اجتماعی 15:04 - 05 تیر 1401
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از رونمایی سامانه سند من خبر داد و گفت: این سامانه ابتدا در 2 استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تا پایان ماه جاری در سراسر کشور شروع به کار می‌کند.

سامانه «سند من» تا پایان ماه جاری در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود/ اکثر مسکن مهرها سند ندارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران عصر امروز در نشست خبری خود، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر اظهار کرد:‌ قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است. اقدامات خوبی در بحث هوشمند سازی در قوه قضائیه انجام شده است. در کانون سردفتران هم فعالیت‌هایی در این رابطه انجام شده است.

وی در تبیین محور عملکرد کانون سردفتران و دفتریاران گفت: اکنون جلسات دادرسی در دنیا به صورت برخط و آنلاین و الکترونیک در حال برگزاری است. . دیتا سنتر بسیار قوی در همین رابطه در کانون سردفتران تهیه شده است و برای ارائه خدمات به قوه قضائیه در این زمینه آمادگی کامل داریم.

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سند من» ادامه داد: سامانه سند من روز گذشته رونمایی شد، این سامانه امکان تنظیم سند بدون حضور فرد متقاضی در دفتر اسناد رسمی به جز در مرحله پایان برای اخذ امضا و اثر انگشت را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه درخواست ثبت اسناد رسمی در دفترخانه از طریق این سامانه و مجازی انجام می شود و فرد متقاضی با مکان‌یابی از روی سامانه نزدیک‌ترین دفترخانه به محل سکونت یا کار خود را انتخاب می‌کند، تصریح کرد: همه ارتباطات و انجام فرایند ثبت مجازی خواهد بود.

خندانی گفت: فعالیت این سامانه در دو استان به صورت آزمایشی در حال انجام است و تا پایان ماه جاری همه دفاتر اسناد رسمی استان‌ها قابلیت اتصال به آن را خواهند داشت. از نظر ساختار فنی و زیرساختی امکان الکترونیکی و غیرحضوری شدن ثبت اسناد رسمی وجود دارد اما از نظر حقوقی هنوز زیرساخت لازم مهیا نیست.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: صرفه‌جویی در زمان تنظیم سند و کاهش سفرهای بین شهری، افزایش سهولت و دسترسی مردم همچنین کاهش تخلفات از جمله مزایای استفاده از سامانه سند من است.

وی با اشاره به اسکن دفاتر اسناد رسمی گفت: یکی از مشکلاتی که مراجع نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ حساسیت داشتند که با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون‌های سردفتران و دفتریاران استان‌ها از پنج ماه قبل فرایند اسکن دفاتر آغاز شده و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

خندانی افزود: تاکنون در ۶ استان همه دفاتر اسناد رسمی اسکن شده و در بقیه استان‌ها هم ۶۰ الی ۷۰ درصد از دفاتر اسکن شده است و این اقدام از بسیاری خطرات ناشی از سرقت، آتش‌سوزی و حوادث دیگر همچنین تخلفات و جعل پیشگیری می‌کند و از آسیب‌ها به اسناد جلوگیری می شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره عضویت کانون سردفتران و دفتریاران در اتحادیه جهانی سردفتران گفت: ۱۴۵ کشور در این اتحادیه جهانی عضویت دارند و قرار است در آبان سال جاری ایران هم به این اتحادیه بپیوندد و از جمله مزایای آن تسهیلات در امور ثبتی اتباع کشورهای عضو این اتحادیه است.

وی با اشاره به درخواست بازنشستگی حدود ۴۰۰ سردفتر در دو ماه اخیر گفت: به دلیل تغییر قانون و اجرای قانون فضای کسب و کار و مهلت تعیین شده، برخی همکاران ما درخواست بازنشستگی و اعمال ماده ۶۹ مبنی بر اعطای امتیاز سردفتری خود به فرد دیگر را داشتند که حدود ۲۴۰ مورد انجام و مابقی در حال بررسی است.

خندانی اظهار کرد: برخی تصورات نادرست درباره واگذاری امتیاز سردفتری در جامعه وجود دارد اما در عمل کسانی که به آنها امتیاز سردفتری واگذار می شود همه مراحل اخذ این امتیاز را حتی با سختگیری بیشتری طی می‌کنند و فقط در آزمون اولیه شرکت نکرده‌اند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره برون‌سپاری امور ثبتی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارداشت: ۸۰ درصد از فرایند ثبت شرکت‌ها قرار است در دفاتر اسناد رسمی انجام شود که دستورالعمل و آیین‌نامه آن تدوین و تعرفه‌ها نیز تعیین شده است.

وی ادامه داد: در حیطه مالکیت معنوی، پیشتر استان‌ها نقشی در اجرای آن نداشتند اما اکنون متقاضیان ثبت مالکیت معنوی می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

خندانی درباره تنظیم اسناد ایرانیان خارج از کشور گفت: اسناد وکالتی برای ایرانیان خارج از کشور انجام می‌شود و ثبت سند قطعی در خارج از کشور ممکن نیست.

به گفته رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، اسناد وکالتی فقط در کنسولگری ها قابلیت تنظیم دارد و البته این موضوع مشکلات عدیده ای برای هموطنان ایجاد کرده است زیرا در هر شهر کنسولگری وجود ندارد و ممکن است موجب تحمیل هزینه‌های گزاف به هموطنان خارج از کشور شود.

وی درباره امکان انتقال فیش حج در دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد کرد: مواردی از جمله مسکن مهر را داریم که سند رسمی ندارند و انتقال آنها با اسناد عادی انجام می‌شد. توافقنامه‌ای برای انتقال فیش حج و اسناد مسکن مهر در دفاتر اسناد رسمی محقق شده است‌.

خندانی درباره برون سپاری خدمات مربوط به انحصار وراثت در دفاتر اسناد رسمی، گفت: برخی مواردی که در شورای حل اختلاف انجام می‌شود قضائی نیست در همین رابطه می‌توان گفت انحصار وراثت کار قضایی نیست و باید در دفاتر اسناد رسمی محقق شود که زمینه‌های ارائه این خدمات در حال بررسی است و نامه‌ای در این رابطه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال کردیم.

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اذعان کرد: در هر قشر و صنفی ممکن است تخلفات وجود داشته باشد که همکارانم در دفاتر اسناد رسمی از سالم‌ترین اقشار هستند و بخش عمده تخلفات غیرعمد است.

انتهای پیام/


11605761
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است