستِ معامله گری را یاد گرفته و با تمرین و تکرار و رفع اشکال تجارب زیادی کسب کرده باشید.

 

در پایان باید گفت مدیریت سرمایه و مقابله با ریسک، یکی از سلاح هایی است که هر معامله گر موفقی در فارکس باید به آن ها مجهز باشد. یادگیری اصول تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بدون فراگیری قوانین مدیریت سرمایه هیچ فایده ای نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که فرق افراد مبتدی و حرفه ای در این بازار در رعایت همین قوانین مربوط به مدیریت سرمایه است.

 

 


11580392
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اکستروفی مثانه یک بیماری نادر است که به صورت تولید شکاف ‌های بزرگ در دیوار جلویی مثانه در ناحیه پایین شکم و ناحیه زیر شکم اتفاق می ‌افتد، این بیماری معمولاً از بدو تولد مشخص می ‌شود، در این حالت قسمتی از مثانه بیرون از بدن قرار دارد و ممکن است همر...
بازار
«پارسی نیوز» بهترین زمان مصرف قرص کلاژن: برای دریافت نتیجه بهتر چه زمانی است؟ انسان‌ها همواره در طول تاریخ به دنبال راهی برای بازگردانی جوانی و فرار از پیری و علائم آن بوده‌اند؛ به همین دلیل انواع روش‌ها را برای رسیدن به این هدف امتحان کرده‌ا‌ند. یکی از بهتری...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است