سیاسی 19:16 - 08 مهر 1401

روایت ۶ جاسوس ایرانی «سیا» از پایان تاریخ مصرفشان

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان جاسوسی ایالات متحده (CIA) قبل از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ از طریق سفارت این کشور در تهران به راحتی از ایران و منطقه غرب آسیا جاسوسی می‌کرد. با وقوع انقلاب و برچیده شد لانه جاسوسی این کشور در تهران، سیا برای جاسوسی و اقدامات مخرب در کشورمان به استخدام جاسوسان روی آورد که در این سال‌ها همواره مورد شناسایی و دستگیری توسط نهادهای امنیتی کشورمان قرار گرفتند.

خبرگزاری رویترز در یکی از جدیدترین گزارشات خود با عنوان «جاسوسان دور انداخته شده‌ی آمریکا» به موضوع چگونگی افشای شبکه‌ی پیچیده‌ی جهانی جاسوسی سازمان سیا توسط نهادهای امنیتی کشورمان و همچنین نحوه تعامل سرویس جاسوسی آمریکا با جاسوسانش پس از افشای هویت آن‌ها پرداخته است. در این گزارش ضعف سیستم امنیتی در برقراری ارتباط بین جاسوسان و سیا نیز مورد توجه است.

در این گزارش به حضور افسران سازمان جاسوسی سیا در سفارتخانه‌های آمریکا در سایر کشور اشاره دارد و از مصاحبه برای اخذ ویزای آمریکا به عنوان یکی از ابزار اصلی سیا برای جذب جاسوس و وادار کردن مراجعین برای انجام جاسوسی در خاک کشور خود، است.

همچنین در مصاحبه با برخی تحلیلگران امنیتی غربی، عدم اهمیت جاسوسان برای سیا و در نتیجه عدم حفاظت از آن‌ها توسط این سازمان مطرح شده است.

در ابتدای گزارش نیز به شیوه‌ی جذب یکی از شهروندان ایرانی توسط سازمان سیا اشاره شده است که به تفصیل درخواست‌های سیا برای ارائه اطلاعات در خصوص سیستم برق کشور برای اخلال در این شبکه زیرساختی مورد اشاره قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، شهروند ایرانی که با نام غلامرضا حسینی معرفی شده است، اواخر سال ۱۳۸۹ قصد سفر به بانکوک و ملاقات با افسر سیا را داشته است که هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر می‌شود.

این فرد که خود را یک مهندس معرفی کرده است از ملاقات‌های متعدد خود با افسران سازمان سیا در کشورهای مختلف از جمله مالزی و امارات خبر می‌دهد و تشریح می‌کند که چگونه سیا از طریق وب‌سایت‌های جعلی ورزشی با جاسوسان خود ارتباط برقرار کرده است در حالی در همه‌ی مدت تحت رصد نیروهای امنیتی کشورمان بوده است.

این پلتفرم پیام رسانی که تا سال ۲۰۱۳ کار می‌کرد، در وب سایت‌های خبری و سرگرمی ابتدایی پنهان بود که جاسوسان می‌توانستند برای ارتباط با سازمان سیا به آنجا بروند. رویترز وجود آن را با چهار مقام سابق آمریکایی تأیید کرد.

تحلیلگران دریافتند که حداقل ۲۲ سایت از بیش از ۳۵۰ سایت تولید شده توسط سیا به نظر می‌رسد که پلتفرم‌های پیام رسانی برای عوامل ایرانی باشند.

این آسیب پذیری بسیار فراتر از ایران بود. تحلیلگران دریافتند که این وب‌سایت‌ها که به زبان‌های مختلف نوشته شده‌اند، به نظر می‌رسد مجرای ارتباطات سیا با عوامل دست‌کم ۲۰ کشور، از جمله چین، برزیل، روسیه، تایلند و غنا باشند.

هر شش جاسوس سابقی که رویترز با آنها مصاحبه کرده است، گفتند که با توجه به فداکاری‌هایشان برای سیا، امیدوار بودند که دولت ایالات متحده راهی برای تماس با آنها و ارائه کمک برای ایجاد زندگی جدید در آمریکا یا کشور دیگری پیدا کند. سال‌ها پس از آزادی، آنها همچنان در انتظار هستند.

مقامات سابق اطلاعاتی ایالات متحده گفتند، اما از منظر سازمان سیا، ارتباط مجدد با یک جاسوس دستگیر شده، اغلب خطر بسیار زیادی دارد و سود کمی دارد.

«جیمز اولسون»، رئیس سابق ضد جاسوسی سیا تاکید می‌کند: سهل‌انگاری در حفاظت از منابع توسط آژانس هم یک شکست حرفه‌ای و هم اخلاقی است.

گفتنی است وزارت اطلاعات سه سال پیش و در تیر ماه ۱۳۹۸ از دستگیری عوامل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ایران خبر داد که همان وقت این شکست ننگین و بی سابقه سازمان سیا مورد تکذیب مقامات آمریکایی قرار گرفت.


11699671
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دهقان گفت: اگر غرب به فکر آبروی از دست‌رفته خود است باید ضمن کمک به اجرای قطعنامه و برقراری آتش‌بس در غزه از ادامه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ صباحی فرد، توان رزم و آمادگی دفاعی یگان‌های پدافندی مستقر در جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ را مورد ارزیابی قرار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:ایستادگی جبهه مقاومت و ملت فلسطین، بی‌نظیر است و همه جهان اسلام وظیفه دارند تا از ملت غزه حمایت کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصریح گزارشگر سازمان ملل به نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: دولت‌های ملی و مجامع سیاسی و حقوقی بین‌المللی اکنون نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امورخارجه کشورمان با قربانعلی بردی محمداف رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دفتر سیاسی حماس صبح روز پنجشنبه در بهارستان با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان محیط زیست گفت: از مهمترین برنامه‌هایمان قانون هوای پاک است که امسال آن را عملیاتی خواهیم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم گفت: باید یک آشتی بین دولت و حکمرانی با ظرفیت‌های اقتصادی به وجود بیاید و این دقیقا همان شایسته سالاری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اولویت های امسال وزارتخانه متبوع خود توضیح داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است