استانی 08:06 - 09 مهر 1401

افزایش حوادث ثمره طبیعت گردی نادرست/ ایمنی تفرجگاه ها متولی ندارد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: گلستان به سبب برخورداری از شرایط جغرافیایی متنوع و ویژگی‌های توپوگرافی و اقلیم خاص به عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری طبیعی در کشور محسوب می‌شود.

وجود ده‌ها روستای شاخص گردشگری، مناطق کوهپایه ای متعدد، آبشارهای فراوان و جنگل‌های وسیع هیرکانی از جمله پارامترهای موثری بوده که سبب رونق گردشگری طبیعی در گلستان شده است.

گسترش روزافزون رغبت به طبیعت گردی در کنار ایجاد راه‌های دسترسی به بکرترین رویشگاه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی از مولفه‌هایی است که سبب حضور گردشگران و مسافران در دورافتاده‌ترین مناطق جنگلی و کوهستانی شده است.

حضور پرشمار طبیعت گردان، کوهنوردان، تیم‌های بوم گردی و تورها و حتی‌ها گروه‌های خانوادگی سبب شده تا به فراخور آن حوادث و سوانح در مناطق کوهستانی هم افزایش یابد به طوری که نیروهای امدادی هلال احمر گلستان در ۶ ماه نخست سال ۹۱ مأموریت در کوهستان داشتند.

گمشدگی و سقوط بالاترین حوادث کوهستان

از جمله حوادثی که بارها شاهد اتفاق آن هستیم گمشدگی طبیعت گردان در طبیعت، سقوط پاراگلایدر سواران، سقوط از آبشار یا ارتفاع در کوهستان و سقوط آفرود در جاده‌های کوهستانی بوده که یکی از عمده دلایل این اتفاقات عدم آشنایی با مناطق کوهستانی و به همراه نداشتن راه بلد است و اکثر این افراد هم آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.

افزایش حوادث ثمره طبیعت گردی نادرست/ ایمنی تفرجگاه ها متولی ندارد

این اتفاقات وظیفه تیم‌ها و نهادهای امدادی و خدمات رسان را دو چندان کرده به گونه‌ای که بارها و بارها شاهد عملیات طولانی چند روزه این نیروها بوده‌ایم و وقت و انرژی آنها تحت تأثیر قرار گرفته است. از نمونه‌های این عملیات می‌توان به حادثه گمشدگی «سها رضانژاد» دختر طبیعت گرد، کرجی در سال ۹۹ اشاره کرد که در ارتفاعات جهان نما کردکوی مفقود و جسد وی پس از ۲۸ روز جستجو در جنگل‌های شموشک پیدا شد و یا در تازه‌ترین اتفاق می‌توان به عملیات جستجوی پاراگلایدرسوار در جنگل کردکوی اشاره کرد که جسد این فرد هم بعد از یک هفته با تلاش ۲۰ تیم امدادی پیدا شد.

با توجه به افزایش حوادث، وظیفه نیروهای امدادی و انتظامی هم سخت‌تر شده و مشکلات اعتباری و کمبودهای سخت افزاری سبب می‌شود تا آنها در تنگنا قرار بگیرند لذا ضرورت دارد برای بهبود کمی و کیفی این خدمات، اعتبار کافی به این نهادها تزریق شده و امکانات و تجهیزات جدید و به روز در اختیار آنها قرار بگیرد.

تورهای غیرمجاز بیشترین عامل آسیب به طبیعت

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: تورهای غیرمجاز بدون داشتن آموزش و تجربه بیشترین آسیب را به طبیعت وارد کرده و سبب تأثیرات منفی بر گردشگری استان می‌شوند لذا باید با آنها برخورد شود.

یحیی جلالی فر اضافه کرد: اقلیم استان در حال تغییر است و مسیرها هم بالتبع آن تغییر می‌کند لذا همه قبل از ورود به طبیعت حتی راهنمایان گردشگری باید آموزش ببیند.

افزایش حوادث ثمره طبیعت گردی نادرست/ ایمنی تفرجگاه ها متولی ندارد

ورود بدون هماهنگی؛ آسیب مناطق تفرجگاهی گلستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بیشتر اتفاقات ناگوار طی چند ماه گذشته حول دو نقطه «مینودشت و گالیکش» و «کردکوی» رخ داده است.

قاسم غریب آبادی افزود: منطقه درازنو و جهان نمای کردکوی، مسیر بسیار خطرناکی داشته و مسافران و گردشگران هم طبق شنیده‌های خود و بدون آشنایی و هماهنگی به این منطقه سفر می‌کنند.

عدم شناخت منطقه و ورود بدون هماهنگی علت اصلی حوادث در کوهستان است وی با اشاره به حضور تیم‌های آفرودی، دوچرخه سوار، پاراگلایدرسواران، کوهنوردان و غیره در این مناطق، گفت: این گروه‌ها بدون هماهنگی با اداره ورزش و جوانان، هیئت‌های ورزشی مرتبط، فرمانداری و غیره به دل کوه زده، یا گم شده یا حادثه‌ای برای آنها اتفاق می‌افتد.

غریب آبادی تصریح کرد: در نمونه اخیر شاهد سقوط پارگلایدارسوار اصفهانی در درازنو بودیم که به وی شرایط آب و هوا و مه آلودگی و وزش باد اطلاع رسانی شده بود اما او این مسائل را نادیده گرفت و بعد از سه دقیقه به درخت برخورد کرد و با بازکردن چتر به پایین سقوط کرد و فوت شد.

وی اضافه کرد: برای جستجوی این پاراگلایدرسوار ۶۰۰ نیرو طی چند روز به کارگیری، بالگرد از بجنورد اعزام و سه تیم پهپاد در منطقه مستقر کردیم.

غریب آبادی توضیح داد: علت اصلی این حوادث عدم شناخت و هماهنگی بوده و لازم است که برای ورود به مسیر ناشناخته از راه بلد محلی استفاده شود.

افزایش حوادث ثمره طبیعت گردی نادرست/ ایمنی تفرجگاه ها متولی ندارد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان عنوان کرد: مدیریت این عملیات و هماهنگی‌ها در کنار پشتیبانی تغذیه‌ای و لجستیکی سبب شده برای چند روز تمام ظرفیت ما در این نقطه متمرکز شود.

غریب آبادی با بیان اینکه یک نفر بی احتیاطی کرده و یک سیستم را دچار چالش می‌کند، گفت: حداقل کاری که این افراد باید انجام دهند تماس با ندای امداد قبل از سفر و اعلام مسیر است و یا تجهیزاتی مانند چی پی اس به همراه داشته که در صورت اتفاق به راحتی پیدا شوند.

وی افزود: در منطقه گالیکش و مینودشت هم بی احتیاطی و گمشدگی فراوان اتفاق افتاده لذا لازم است خانواده‌ها بیشتر مراقب فرزندان خود باشند.

غریب آبادی ادامه داد: به عنوان مثال چند ماه قبل، برای جستجوی یک دختربچه در این منطقه یک هفته کوهستان‌های سمنان و گلستان را پایش کردیم و سرانجام هم این کودک پیدا نشد.

وی بیان کرد: در منطقه کردکوی، به دلیل وزش باد احتمال سقوط پاراگلایدر بالا بوده و اگر فردی سقوط کند به علت ارتفاع درختان و انبوه بودن جنگل پیدا کردن آن زمان بر بوده اما در سایت پروازی رامیان اوضاع متفاوت‌تر است.

غریب آبادی گفت: در ستاد حوادث استان اعلام کردم که ورود گردشگر به درازنو باید ساماندهی اساسی شود و تمام گروه‌ها برای ورود باید هماهنگی کرده و رصد شوند.

طبق گفته وی اگر این مناطق ساماندهی نشوند، حوادث ادامه خواهد داشت.

افزایش حوادث ثمره طبیعت گردی نادرست/ ایمنی تفرجگاه ها متولی ندارد

پرواز بدون مجوز پاراگلایدرها

یکی از مناطقی که حوادث کوهستان در آن فراوان رخ می‌دهد شهرستان رامیان است از این رو با فرماندار این شهرستان گفتگو کردیم، مهدی استیری به خبرنگار مهر گفت: در مراکز تفریحی این شهرستان از جمله گُل رامیان و آبشار شیرآباد، عمدتاً افراد به صورت فردی آمده که در این نقاط تابلوهای راهنما نصب شده است.

فرماندار رامیان افزود: در سال گذشته دو نفر در این محل غرق شده ولی امسال مشکلی نداشتیم.

وی بیان کرد: به مراکزی همچون میراث فرهنگی مکاتبه کرده و اعلام کرده‌ایم که قبل از ورود تور به شهرستان باید مجوزات لازم را اخذ کنند.

استیری گفت: در سایت پروازی رامیان هم با رعایت ضوابط پرواز پاراگلایدارها با حضور افراد متخصص انجام می‌شود اما مشکل، پرواز خارج از این سایت است.

وی با توضیح اینکه ما ابزاری برای ممانعت از پریدن افراد خارج از سایت پروازی نداریم، افزود: این افراد استانداردها را رعایت نکرده لذا برای نیروهای امدادی مشکل ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به شرایط خاص گلستان از نظر رشد روزافزون گردشگران در طبیعت و تفرجگاه‌ها، ضرورت دارد تا نظارت بیشتر بر این مراکز انجام شده و همچنین تجهیزات امدادی استان هم تقویت شود.


11699745
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است