اجتماعی 16:09 - 13 آذر 1400

تأسیس ۵۵ کد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی طی دو سال

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز سیدجواد حسینی در گردهمایی روز جهانی معلولان که در مجتمع نابینایان شهید محبی برگزار شد، با بیان سیاست‌های آموزش و پرورش در حوزه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: جمعیت معلولان در جهان، در حدود یک میلیارد نفر است که ۸۰ درصد این جمعیت، مربوط به کشورهای درحال توسعه می باشد. در دنیا بیش از ۱۰۰ میلیون کودک دچار نوعی معلولیت هستند و در حدود ۸میلیون نفر از جمعیت ایران، دارای معلولیت هستند.

حسینی با اشاره این که در آموزش و پرورش استثنایی دو سند مهم وجود دارد، افزود: «سند بین المللی» که به کنوانسیون حمایت از کودک مرتبط و «سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان» که به تصویب مجلس رسیده است، دو سندی هستند که در حوزه استثنایی دارای اهمیت ویژه می باشند.

وی ادامه داد: آموزه‌های سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان، در تلاش است گام‌های مؤثری در راستای جامعه دوست دار انسان بردارد؛ در این نوع جامعه، معلولیت یک مفهوم شکل گرفتنی تلقی می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه حق تحصیل در شرایطی مطلوب و مناسب با ویژگی‌های خاص شناختی و جسمی حرکتی خود را دارند و از همین روی، فرایند استانداردسازی محتوا، فضا و تجهیزات به‌صورت مستمر در دستور کار قرار دارد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان مرجع ارائه خدمات به کودکان و دانش آموزان عزیز استثنایی با نگاه و بر محور سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، چرخش های تحول آفرین و بوم محور را به صورت مستمر اجرای خواهد نمود.

وی گفت: ویژگی های دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله کودکان و دانش‌آموزان با «آسیب‌دیده شنوایی»؛ «آسیب‌دیده بینایی»؛ «معلولیت جسمی–حرکتی»؛ «کم توان ذهنی»؛ «چند معلولیتی»؛ «طیف اتیسم» و «دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری» در کنار گستره خدمات ارائه‌شده، سازمان آموزش و پرورش استثنایی را به مینیاتوری شگفت انگیز از مجموعه آموزش و پرورش تبدیل کرده است که تألیف و مناسب سازی بیش از ۱۰۰۰ محتوای آموزشی؛ ارائه ۱۹ مورد از تجهیزات توان‌بخشی در قالب خدمات حمایتی به بیش از ۴۲ هزار و ۶۶۰ نوآموز و دانش آموز؛ ارائه آموزش های شغلی و حرفه ای متناسب با توانایی های دانش آموزان و نیاز بازار کار بومی در قالب ۳۶ رشته مهارتی، نمونه‌هایی از فعالیت‌های صورت گرفته در این سازمان است.

حسینی تصریح کرد: در دوره کرونا بیش از ۱۰ هزار محتوای یاددهی-یادگیری با رویکرد عدالت آموزشی به دانش‌آموزان استثنایی عرضه می‌شود و ۲۴ هزار معلم در سال ۹۹ با ۲۲۸ کارگاه با ما همکاری داشتند.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی را نمی توان مجموعه‌ای صرفاً مرتبط با حوزه آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست، چرا که این سازمان در گستره وزارت آموزش و پرورش، برنامه های راهبردی همچون ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری را در بیش از ۸۱۰ مرکز خدمات آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در سراسر کشور ارائه می نماید. بی تردید این موضوع نقش بی بدیلی در افزایش کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی و پیشیگیری از آسیب های روانشناختی و جامعه شناختی ناشی از خروج از مدرسه دارد.

حسینی ادامه داد: در دو سال اخیر ۵۵ کد هنرستانی تاسیس و ۶۲ رشته هنرستانی توسعه پیدا کرده است. امروزه سند جامع آموزش‌های مهارتی تدوین شده و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به این که نقطه آغاز ارائه مداخلات بهنگام از سنجش نوآموزان شروع می‌شود، گفت: «برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو دبستان و پیش‌دبستان» از سال ۱۳۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز و در سال ۱۴۰۰ با پوشش بیش از ۹۹ درصد ادامه یافته است. برنامه ای‌که بی‌شک فراگیرترین، مستمرترین و داده محورترین برنامه آموزش و پرورش است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با تشریح موضوعات سنجش سلامت گفت: رسالت بزرگ آموزش و پرورش استثنایی با کمک سایر دستگاه‌ها محقق خواهد شد. توسعه مشارکت‌ها درون و برون سازمانی باید مدنظر باشد لذا ۹۳ درصد برنامه‌ها نوآورانه بود.

معاون وزیر به ساخت ۱۰۵ مدرسه از سوی خیرین مدرسه ساز اشاره و اظهار کرد: ۳۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان اهدا شده است «طرح ۱۰۰ مدرسه ۱۰۰ دبیرخانه» نیز کلید خورده است که مشارکت را مدنظر دارد.

وی گفت: در سال گذشته بیش از ۶ هزار اولیای دانش‌آموز خدمات ارائه کردند، ۲۰ هزار دانش‌آموز با اجرای هر دانش‌آموز یک مهارت به کار گرفته شدند و ۱۹۳ مدرسه در ساعات بعدازظهر به باشگاه پیشکسوتان تبدیل شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: امروز و به مناسبت روز جهانی معلولان ۵۴ پروژه به صورت همزمان کلنگ زنی و به بهره برداری می‌رسد که ارزش بیش از ۱۲۰ میلیارد تومانی دارد در حدود ۴۳.۸ درصد این پروژه‌ها با مشارکت خیرین محقق شده است.


11349817
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است