بین‌الملل 08:36 - 27 تیر 1398

واکنش آنکارا به تصمیم ضد ترکیه‌ای آمریکا درباره اف ۳۵

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، وزارت خارجه ترکیه به اقدام آمریکا در کنار گذاشتن آنکارا از پروژه اف ۳۵ واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: کنار گذاشتن ما از برنامه اف ۳۵ فاقد پشتوانه حقوقی و قانونی است. از واشنگتن می‌خواهیم که از تصمیم خود صرف نظر کند.

در این بیانیه تاکید شده است: کنار گذاشتن ما از پروژه به روابط راهبردی ما با آمریکا ضربه می‌زند. تصمیم آمریکا لطمه‌ای جبران ناپذیر به روابط ترکیه و آمریکا می‌زند.

شایان ذکراست که کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که ترکیه را از پروژه ساخت جنگنده‌های اف -۳۵ کنار گذاشته است.

در بیانیه دولت آمریکا علت حذف ترکیه از پروژه ساخت جنگنده‌های اف -۳۵، خرید موشک‌های روسی اس -۴۰۰ توسط ترکیه عنوان شده و گفته شده است: متأسفانه تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس -۴۰۰ موجب می‌شود ادامه مشارکت این کشور در [پروژه ساخت] اف -۳۵ غیرممکن شود.

آمریکا در این بیانیه همچنین افزوده است: ترکیه در ۶۵ سال گذشته از جمله شریکان مورد اعتماد و قدیمی ما و متحد ما در ناتو بوده اما پذیرفتن اس -۴۰۰ تعهدی را که تمامی متحدان ناتو برای دوری کردن از سامانه‌های روسیه به یکدیگر داده‌اند، تضعیف می‌کند.

خرید موشک‌های اس -۴۰۰ روسیه توسط ترکیه موجب تشدید تنش در روابط آمریکا و ترکیه شده است. آمریکا بر این باور است که سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسیه به شدت امنیت اف -۳۵ را به خطر می‌اندازد.

مقام‌های آمریکایی و سایر کشورهای ناتو از این مساله نگران هستند که رادارهای اس -۴۰۰ بتواند به راحتی جنگنده‌های اف ۳۵ را شناسایی و رهگیری کرده و این جنگنده‌ها در برابر سامانه اس -۴۰۰ به شدت آسیب پذیر شود.

ایالات متحده به ترکیه پیشنهاد داده بود تا به جای سامانه اس -۴۰۰ روسی، سامانه ضد موشکی پاتریوت را خریداری کند، اما ترکیه این پیشنهاد را رد کرده و قرارداد خرید اس -۴۰۰ از روسیه را نهایی شده و آماده اجرا عنوان کرده است.

آمریکا همچنین پیش از این به ترکیه هشدار داده بود که در صورت خرید موشک‌های اس -۴۰۰ این کشور را تحریم خواهد کرد.


10181053
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه الجزیره برخی داده‌های آماری مربوط به توحش رژیم صهیونیستی از زمان تجاوز به غزه را منتشر ساخت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحادیه عرب فردا چهارشنبه به درخواست فلسطین جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت‌های مخرب سایبری به نمایندگی از فرماندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست داشتند، تحریم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادعا‌های ضد ایرانی اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت‌های مخرب سایبری به نمای...
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به نوشته بلومبرگ اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ده شرکت به دلیل عرضه به روسیه اعمال خواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی از مدیریت بنیامین نتانیاهو در جریان جنگ غزه و همچنین تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی انتقاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در دویستمین روز آغاز حملات به غزه، اعلام الحربی با انتشار اینفوگراف آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رزمایش مشترک نیروهای دریایی سوریه و روسیه در پایگاه طرطوس، آغاز شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: تا زمانی که دفتر حماس در دوحه به تلاش‌های میانجی‌گری ادامه می‌دهد، هیچ توجیهی برای پایان دادن به حضور آن وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس نیویورک از دستگیری ۱۳۳ دانشجو به دلیل همبستگی با مردم فلسطین در دانشگاه این ایالت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است