اجتماعی 11:36 - 10 بهمن 1401

بازگشایی موزه ظروف کاخ سعدآباد پس از ۴ ماه

به گزارش خبرنگار مهر، موزه ظروف سلطنتی یکی از کاخ موزه‌های سعدآباد است که از شهریورماه امسال به‌منظور انجام پروژه‌های مرمتی، بهسازی، رنگ‌آمیزی و ساماندهی تعطیل شد.

موزه ظروف سلطنتی به دستور رضاشاه برای اشرف (خواهر دوقلوی شاه) بین سالهای ۱۸ – ۱۳۱۵ ساخته شد. به دستور اشرف پهلوی از سال ۱۳۵۰ فضای داخلی و خارجی این بنا مورد بازسازی قرار گرفت و در محدوده ای به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع با زیر بنای ۱۸۰۰ مترمربع در دو طبقه توسعه و تغییر یافت و طراحی داخلی آن با حضور طراحان و متخصصین خارجی، به سبک فرانسوی طراحی و نمای خارجی آنکه از سنگ تیشه ای بود به سنگ مرمر سفید تبدیل شد.

این بنا پس از انقلاب اسلامی، در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۴ به عنوان موزه ظروف تغییر کاربری داد و در اسفند همان سال آثار موزه جمع شد و ساختمان آن به نهاد ریاست جمهوری تحویل داده شد تا سال ۱۳۸۴ که این بنا مجدداً در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت. پس از انتقال اشیا موزه صنایع دستی، در ۳۰ دی ۱۳۸۵ به ساختمان مذکور، این بنا با نام موزه صنایع دستی کار خود را آغاز کرد.

از بهمن ماه ۱۳۸۸ با تصمیم مدیریت وقت مقرر شد که این موزه به شرایط مقرر اولیه خود برگردد و به همین دلیل چیدمانی از ظروف سلطنتی در بخشی از طبقه اول این بنا صورت پذیرفت و از خرداد ماه ۱۳۸۹ با انتقال موزه صنایع دستی به ساختمان دیگری در داخل مجموعه سعدآباد، این موزه با نام موزه ظروف سلطنتی حیات دوباره خود را آغاز کرد.

در حال حاضر در این موزه بیش از ۵۰۰ قطعه ظروف و اشیای تزئینی در ۵ سالن در دو طبقه به نمایش در آمده و در حال توسعه فضای نمایشگاهی و اشیا به نمایش درآمده است. اغلب این ظروف مربوط به کارخانجات معتبر دنیا نظیر لیموژ، سور، باواریا، رزنتال و … است.

در چهار ماه گذشته که این موزه بسته بود برخی تعمیرات و بهسازی ها انجام گرفت که شامل موارد زیر است:

۱- باز کردن پرده‌های موزه برای انجام تعمیرات و خشکشویی

۲- انجام عملیات بازسازی و مرمتی دیوارهای داخل موزه و تعمیرات راه‌آبهای پشت بام

۳- انجام پروژه رنگ‌آمیزی به صورت رنگ اولیه و اصلی بنا در گذشته

۴- تعمیرات مرمت و پاکسازی دیوارکوب‌های موزه توسط کارشناسان پژوهشکده و واحد مرمت مجموعه

۵- مرمت برخی آثار موزه از جمله تابلوی نقش برجسته دیواری

۶- مرمت، احیا و پاکسازی لوسترهای موزه

۷- پاکسازی و غبارروبی سقف پارچه‌ای سالن نشیمن

۸- شستشوی موکت‌ها و کف‌پوش‌های موزه

غیر از موزه ظروف سلطنتی که چهار ماه به روی گردشگران بسته بود، هم اکنون موزه نظامی نیز بسته است. همچنین کاخ ملکه مادر که به موزه عبرت و ساختمان جمهور نیز شهرت دارد تنها در روز ۲۲ بهمن بازگشایی می‌شد ولی در حال حاضر چند سالی است این موزه نیز باز نشده امسال نیز خبری از بازگشایی آن اعلام نشده است.


11799707
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه‌های ۱۴۰۳ حمل و نقل عمومی پایتخت، ۱۶ تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد و از امروز اول اردیبهشت اجرا می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: امسال ۲۵ تقاطع به بهره‌برداری می‌رسد و هر ماه حداقل دو طرح عمرانی افتتاح خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است