بین‌الملل 21:31 - 06 مهر 1401
سفیر آمریکا در سودان نسبت به ایجاد پایگاه نظامی روسیه در سواحل دریای سرخ هشدار داد و گفت، این مسئله پیامدهای منفی در بردارد.

ترس آمریکا از دسترسی  ناوگان روسیه به دریای سرخ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفیر جدید آمریکا در سودان نسبت به ایجاد پایگاه نظامی روسیه در سواحل دریای سرخ هشدار داد.

وبگاه «میدل ایست آی» روز چهارشنبه نوشت که «جان گادفری» سفیر آمریکا در سودان که اوایل ماه جاری به عنوان اولین سفیر ایالات متحده در سودان در ۲۵ سال گذشته انتخاب شد در این باره به خارطوم هشدار داد که ایجاد پایگاه نظامی روسیه در دریای سرخ به منافع کشور آسیب می‌رساند.

گادفری گفت که ماموریتش تسهیل روابط بین خارطوم و واشنگتن است و آرزو دارد که حکومت غیرنظامی بر سودان حکومت کند.

وی از نفوذ روسیه در سودان سخن گفت و نسبت به احیای مجدد توافقنامه سال ۲۰۱۷ در ایجاد پایگاه نیروی دریایی روسیه در سودان هشدار داد.

بر اساس این گزارش، سودان در زمان دولت «عمر حسن البشیر» رئیس جمهور پیشین، که سال ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد، توافقی را امضا کرد که به مسکو اجازه می‌داد پایگاهی را با قابلیت میزبانی از کشتی‌های اتمی بسازد.

روسیه این تاسیسات را به مدت ۲۵ سال اجاره خواهد داد و می تواند قرارداد را برای 10 سال دیگر تمدید کند. این تاسیسات امکان  دسترسی به آب‌های گرم دریای سرخ و را به روسیه خواهد داد.

گادفری گفت، همه حق دارند تصمیم بگیرند با کدام کشورها شریک شوند، اما این انتخاب‌ها پیامدهایی دارد.

پیش از این، یک منبع در ارتش سودان گفته بود که خارطوم به دنبال اصلاح توافقنامه ۲۰۲۰ در مورد ساخت تاسیسات لجستیکی نیروی دریایی روسیه در بندر سودان است و از مسکو در قبال اجاره پنج ساله و احتمال یک قرارداد اقتصادی درخواست کمک می‌کند.

 

سالهاست که در مورد ایجاد تاسیسات لجستیکی نیروی دریایی روسیه در بندر سودان بحث شده است. «محمد عثمان الحسین » رئیس ستاد نیروهای مسلح سودان نیز چندی قبل  از تجدید نظر احتمالی توافقنامه پایگاه لجستیکی که در اواخر سال ۲۰۲۰ امضا شد، خبر داد. 

روسیه و سودان دهه‌ها از روابط نزدیکی برخوردار بوده‌اند. در حال حاضر روسیه حدود ۱۲ تاسیسات نظامی در خارج از کشور دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنها در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق واقع شده و بسیاری از آنها اینک متحدان روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی هستند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/


11698631
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای از حمله پهپادی و موشکی به اهداف اسرائیلی در خلیج عدن و فلسطین اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است