اقتصادی 14:38 - 05 تیر 1401
از آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان خرداد، بیش از 25میلیون و 933هزار تن کالا به ارزش 8 میلیارد و 638 میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که نسبت به مدت مشابه 15 درصد رشد داشته است.

رشد 15 درصدی تجارت با عراق در دولت سیزدهم

به گزارش فارس، سید روح اله لطیفی،سخنگوی گمرک همزمان با سفر نخست وزیر عراق به تهران ، اظهار داشت: از آغاز به کار و استقرار دولت سیزدهم از ابتدای شهریور سال قبل تا پایان خرداد ماه 1401بیش از 25میلیون و 933هزار تن کالا در مدت 10ماه به ارزش هشت میلیارد و 638 میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که با افزایش 15درصدی تجارت غیر نفتی، بین دو کشور همراه بوده است. 

وی افزود: از این میزان 23میلیون و 516هزار تن ، سهم صادرات کشورمان به عراق به ارزش هفت میلیارد و 577میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه  رشد سه درصدی داشته است.

لطیفی در خصوص میزان واردات از عراق در 10 ماهه گذشته گفت: در این مدت دو میلیون و 418هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 62میلیون دلار از عراق به کشورمان وارد شده است که با رشد 512درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و مذهبی بین دوملت ایران و عراق و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور  باعث شده است تا صادرات غیر نفتی ما از 145میلیون دلار در سال 1380 به 9میلیارد دلار در سال 98 برسد و مجددا در سال گذشته  با رکورد وزنی  نزدیک به 30میلیون تن کالا، به  هشت میلیارد و916میلیون دلار رسیده است و همواره در سال های اخیر، کشور عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در کل کشورهای دنیا و اولین مقصد در بین همسایگان ایران بدل شود. 

وی افزود :صادرات ما در سال 80 تقریبا  145میلیون دلار بود و در سال 84 با اولین جهش به یک میلیارد و 224میلیون دلار رسید و در سال‌های بعد با شیبی مناسب تا دو میلیارد و 762میلیون دلار  رسیده است، جهش دوم صادرات ایران به عراق به  سال 88 بر می گردد و  صادرات چهار میلیارد و 560میلیون دلاری رخ داده است. 

لطیفی در ادامه گفت: سومین جهش صادرات به عراق ،ضمن حفظ مسیر رشد، در سال 91بود که صادرات کشورمان در این سال به 6میلیارد و 337میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال 97 با هشت میلیارد و 990میلیون دلار بوده است که همچنان در این محور، صادرات غیرنفتی در حال انجام است. 

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از عراق گفت: رکورد  واردات کشورمان از عراق در کل تاریخ روابط تجاری ایران با این کشور به سال گذشته بر می گردد که دو میلیون و 702هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 197میلیون دلار از این کشور خریداری شده است که عمده آن کالای اساسی مورد نیاز کشور بوده است. 

سخنگوی گمرک افزود: سرجمع واردات ایران در دو  دهه80و 90، یک میلیون و 312هزار و 894 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 333میلیون و 394هزار و 861دلار بوده که میزان واردات سال 1400از عراق از لحاظ وزنی بیش از دو دهه گذشته و از لحاظ ارزش نزدیک به جمع 20سال گذشته بوده است. 

لطیفی  تاکید کرد:فعالسازی دیپلماسی چند جانبه در حوزه های سیاسی، عمومی و اقتصادی، اجرای کنوانسیون تیر، حمل یکسره کالا بین دوکشور، فرماندهی واحد مرزی، صادرات حرفه ای، بسته بندی مناسب، برنامه ریزی تولید براساس بازارهای هدف و تولید کالاهای با ارزش افزوده ی بیشتر و تامین نیازهای کشور از مسیر عراق  می تواند توسعه تجارت بین دو کشور را به همراه داشته باشد. 

سخنگوی گمرک گفت: محصولات کشاورزی، دامی و غذایی، مصالح ساختمانی، محصولات پترو پالایشگاهی، لوازم الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و دارو، خودرو و لوازم یدکی، پوشاک، کیف، کفش، محصولات آهنی و خشکبار از عمده ترین کالاهای صادراتی به عراق بود و کالاهای اساسی مانند گندم، جو، روغن، ذرت، سویا، لاستیک، کاغذ، حبوبات، به همراه ماشین آلات، ضایعات فلزات، لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیکی، دستگاه‌های سنجش و... هم از مهمترین کالاهای وارداتی از عراق در سال گذشته بود.

انتهای پیام/ ت 66


11605656
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است