علمی فناوری 03:02 - 27 تیر 1398
با تلاش محققان دانشگاهی صورت گرفت
پژوهشگران موسسه آموزش عالی انرژی ساوه موفق به طراحی و ساخت دودکش‌های خورشیدی به منظور تامین انرژی الکتریکی شدند و نمونه تحقیقاتی این سیستم در دانشگاه نصب و راه‌اندازی شده است.

ساخت دودکشی برای تامین انرژی الکتریکی از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر

مهندس جواد چهارمحالی، مجری طرح و دانش‌آموخته موسسه آموزش عالی انرژی ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، انرژی خورشیدی را منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر در جوامع امروزی جایگاه ویژه‌ای دارند، تحقیقات در زمینه استفاده از این نوع انرژی‌های نو در این دانشگاه با هدف تحقیق در رابطه با سیستم‌های جدید خورشیدی در دستور کار قرار گرفت.

وی ساخت نمونه تجربی و تحقیقاتی نیروگاه دودکش خورشیدی را از دستاوردهای این تحقیقات دانست و گفت: برج مکشی خورشیدی یا "دودکش خورشیدی" روشی برای تولید انرژی الکتریکی از نورخورشید است که با استفاده از یک کلکتور گلخانه‌ای که در اطراف یک برج توخالی بلند قرار دارد، هوا گرم می‌شود.

مجری طرح ادامه داد: هوای گرم به دلیل جریان "همرفت" به بالای برج حرکت می‌کند و در مسیر خود توربین را به حرکت در آورده و تولید انرژی الکتریکی خواهد کرد.

چهارمحالی، فناوری دودکش خورشیدی را دارای سه عنصر اصلی "کلکتور خورشیدی"، "دودکش" و "توربین" دانست و یادآور شد: توان تولید برق یک دودکش خورشیدی متناسب با حجم حاصل از ارتفاع برج و سطح کلکتور است.

مجری طرح با بیان اینکه دودکش خورشیدی فناوری است که از ویژگی‌های مهمی در بین نیروگاه‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، برخوردار است، این تکنولوژی را یک فناوری امیدوارکننده برای تولید توان در مقیاس بزرگ توصیف کرد.

این دانش‌آموخته موسسه آموزش عالی انرژی ساوه، تولید برق بدون مصرف سوخت‌های فسیلی، حفظ محیط زیست، عدم احتیاج به آب زیاد، کاهش استهلاک و عمر کارکرد زیاد سیستم عرضه‌شده را از مهمترین ویژگی‌های دودکش خورشیدی تولیدی دانست و یادآور شد: ذخیره‌سازی انرژی در این دودکش، توسط کلکتور خورشیدی صورت می‌گیرد، ضمن آنکه این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که نیازی به مراقبت‌های دائمی و صرف هزینه‌های زیاد ندارد.

به گفته این محقق، در تیر ماه سال جاری نمونه تحقیقاتی این دودکش در محوطه موسسه آموزش عالی ساوه راه اندازی شد، اضافه کرد: کلکتور این دودکش خورشیدی با شیشه‌های ۴ میلی‌متر سفید پوشیده شده است، ضمن آنکه ارتفاع دودکش این سیستم ۱۲ متر، قطر آن ۶ اینچ و قطر کلکتور آن ۳ متر است.

به گزارش ایسنا، این طرح از سوی مهندس جواد چهارمحالی و با راهنمایی و هدایت دکتر مسعود جلیلیان و دکتر حیدر مداح از اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی انرژی ساوه اجرایی شده است.

انتهای پیام


10181006
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است