اجتماعی 16:57 - 05 تیر 1401

شهرداری مالک خانه‌های استیجاری باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز -یکشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۱- در دیدار خود با بسیج اساتید که در دانشگاه صنعتی امیر کبیر با محوریت بررسی چالش‌های مدیریت شهری برگزار شد در سخنانی با اشاره به این موضوع که ما میراثی به نام کلان‌شهر تهران داریم که خوبی‌ها، نواقص و معایبی رو به عنوان یک مجموعه دارد، گفت: شهر تهران از فرسودگی رنج می‌برد و در کنار این فرسودگی و بی هویتی شهر، از بعد بی عدالتی نیز فاصله بین شمال و جنوب تهران زیاد است.

شهردار تهران با بیان این مطلب که شهر از ۳ ضلع شهر، شهروند و مدیریت شهری تشکیل شده است، ادامه داد: شهر و مدیریت شهری به این منظور فعالیت می‌کند که شهروند ما به بهترین نحوی بتواند زندگی کند و به همین منظور هنگامی که به تهران نگاه می‌کنیم این شهر به غیر از هویت پایتخت جمهوری اسلامی ایران بودن هویت ثانویه دیگری ندارد.

زاکانی ادامه داد: تهران باید متحول شود و این تحول باید ما را به یک چشم‌انداز برساند. تهران کلان‌شهر الگوی جهان اسلام شعار نیست و این یک چشم‌انداز برای مدیریت شهری پایتخت است.

وی با تاکید بر این نکته که شهروندان ما شهروندان خوبی هستند که از شرایط موجود ناراضی هستند، بیان کرد: ما باید به دنبال تکریم شهروند باشیم. اگر ما تلاش کنیم شهر را به عنوان یک الگو قرار دهیم باید تلاش کنیم تحولی همه جانبه با حضور مردم رقم بخورد زیرا بر هم انباشتگی مشکلات کلان‌شهر تهران موجب شده است یک دستگاه و دو دستگاه نتوانند این مشکلات را حل کند و باید موجی با محوریت مردم و نخبگان ایجاد شود.

زاکانی تصریح کرد: باید به مرحله‌ای برسیم که مردم برای حل مشکلات شهری ورود و مشارکت مؤثر داشته باشند.

وی بیان کرد: از زمان ورودمان به مدیریت شهری تهران با میراثی از جمله قرض ۳ ماهه برای پرداخت حقوق مواجه بودیم که این دست از اقدام‌ها به ایجاد و انباشت بدهی‌ها منجر شده بود.

شهردار تهران با تاکید بر این مطلب که اساس حرکت خود در مدیریت شهری را بر اصل توجه توأمان به روح و جسم شهر قرار دادیم، ادامه داد: ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها وظایفی را برعهده مدیریت شهری گذاشته است که بسیاری از بندهای آن در مدیریت شهری مانند توجه به تأمین مسکن استطاعت پذیر پیش از این دوره مغفول مانده بود.

زاکانی ادامه داد: مدیریت مشارکتی را برای خود به عنوان یک اصل قرار دادیم زیرا یکی از مشکلات موجود برای مدیریت‌ها فقر تفکر است.

وی در تشریح دیگر چالش‌های مدیریت شهری پایتخت بیان کرد: در بخش حمل و نقل با میراثی مواجه هستیم و از زمان فعالیت خود مدل کاری را به گونه‌ای قرار دادیم تا بتوانیم با ایجاد شرایط جدید از نقطه موجود عبور کنیم.

شهردار تهران افزود: در حوزه مسکن ۳ دسته کار در دست اقدام است که به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. فعالیت ما در کوتاه مدت ناظر به مصوبه هیأت وزیران، اجاره داری و تملک از طریق تسهیلات است تا بتوانیم از این طریق به همشهریان خود که ۵۱ درصد آنها اجاره نشین هستند کمک کنیم.

زاکانی با تاکید بر این موضوع که شهرداری خود را مکلف می‌داند که نقش آفرین و مسئول در حوزه مسکن باشد ادامه داد: بعد از تشکیل قرارگاه مسکن زمین‌های فریز شده در مناطق احصاء و لکه گذاری شده است که برای ساخت و ساز در حال فعالیت و مشارکت با نهادها و مجموعه‌های مسئول هستیم.

وی بیان کرد: در بخش استیجاری در حال دنبال کردن مسیری هستیم که شهرداری مالک خانه‌های استیجاری باشد و شهرداری بازیگر اصلی اجاره داری در تهران شود.

شهردار تهران افزود: برای بلند مدت به دنبال نوسازی شهر تهران هستیم و در ادامه این اقدام با معماری ایرانی و اسلامی شاهد بازطراحی شهری هستیم که برای رسیدن به این هدف قطعه زمین‌های اطراف ایستگاه‌های مترو احصاء شده است و از طریق این اقدام به دنبال منبع خلق ثروت برای توسعه زیر ساخت‌ها هستیم که برای این کار بلندمدت ستادی تشکیل شده و معاونت شهرسازی و معماری ما نیز در حال فعالیت در این حوزه است.



زاکانی در تشریح دیگر اقدام‌های انجام شده از سوی مدیریت شهری با بیان این مطلب که هفته آینده مجتمع ایستگاهی بزرگی را افتتاح خواهیم کرد که ظرفیت ۲۱ رام قطار را دارد، گفت: از دیگر اقدام‌های انجام شده می‌توان به فعالیت در حوزه هوشمند سازی بار و مسافر اشاره کرد که فعالیت‌هایی به شکل ترکیبی برای انجام سفر در حال برنامه‌ریزی است.

شهردار تهران در تشریح بخشی از اقدام‌های انجام شده در حوزه مسئولیت اجتماعی افزود: هفته آینده ۲ هزاری ۲۰۰ تخت برای معتادان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید و ما بارها اعلام کردیم که در مقابل معتادان شهر تهران مسئول هستیم.

زاکانی ادامه داد: امروز ما در مدیریت شهری اشکال‌های متعدد داریم اما ما در حال شدن و تغییر و تحول هستیم و برای رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت با دستگاه‌های متفاوت، نهادهای انقلابی و نخبگان هستیم.

وی بیان کرد: موضوع فناوری در شهر ما بسیار اهمیت دارد و به همین منظور در حال ایجاد زیر ساخت‌هایی از جمله پارک‌های علم و فن‌آوری در داخل شهر تهران هستیم که نمونه این دست اقدامات راه اندازی نمایشگاه دائمی فناوری در بوستان گفتگو است تا اهل علم و دانش ما (استاد و دانشجو) تهران را ترک نکند.

در این جلسه تعدادی از اساتید و فعالان دانشجویی پیرامون موضوعاتی از جمله توجه بیش از گذشته به مساجد در سطح شهر، ترافیک شهری و توجه به حمل و نقل عمومی، تعریف بسته‌های کوتاه مدت زود بازده و توجه به عدالت و افزایش رابطه دانشگاهیان و نخبگان با مدیران شهری به بیان دغدغه‌های خود در حضور شهردار تهران پرداختند.


11605709
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است