علمی فناوری 00:33 - 23 خرداد 1400
سلسله حملات سایبری علیه سازمانهای دولتی، موسسات و شرکتهای آمریکایی امسال انجام گرفته و کارشناسان امنیت سایبری انتظار دارند این حملات زیان بار افزایش پیدا کرده و زنجیره تامین را متاثر کند.

شاخص‌ترین قربانیان هکرهای باج گیر در هفته گذشته

به گزارش ایسنا، مجرمان سایبری که تصور می رود با روسیه مرتبط هستند در ماه مه شرکت کلونیال پایپ لاین که گرداننده بزرگترین شبکه خط لوله سوخت آمریکاست را هدف گرفتند. گروه هکری باج گیری به نام دارک ساید به سیستم این شرکت نفود کرد و کلونیال پایپ لاین ناچار شد برای جلوگیری از انتشار باج افزار، خط لوله خود را به سرعت تعطیل کند. این تطعیلی باعث کمبود بنزین و افزایش قیمتهای سوخت به مدت حدود یک هفته در ایالتهای شرقی آمریکا شد و فرمانداران چندین ایالت را واداشت وضعیت اضطراری اعلام کنند. هفته گذشته منابع آگاه خبر دادند اف بی آی موفق شده است مقادیر قابل توجهی از باجی که کلونیال پایپ لاین به هکرها پرداخت کرده بود را پس بگیرد.

در پایان ماه مه شرکت جی بی اس ایالات متحده آمریکا که بزرگترین شرکت صنایع گوشتی جهان است اعلام کرد قربانی حمله سایبری شده است و فعالیت حدود ۱۰ کارخانه خود در جهان را به دلیل این حمله موقتا متوقف کرد. این شرکت چهارشنبه گذشته اعلام کرد ۱۱ میلیون دلار باج به هکرها پرداخت کرده است. اف بی آی گروه هکری REvil که با روسیه مرتبط است را عامل این حمله معرفی کرد. جی بی اس اعلام کرد پس از صحبت با کارشناسان بیرونی، تصمیم گرفت این باج را برای خنثی کردن مسائل پیش بینی نشده مربوط به این حمله پرداخت کند و مطمئن شود هیچ اطلاعاتی افشا نمی شود. روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد این باج به شکل بیت کوین پرداخت شده است.

سرقت کد سورس و ابزارهای داخلی غول بازی ویدیویی

شرکت الکترونیک آرتس که ناشر بازیهایی نظیر بتل فیلد، سیمز اند میدن ان اف ال است، پنج شنبه گذشتته اعلام کرد سرگرم تحقیق درباره حادثه نفوذ به شبکه اش است که در جریان آن میزان محدودی کد سورس بازی و ابزارهای مربوط به سرقت رفته اند. اطلاعات کاربران درز نیافته و دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم حریم خصوصی کاربران به خطر افتاده است.

الکترونیکس آرتس درباره این حمله جزییات دیگری ارائه نکرد اما هکرهایی که خود را کیکاس می نامیدند در گروه خلافکاری ایکس اس اس مدعی شدند اطلاعات زیادی از این شرکت به سرقت برده اند و کیت توسعه نرم افزار برای کنسول بازی ایکس باکس مایکروسافت را به همراه کلیدهای شکستن قفل بازیهای فیفا ۲۱، فیفا ۲۲ و فراست بایت در اختیار دارند. در کل، هکرها در تلاش برای فروش حدود ۷۸۰ گیگابایت اطلاعات بازی هستند.

این غول بازی ویدیویی در پی این حادثه، امنیت را تشدید کرده و با مقامات اجرایی و سایر کارشناسان در راستای تحقیقات کیفری همکاری می کند. ارزش سهام الکترونیکس آرتس روز پنج شنبه پس از انتشار این خبر ۲.۴ درصد ریزش کرد اما تا پایان معاملات بهبود یافت و در زمان بسته شدن معاملات تغییر چندانی نداشت.

حمله سایبری به غول انرژی پاک آمریکایی

غول انرژی پاک اینوِنِرژی نفوذ به برخی از سیستمهایش را کشف کرد که گروه هکری REvil مسئولیت آن را برعهده گرفت. این سازنده انرژیهای تجدیدپذیر که در شیکاگو مستقر است، اعلام کرد سرگرم تحقیق درباره نفوذ به سیستمهایش است و هیچ گونه اختلالی در فعالیتهایش که ناشی از این نفوذ باشد مشاهده نکرده است. اینوِنِرژی اعلام کرد باجی به هکرها نپرداخته و قصد ندارد هیچ گونه باجی پرداخت کند.

این حمله جدیدترین مورد پس از حملات سایبری اخیر به گرداننده بزرگترین شبکه سوخت رسانی آمریکا و بزرگترین تولیدکننده گوشت گاو در این کشور است. اف بی آی در ۳۰ مه حمله سایبری علیه شرکت صنایع گوشت جی بی اس را به گروه هکری REvil نسبت داد که محققان می گویند ارتباطاتی با روسیه دارد.

گروه REvil در پست وبلاگی مدعی شد چهار ترابایت اطلاعات حساس از اینوِنِرژی دانلود کرده که شامل پروژه ها، قراردادها و توافقهای محرمانه بوده است. همچنین هکرها مدعی شدند اطلاعات شخصی مایکل پولسکی، موسس و مدیرعامل اینوِنِرژی را به سرقت برده اند.

صندوق اینوِنِرژی فیوچر که یک صندوق سرمایه گذاری مرتبط با اینوِنِرژی است، در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود برای یک فراهم کننده فناوری امنیت سایبری منابع مالی فراهم کرده است.

حمله هکرها به یک شرکت مشاوره امنیتی

شرکت سول اورینز که به دولت فدرال آمریکا درباره پروژه های مرتبط با امنیت مشاوره می دهد، جدیدترین قربانی گروه هکری REvil است. این شرکت که در البوکروکی نیومکزیکو مستقر است و به اداره ایمنی هسته ای ملی وزارت انرژی آمریکا مشاوره می دهد، در گفت و گو با شبکه سی ان بی سی تایید کرد که از حادثه امنیت سایبری در ماه مه مطلع شده و در حال تحقیق بوده و مقامات اجرایی را مطلع کرده است.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد اخیرا متوجه شده که دسترسی غیرمجاز به برخی از اسناد موجود در سیستمهایش صورت گرفته است. این اسناد در دست بررسی هستند و سول اورینز با شرکت تحقیقات تکنولوژیکی دیگری برای مشخص کردن ابعاد اطلاعات درز یافته همکاری می کند.

سول اورینز از هکری نام نبرد و ماهیت باج گیری این حمله را تایید نکرد اما شبکه سی ان بی سی با استناد به اظهارات منابع امنیت سایبری، گروه هکری Revil را عامل این حمله معرفی کرد.

یک شرکت امنیت سایبری که اسناد ارسال شده در وب سیاه را مشاهده کرده بود به شبکه سی ان بی سی گفت: این اسناد شامل فاکتورهای قراردادهای اداره ایمنی هسته ای ملی، توصیف پروژه های تحقیقات و توسعه تحت مدیریت پیمانکاران دفاعی و انرژی تا تاریخ ۲۰۲۱ و صفحات دستمزد حاوی نام کامل و شماره تامین اجتماعی کارمندان سول اورینز است.

طبق اسکرین شاتهایی که توسط سی ان بی سی مشاهده شده، گروه Revil شرکت سول اورینز را به افشای اطلاعات و اسناد مسروقه این شرکت در وبلاگش تهدید کرده است.

این گروه در ماه مه سال ۲۰۲۰ فایلهای یک شرکت حقوقی سرگرمی را به سرقت برد که مشتریانش شامل ستاره هایی مانند لیدی گاگا و دریک بودند. آوریل امسال هم مدعی شد نقشه محصولات اپل را از یکی از تولیدکنندگان قراردادی این شرکت به سرقت برده و ۵۰ میلیون دلار طلب کرد با این حال طبق گزارش مک رومرز، درخواست باج چند روز بعد به شکل اسرارآمیزی از سایت Revil ناپدید شد.

انتهای پیام


11102250
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است