اجتماعی 11:43 - 16 شهریور 1392
بازار ایرانی، درمانگاه قلب سودانی و یک گورستان اتریشی به عنوان برندگان جایزه معماری آقاخان 2013 انتخاب شدند.

«بازار تبریز» جایزه جهانی «آقاخان» را برد

به گزارش خبرگزاری فارس، لیبسون اعلام کرد: یک درمانگاه قلب در سودان، یک بازار در ایران و یک گورستان در اتریش بعنوان برندگان جایزه معماری آقاخان 2013 انتخاب شدند.

ارزش جوایز معماری آقاخان به ارزش 1 میلیون دلار است.

جایزه معماری آقاخان، جایزه‌ای است که هر سه سال یک بار از سوی بنیاد شبکه توسعه آقاخان به یک یا چند معمار زنده اعطا می‌گردد.

هدف از این جایزه شناخت نمونه‌های برتر معماری است که هم طرح‌های بدیع و هم عوامل اجتماعی، بهبود و توسعه‌ها آن‌ها و مفاهیم بازسازی، محافظت و طراحی محیط زیست را نیز در برمی‌گیرد.

جایزه معماری آقاخان بر خلاف جایزه «پریتزکر» بر روی شیوه‌های بومی و اسلامی و معماری کهن و نوین در توسعه جهان سوم نیز متمرکز است.

مرکز جراحی قلب در خارطوم سلام یک بیمارستان 63 تخته با سه اتاق عمل جراحی است.

این پروژه توسط «استودیو تاماسشیاتی» (مستقر در ونیز، ایتالیا) طراحی شده است.

جایزه معماری که در سال 1977 از سوی کریم آقاخان پایه گذاشته شده است، از نظر مالی برترین جایزه معماری در جهان محسوب می‌شود و به افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کند.

برندگان این جایزه همیشه از میان معماران نبوده‌اند و آنها می‌توانند از مقامات شهرستان، مشتریان، سازندگان، مهندسان و صنعتگران حرفه‌ای باشند.

برنده دیگر از بازسازی بازار در تبریز، ایران بود. قدمت این بازار به قرن دهم باز می‌گردد که در سال 2010 در فهرست میراث جهانی اضافه شده است؛ این بازار در سال‌های اخیر رو بزوال رفته بود.

بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قارهٔ آسیا به‌شمار می‌رود. این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است.

بودجه مرمت این بازار هم توسط دولت و هم توسط بازرگانان مشغول به کار در‌ آن تامین شده است.

هیئت منصفه همچنین گورستان اسلامی در منطقه «آلتچ» در «اطریش» را بعنوان برنده تشخیص داد.

این گورستان اسلامی، در غربی‌ترین بخش صنعتی اتریش با نام «فورالبرگ» اجرا گشته است که هشت درصد از ساکنانش را مسلمانان تشکیل داده‌اند.

این بنا که از باغ های ازلی، الهام گرفته شده است، ترسیمی است از دیوارهای گلگون بتنی در اطراف کوه‌های آلپ و شامل پنج محیط گورستانی مستطیل شکل و شطرنجی، سالن‌های اجتماعات و نمازخانه می‌باشد.

مواد اصلی این بنا، بتون مسلح بر روی دیوارها و چوب بلوط جهت تزئینات نمای ورودی و فضای داخلی نمازخانه می‌باشد. نمازخانه که در قسمت انتهای حیاط قرار دارد با آثار مشبک‌سازی و خوشنویسی با خط کوفی بر روی فلز بر روی دیوار سمت قبله، متمایز شده است.

بازدیدکنندگان در محیطی مزین به چوب‌های مشبک از طرح‌های هندسی اسلامی، استقبال می‌شوند.

این فضا شامل غسال‌خانه‌ها و سالن‌های اجتماع در محیطی آرام می‌باشد که به سوی حیاط اصلی باز می‌گردد.


1520367
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: با اجرای طرح ارتقای امنیت توسط ماموران پلیس مترو تهران یک جیب بر و یک کلاهبرداری حرفه‌ای شناسایی و دستگیر شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بازرسی فرماندهی انتظامی تهران از صحت عمل و رد رشوه توسط ماموران وظیفه‌شناس منطقه ۲ پلیس راهور تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری ۲ موبایل قاپ و اعتراف متهمان به ۳۰ فقره سرقت خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری ۳ سارق حرفه‌ای خبر داد و گفت: متهمان به سرقت‌های متعدد آینه بغل و چراغ جلو خودرو‌های وارداتی اعتراف کردند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس آگاهی پایتخت گفت: مرد جوانی که در بوستان ولایت مرتکب قتل شده بود، توسط کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا به اتفاقات و رفتار‌های روز‌های اخیر اعضای شورای شهر واکنش نشان داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به وقوع ۲ فقره تصادف در معابر شهر تهران، گفت: در این تصادفات۲ شهروند جان خود را از دست دادند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی گفت: استفاده از ظرفیت مراکز معاینه فنی در بحث توسعه خدمات و با تجدید ارزیابی دارایی‌ها ستاد معاینه فنی از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری سارق آهن آلات پل‌های عابر پیاده محدوده کهریزک خبر داد و گفت: متهم به ۱۰ فقره سرقت مشابه اعتراف کرده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دادگاه حقوقی- بین المللی رسیدگی به دعاوی بیماران تالاسمی اتباع ایرانی علیه دولت و مقامات آمریکا در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) آغاز شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است