گوناگون 09:37 - 14 بهمن 1401

بازتعریف ماموریت «مرجعیت علمی» در دانشگاه های علوم پزشکی

دکتر احسان شریفی پور در گفتگو با خبرنگار مهر اشاره به دو رویکرد مهم مرکز نصر که در سال ۱۴۰۱ گفت: یکی از این ماموریت ها پروژه کلان مرجعیت علمی است. این پروژه ها پیش از این در قالب ماموریت های دانشگاهی به برخی از دانشگاه های واگذار شده بود اما تصمیم گرفته شد که با جمع بندی این پروژه ها در مرکز نصر به بازتعریف و اصلاح فرآیند پروژه «مرجعیت علمی» برسیم.

وی افزود: هدف ما انجام صرف پروژه ها نیست بلکه قرار است پروژه های این مرکز به سرانجامی برسد که بتواند گوشه ای از مشکلات را برعهده بگیرد. موضوع مرجعیت علمی از سوی مقام معظم رهبری و سایر مسئولان مورد تاکید ویژه بوده است و از همین رو این پروژه با جدیت پیگیری می شود.

شریفی پور گفت: یکی از فعالیت های مهم مرکز نصر کمک به بازنگری آئین نامه های جذب، ارتقاء و ترفیع اعضای هیات علمی بود که در این مسیر با کمک ۳۰۰ نخبه از سراسر کشور، از دبیرخانه های مختلف و کلان مناطق آمایشی درگیر کردیم که آئین نامه ای کم اشتباه تهیه شود و به شاخص هایی از جمله تاثیرگذاری اجتماعی، شاگردپروری، تولید علم، پیشبرد فناوری، مرجعیت علمی، ثروت آفرینی در این آئین نامه ها وزن داده شد.

وی افزود: به عنوان نمونه یک عضو هیات علمی بتواند در مرزهای دانش قدم بردارد و فارغ از اینکه در چه جایگاه علمی است بتواند ارتقاء پیدا کند و درگیر فرآیندهای جاری نشود. به این ترتیب افرادی که دارای ظرفیت های بالایی در دنیا هستند می توانند در کشور مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) با اشاره به فراخوان ها و ارائه گرنت به اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی درباره طرح های نوین آموزشی گفت: ما در مرکز نصر در قالب فراخوان های متعدد براساس نیازهای کشور گرنت های حوزه آموزش پزشکی را توزیع می کنیم.

وی افزود: در مورد طرح های نوآورانه طی تفاهم نامه با مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC)، این مراکز عامل جمع آوری طرح های نوآورانه در سطوح مختلف دانشکده ها و دانشگاه ها و ملی هستند. برگزیده ترین طرح ها در این مراکز مورد حمایت مالی مرکز نصر قرار می گیرد.

شریفی پور گفت: نمونه دیگری از حمایت های مرکز نصر، حوزه شبیه سازها و فناوری های نوین آموزش پزشکی است. ما انتظار داریم در چند سال آینده آموزش پزشکی با تحولاتی مواجه شود. یکی از افتخارات نظام سلامت و وزارت بهداشت، تربیت نیروی انسانی است و حوزه آموزش پزشکی کشور حرف اول را در منطقه می زند. آمار تولید علم در این زمینه این موضوع را تایید می کند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم همزمان با پیشرفت های روز دنیا، در حوزه آموزش عقب نمانیم و از همین رو فناوری های نوین آموزش پزشکی خیلی اهمیت دارد. این موضوع باید به صورت عملیاتی پیگیری می شود.

وی افزود: برای همین منظور درصدد هستیم که زمینه ای را ایجاد کنیم که افراد دارای صاحب ایده در حوزه های مهندسی و پزشکی کنار هم قرار گیرند و محصولات نوین آموزش پزشکی را طراحی کنند و ما هم بتوانیم استفاده از این فناوری ها را به صورت فرهنگ درآوریم.

شریفی پور یادآور شد: در همین زمینه یک فراخوان در حوزه فناوری های آموزشی تهیه شده که این فراخوان با همکاری دو معاونت آموزشی و تحقیقات و فناوری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده است. بر اساس این فراخوان یک گرنت بسیار مناسب برای شرکت های دانش بنیان که بخواهند در این عرصه فعالیت کنند در نظر گرفته است.

وی گفت: ما در مرکز نصر یک گام جلوتر از این فراخوان ایستادیم و اعلام کردیم که تمام افراد و اساتیدی که دارای ایده های مناسب هستند در مرکز نوآوری نصر مورد حمایت قرار می گیرند تا محصول شان را به شرکت دانش بنیان تبدیل کنند و پس از این مرحله مسیر منتورینگ و شتاب دهی را با حمایت های مرکز طی می کنند.


11803775
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است