بین‌الملل 12:26 - 13 مرداد 1400
بر اساس تحقیقات جدید انجام شده از سوی شبکه الجزیره قطر، نیروی دریایی هند در حال ساخت پایگاهی جدید همراه با یک باند فرود سه کیلومتری در جزیره آگالگا در فاصله حدودا ۱۱۰۰ کیلومتری شمال جزیره اصلی موریس است.

در رقابت با چین؛ هند مخفیانه در حال ساخت پایگاه دریایی در موریس است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کشور جزیره‌ای موریس به طور سنتی روابط فرهنگی و اقتصادی نزدیکی با هند داشته و حدود نیمی از جمعیتش دارای اصالت هندی هستند. گسترش حضور چین در حوزه اقیانوس هند، دهلی نو را به تجدیدنظر در سیاستش در قبال موریس واداشته است. دولت هند در سال ۲۰۲۱ یک خط اعتبار دفاعی ۱۰۰ میلیون دلاری را برای این کشور آفریقایی برقرار کرد.

میزان هزینه پروژه مذکور حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. بالغ بر ۳۰۰ نفر در جزیره آگالگا متعلق به کشور موریس زندگی می‌کنند. ساخت یک باند فرودگاهی جدید به نگرانی‌ها در خصوص وجود برنامه احداث یک پایگاه نظامی دامن زده است.

بر اساس گزارش مذکور، دولت هند در چارچوب یک توافق بین دهلی نو و پورت لوئیس قبول کرده برای ۳۰۰ نفر سکنه این جزیره در ازای حق ایجاد تاسیسات پایگاهی در آنجا، زیرساخت بسازد.

دولت کشور موریس تحت ریاست  پراویند جاگنائوت، نخست وزیر اصالتا هندی اش، ادعای این گزارش درباره ساخت یک تاسیسات نظامی هند در جزیره آگالگا را رد کرده است.

در سال ۲۰۱۵ هند و موریس توافقی با موضوع به روزرسانی زیرساخت برای ارتقای ارتباط دریایی و هوایی جزیره موریس امضا کردند.

در سند مربوط به توافق مذکور عنوان شده است: این برنامه تاثیر زیادی در بهبود شرایط ساکنان این جزیره دورافتاده خواهد داشت. این تاسیسات منجر به تقویت قابلیتهای نیروهای دفاعی موریس در حراست از منافعشان در اطراف این جزیره می شود.

سشادری واسان،افسر ارشد سابق نیروی دریایی هند و فرمانده منطقه‌ای سابق گارد ساحلی هند به اسپوتنیک گفت که پایگاه جزیره آگالگا از مدتی پیش "در دست احداث بوده است".

او که اکنون مدیر اندیشکده هندی "مرکز چنای برای مطالعات چین" است تصریح کرد: اما در دور اول دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند بود که سرعت این پروژه واقعا افزایش یافت.

این کارشناس تصدیق کرد این پایگاه در صورت کاملا عملیاتی شدن، باعث افزیاش اشراف دریایی نیروی دریایی هند در حوزه اقیانوس هند می‌شود. واسان بیان داشت: این همچنین به عنوان یک وزنه متقابل علیه چین که هم اکنون دارای یک پایگاه نظامی در جیبوتی است عمل خواهد کرد.

این افسر سابق نیروی دریایی هند معتقد است که داشتن یک "حضور قابل توجه" در موریس آن هم بعد از توافق پکن و پورت لوئیس بر سر یک توافق تجارت آزاد در دسامبر سال گذشته میلادی تضمین خواهد کرد که این کشور "در حوزه نفوذ چین نیفتد".

در فوریه سال جاری میلادی هند و موریس یک توافق شراکت  و همکاری اقتصادی جامع منعقد کردند؛ توافقی که در جریان سفر اس. جایشانکار، وزیر خارجه هند به پورت لوئیس امضا شد. پرسنل دفاعی هند علاوه بر ایفای نقشی کلیدی در حراست از آبهای موریس همچنین نقشهای مهمی در نیروی پلیس موریس – نیرویی رده بالا در کشوری که ارتش ندارد- ایفا کرده‌اند.

انتهای پیام


11175009
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی از شهروندان خود خواسته‌ از سفر به کشور‌های مسلمان خودداری کرده و در رویداد‌های بین‌المللی نیز هویت صهیونیست خود را نمایش ندهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رومانی از شناسایی قطعات پهپاد متلاشی شده در نزدیکی مرز خود با اوکراین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است