بین‌الملل 16:02 - 27 مهر 1400
سخنگوی کرملین امروز (سه شنبه) به اظهارات رئیس جمهوری ترکیه درباره شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان داد و گفت: مسکو همچنان به منشور سازمان ملل پایبند است.

واکنش کرملین به اظهارات اردوغان درباره شورای امنیت

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در جریان سفر خود به آنگولا گفته بود: نباید سرنوشت جهان توسط یک سری از کشورهایی تصمیم گیری شود که پیروز جنگ جهانی دوم بودند.

در همین رابطه، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت: این مساله بسته به اجماع نظر پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است. می‌دانید که با هدف بررسی تمامی چالش‌هایی که بشریت با آن روبه‌روست، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یک ابتکار عملی را به این پنج کشور ارائه کرده است تا در کنار هم باشند و به مسائل مهم رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: روسیه همچنان به منشور و شورای امنیت و تمامی نهادهای سازمان ملل پایبند است و به آن وفادار می‌ماند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم گفت، مسکو از توماس وست، فرستاده جدید آمریکا در افغانستان که چند روز پیش به این سمت منصوب شد، استقبال می‌کند. وی ادامه داد: توماس وست قرار است همراه با ضمیر کابلوف، فرستاده روسیه در امور افغانستان در نشست روز چهارشنبه روسیه درباره افغانستان که در مسکو برگزار می‌شود، شرکت داشته باشد.

وزیر خارجه روسیه همچنین در واکنش به اظهارات اردوغان درباره شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که پنج عضو دائمی این نهاد بین المللی حقی ندارند تا به سایر کشورها دیکته کنند که چه کاری باید انجام بدهند یا ندهند. اردوغان بابت فصاحت و شیوایی کلام‌اش معروف است و به صورت آزادانه درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کنند. من با او درباره این مساله موافقم که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل حقی ندارند که سرنوشت دیگر کشورها دخالت کنند.

لاوروف همچنین گفت: روسیه پیشنهاد کرده است که آمریکا به فرمت نرماندی افزوده شود اما فرانسه و آلمان با آن مخالفت کرده‌اند. حتی وقتی که جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا بود و سفرهای منظمی به مسکو داشت، ما این مساله را با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مطرح کردیم که آمریکا باید به نشست با فرمت نرماندی درباره حل مساله اوکراین افزوده شود اما آلمان و فرانسه با این پیشنهاد مخالفت کردند. جان کری گفته بود که اگر آمریکا برای حضور در این نشست دعوت شود، به این پیشنهاد فکر می‌کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین ادامه داد: مسکو بر این باور است که ناتو باید نخست گام‌هایی را برای بهبود روابط با روسیه بردارد. گفتگوهای بین روسیه و آمریکا درباره اوکراین در پی سفر ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا به روسیه از سر گرفته شد. نولاند دیداری را با معاون رئیس دفتر کرملین که مسئول امور اوکراین و سایر مسائل مربوط به کشورهای همسایه و کشورهای همسود است، انجام داد و آنها توافق کردند تا گفتگوها درباره اوکراین از سر گرفته شود.

لاوروف همچنین گفت، روسیه در حال حاضر طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌خواهد این گروه به وعده‌هایی که هنگام به قدرت رسیدن در افغانستان داده بود، عمل کند. وی همچنین ادامه داد: وعده‌های این گروه به ویژه شامل مسائل سیاسی و قومیتی در تشکیل دولت جدید افغانستان باید اجرایی شوند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین همچنین گفت که تعطیلی دفتر اطلاعات "ناتو" در مسکو هیچ تاثیری بر روسیه نمی‌گذارد؛ زیرا به هر حال هیچ گفت‌وگویی بین طرفین صورت نگرفته است. او به خبرنگاران گفت: تعطیلی دفتر اطلاعات ناتو در مسکو هیچ تاثیری بر روسیه نمی‌گذارد؛ اما به طور کلی اگر پیرامون این مسئله صحبت کنیم، وضعیت امور به صورت دوفاکتو رسمی می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ناتو قصد خود را برای "مهار" روسیه اعلام و با اقدامات خود نیز از آن حمایت کرد.

پسکوف افزود: اخراج دیپلمات‌های روسی همچنین کاسه صبر ما را لبریز کرده است. به علاوه، روسیه فراتر از تعهدات خود در زمینه کنترل تسلیحات عمل نمی‌کند و با توجه به برنامه دفاع موشکی آمریکا اقداماتی را برای تامین امنیت ملی انجام می‌دهد.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز اظهار کرد که مسکو به دلیل اخراج دیپلمات‌های روسی، فعالیت‌های دفتر ناتو را متوقف کرده است.

نشست گروه ۲۰ و افغانستان

کاخ کرملین همچنین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا درخصوص آماده سازی برای نشست گروه ۲۰ که قرار است در تاریخ ۳۰ الی ۳۱ اکتبر در رم برگزار شود و افغانستان به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

پوتین همچنین نسبت به شرکت در نشست گروه ۲۰ به صورت مجازی، اعلام آمادگی کرد.

پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در خصوص گفت‌وگو درخصوص مسئله افغانستان گفت: روسیه توقع دارد که گفت‌وگوها پیرامون مسئله افغانستان پس از نشست "فرمت مسکو" ادامه پیدا کند. همچنین ادامه گفت‌وگوها، تبادل نظرات، مقایسه موقعیت‌ها و تلاش برای درک هر آنچه در روسیه و افغانستان اتفاق می‌افتد، از انتظارات اصلی کشور روسیه است.

روابط روسیه با چین

پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین همچنین گفت: روسیه آزمایش‌های موشک مافوق صوت (هایپرسونیک) چین را تهدیدی برای خود نمی‌بیند. ما با چین روابطی داریم. چین در حال توسعه نیروهای مسلح و سیستم‌های تسلیحاتی خود است و همچنین از چارچوب تعهدات بین‌المللی فراتر نمی‌رود.

انتهای پیام


11279517
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این کشور در اوایل ماه میلادی جاری در رابطه با احتمال وقوع حمله تروریستی در روسیه به این کشور هشدار داده بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رویداد انتخاباتی با حضور جو بایدن و دو رئیس جمهور دموکرات پیشین، در میانه فریاد معترضان حامی فلسطین و انتقاد از همدستی در نسل‌کشی غزه قطع شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است