اجتماعی 14:38 - 06 مهر 1401

رونق هنرستان‌ها/ ۱۶۰۰ مدرسه در سال جدید نونوار شدند

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ ۱۶۰۰ مدرسه، ۹ هزار کلاس درس با زیربنایی بیش از یک میلیون و دویست هزار متر مربع در سراسر کشور؛ سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می‌شود که بسیاری از پروژه‌های ساخت و نوسازی مدارس به بهره برداری رسیده‌اند.

بیشتر این مدرسه‌ها در مناطق کم برخوردار، مناطق روستایی و عشایری است. کودکانی که تا سال‌های قبل در مدارس خشکه چین، مدارس سنگی و کاهگل در فضایی تاریک و نمناک درس می‌خواندند؛ از امسال می‌توانند در مدارسی درس بخوانند که بهترین و مستحکم‌ترین سازه روستا یا بخش و شهرستانشان است.

برای ساخت این پروژه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و پیش بینی می‌شود ۲۷۰ هزار دانش آموز از این فضاهای جدید آموزشی استفاده کنند. عمده این دانش آموزان تاکنون هیچ گاه در مدارس مجهز درس نخوانده بودند؛ حتی بخشی از آنها نیز به دلیل در دسترس نبودن فضاهای آموزشی از تحصیل جامانده بودند.

مدرسه نوساز اگر تجهیزات لازم برای تحصیل را نداشته باشد بی فایده است. برای همین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دو هزار میلیارد تومان هم تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی خریداری کرده است. بخشی از این تجهیزات برای مدارس نوساز و بخشی دیگر برای رفع کمبود دیگر مدارس در نظر گرفته شده است.

بنا به گفته مسئولان سازمان نوسازی، ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ فقط برای خرید لوازم مورد نیاز هنرستان‌ها از قبیل دستگاه فرز و انواع موتور خودروها اختصاص یافته است. اقلامی که سال‌ها مورد نیاز هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش بود برای اولین بار امسال خریداری شده است.

تجهیزهنرستان‌ها، یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش

تجهیز هنرستان‌ها موضوعی است که یوسف نوری هم روز گذشته در سفر به آبادان به آن اشاره کرده بود.

وزیر آموزش و پرورش در آئین افتتاح پروژه آموزشی ۱۲ کلاسه برکت آبادان گفت: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات کارگاهی هنرستان‌های سراسر کشور اختصاص یافته است.

معلوم نیست که عدد اعلامی وزیر آموزش و پرورش همان عدد گزارش سازمان نوسازی است که به اشتباه تمام آن برای تجهیز هنرستان‌ها اعلام شده است یا اینکه آقای وزیر دو هزار میلیارد تومان را جداگانه به امر تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته اند.

علی رغم تلاش‌های صورت گرفته، وضعیت هنرستان‌ها به لحاظ برخورداری از تجهیزات و امکانات فنی در سراسر کشور چندان مناسب نیست و باز هم باید اعتبارات بیشتری برای توانمندی هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش اختصاص یابد.

یکی دیگر از مدارسی که برای سال تحصیلی جدید به بهره برداری رسید؛ دو مدرسه سه کلاسه در روستای لبد استان چهارمحال و بختیاری بود. خرداد ماه امسال رئیس جمهور در جریان سفر استانی هیأت وزیران به استان چهار محال و بختیاری به در خواست اهالی و عشایر منطقه از روستای لبد و مدرسه واقع در آن بازدید کرد و دستور داد که به وضع این مدرسه رسیدگی شود و ساختمان مدرسه برای مقطع تحصیلی بالاتر توسعه پیدا کند.

بلافاصله پس از دستور رئیس جمهور و با تأکید وزیر آموزش و پرورش، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در اقدامی جهادی مطالعات و اقدامات عملیاتی را برای ساخت ۲ مدرسه ۳ کلاسه برای دانش آموزران دختر و پسر مقطع متوسطه اول در این روستا آغاز کرد و امروز با گذشت تنها سه ماه، این دو مدرسه سه کلاسه برای دانش آموزان این روستا و روستاهای اطراف در این منطقه کم برخوردار افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

رونق هنرستان‌ها/ ۱۶۰۰ مدرسه در سال جدید نونوار شدند

داستان تکمیل و بهره برداری مدارس نوساز همچنان ادامه دارد

روند ساخت و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی همچنان ادامه دارد. سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در حال حاضر ۶۴۰۰ پروژه در دست ساخت دارد که مسئولان این سازمان تخمین زده‌اند برای اتمام این پروژه‌ها در مجموع حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

اگر چه میزان تخصیص اعتبارات مشخص نیست و نمی‌توان به صورت صد در صدی اعلام کرد که از ۶۴۰۰ پروژه نیمه تمام، چه تعداد از آنها برای سال آینده تکمیل می‌شود. با این وجود سازمان نوسازی وعده داده است که برای سال تحصیلی آینده ۱۴۰۳-۱۴۰۲، به طور حتم ۱۵ هزار کلاس درس نوساز خواهیم داشت.

گستردگی در تمام ۳۱ استان وجود دارد اما بسته به درخواست وزارت آموزش و پرورش سهم استان‌ها در برخورداری از تجهیزات و فضاهای آموزشی نوساز متفاوت است.

در ساخت مدارس نگاه‌ها بیشتر به برخورداری مناطق روستایی و عشایری بوده و اولویت تحقق عدالت آموزشی در مناطق کمتر برخوردار بوده است با این حال بیش از ۸۰ مدرسه بزرگ مقیاس هم در شهرهای بزرگ کشور ساخته و امسال به بهره برداری رسید.

ویژگی این مدارس این است که بیش از سی کلاس درس دارند و دانش آموزان هر سه مقطع تحصیلی در آن به تحصیل مشغول می‌شوند.

مدرسه بوتراب خوی، مدرسه حیات طیبه سردار سلیمانی ساری و مدرس سبز اهواز از جمله این مدارس بزرگ مقیاس هستند بیش از ۱۰۰ سالن ورزشی و زمین‌های چمن مصنوعی هم از جمله فضاهای ورزشی آموزشی بود که برای سال جاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

از پنل‌های خورشیدی تا سیستم جمع آوری آب‌های خاکستری

مدرسه سبز اهواز یکی از مدارس بزرگ مقیاس کشور است که در سال جاری تکمیل و به بهره برداری رسیده است. این مدرسه که حالا اسمش مجتمع آموزشی دخترانه مهر عظام است ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر مدارس متمایز نموده است.

یکی از این ویژگی‌ها تأمین نیاز انرژی مورد نیاز مدرسه از طریق پنل‌های خورشیدی است که در پشت بام مدرسه نصب شده است. میزان تولید برق این پنل‌ها حتی بیش از میزان مورد نیاز مدرسه است و مدیران مدرسه لازم است برق مازاد را به وزارت نیرو بفروشند. فروش برق تولیدی مدرسه موجب می‌شود تمام هزینه‌های ساخت این پروژه طی چند سال آینده مجدداً به حساب مدرسه بازگردد.

از طرفی مدرسه بسیار بهینه ساخته شده تا از مصرف و هدر رفت انرژی در آن خودداری گردد. طراحی مدرسه و میزان پنجره‌های مدارس هم به گونه‌ای است که بیش از برق از نور خورشید برای روشنایی کلاس‌ها استفاده می‌شود.

رونق هنرستان‌ها/ ۱۶۰۰ مدرسه در سال جدید نونوار شدند

جمع آوری آب‌های خاکستری مثل آب باران هم یکی دیگر از ویژگی‌های این مدرسه است. آبیاری فضای سبز و محوطه مدرسه با همین آب‌های خاکستری ذخیره شده انجام می‌شود. یک مدرسه ۲۴ کلاسه برای دو مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم برای دانش‌آموزان استعدادهای درخشان به همراه یک ساختمان برای امور اداری که برای کاهش مصرف برق به طور مشترک برای هر دو مقطع تحصیلی در نظر گرفته شده است تا مصرف برق بازهم کاهش یابد.

الگوی مدرسه سبز اهواز قرار است در سال‌های آینده نیز تکرار شود. مدارس قرار است محلی برای تولید و ذخیره انرژی باشند و از راه فروش برق تولیدی درآمد کسب کنند. همچنین ملاحظات لازم برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و آب هم از نکات قابل توجه در ساخت این مدارس است.


11698215
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد تا در راستای افزایش بازدارندگی مجازات مجرمان، دوره‌های آموزش و چک لیست‌هایی را برای ماموران میدانی خود پیش‌بینی کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: نجاتگران این جمعیت به بیش از ۱۰ هزار نفر خدمات امدادی ارائه کردند و ۱۲۵۱ نفر را اسکان اضطراری دادند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده در مصوبه تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ توسط دولت را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است