علمی فناوری 09:19 - 16 تیر 1401

بکارگیری ۳ فناوری برای احیای چاههای بسته نفتی توسط محققان کشور

دکتر مهدی اسکروچی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه در این شرکت که از سال ۹۴ دانش بنیان شده در حوزه صنایع بالادستی نفت فعالیت می کنیم به خبرنگار مهر، گفت: عمده کار ما در زمینه ازدیاد برداشت و افزایش تولید است که تاکنون پروژه های بزرگی را اجرایی کرده ایم.

مدیر این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری شیراز گفت: در این شرکت می توانیم در زمینه افزایش برداشت نفت، مطالعات آزمایشگاهی و تخصصی انجام دهیم و از سوی دیگر تجهیزات موردنیاز برداشت نفت از چاه را بسازیم.

وی با بیان اینکه اکنون فرصتی فراهم شده تا شرکتهای دانش بنیان در راستای احیای چاه های بی بازده و غیر فعال گام بردارند و ما بنا داریم از ۳ فناوری برای این منظور استفاده کنیم، گفت: یکی از این فناوری ها در حوزه تحریک چاه است؛ این فناوری جدیدترین تکنولوژی در دنیاست که در صدد بر آمدیم با ساخت دستگاهی در این زمینه چاه های بسته نفتی را احیا کنیم.

مدیرعامل شرکت با اشاره به فناوری دوم در راستای احیای چاه های بسته نفتی گفت: دومین فناوری که قرار است در احیای چاه نفتی بکار بگیریم ساخت دستگاهی برای زدودن رسوبات داخل ستون چاه است؛ به واسطه این دستگاه، رسوباتی که باعث بسته شدن مسیر نفت می شود را از بین می بریم؛ این فناوری مختص کشورهای کانادا و روسیه است و تاکنون نمونه اولیه آن را ساخته ایم؛ امیدواریم که این روش نتیجه بخش باشد.

وی با اشاره به سومین دستگاه ساخته شده در این شرکت گفت: نمونه اولیه جت پمپ های درون چاهی را در این شرکت ساخته ایم که بتوانیم با استفاده از یک نازل سیالی انرژی به بخشی از چاه تزریق شود تا مکش از داخل چاه را انجام دهیم و به بهره برداری نفت بپردازیم. به واسطه این پمپ نفت از داخل محیط متخلل زیر زمین به سطح زمین انتقال داده می شود.

اسکروچی با بیان اینکه تاکنون از این فناوری برای چاه های عمیق استفاده نشده است، گفت: استفاده از این روش برای چاه های نفتی عمیق موضوعی جدید است و بیشتر از ۱۰سال عمر ندارد.

استادیار و عضو هیات علمی بخش مهندسی نفت دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز با تاکید بر اینکه این فناوری ها ارزش بالایی دارند، گفت: استفاده از این فناوری ها ارزش افزوده زیادی را به وجود می اورد و امیدواریم که بتوانیم در پروژه شرکت ملی نفت برای احیای چاه های بی بازده و غیر فعال به خوبی پیش برویم.

رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز تاکید کرد: طرح احیای چاه های کم بازده در کشور دیر شروع شد و در کشورهای دیگر با مدلهای متنوع بهتری و سرمایه گذاران متنوعی آغاز شده است؛ تحریم ها، دسترسی کمتر به فناوری های حوزه نفت و عدم اعتماد شرکت نفت به شرکتهای دانش بنیان از دلایل دیر شروع شدن این پروژه بوده است. البته که هنوز مقاومتهایی هم وجود دارد ولی در هرصورت قرار است تعدادی شرکت دانش بنیان برای احیای این چاهها فناوریهای خود را پیاده سازی کنند.


11616788
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با ارائه ابزاری به منظور نقشه‌برداری از نانوحفره‌های موجود روی غشاء، می‌توان در آینده از این نقشه‌ها برای بهبود عملکرد ادوات تصفیه آب استفاده کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب رشته بیش از ۱۲۵ هزار نفر از پذیرفته شدگان اولیه و آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D.» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۳ از امروز شنبه اول اردیبهشت آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان دانشگاه کرنل آمریکا بر این باورند که گام بزرگی در راستای جستجوی موجودات فضایی برداشته اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش از افزایش تا دو میلیون تومانی حقوق سرایداران علاوه بر افزایش حقوق سالانه خبر داد و گفت: در حال حاضر حقوق سرایداران در حدود ۱۰ میلیون تومان است و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستاورد جدید محققان ایرانی در تولید مخلوط آسفالتی یکی از راهکار‌های مناسب برای دفع بهداشتی پسماند تصفیه روغن موتور است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» اگر از جمله کسانی هستید که از خالی شدن سریع باتری ساعت هوشمند خود رنج می‌برید، حتما اشتباهاتی در مورد استفاده از آن انجام می‌دهید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برنامه جامعی را برای ارتقای سواد سلامت افراد تهیه کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تیموری سنگانی گفت: به محض بروز مشکلات گفتار، زبان و بلع در هر سنی، مراجعه سریع به مراکز درمانی و توانبخشی می‌تواند در درمان موثر باشد. 
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که به‌خوبی ثابت شده که فشار خون بالا و دیابت از عوامل خطر حمله قلبی هستند، کارشناسان می‌گویند علائم مشخصی وجود دارد که در روز‌ها و هفته‌های قبل از حمله قلبی رخ می‌دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است