استانی 19:44 - 20 مرداد 1401

تصویب ١١٩ مصوبه در سفر هیئت دولت به خوزستان/ بومی گزینی اعمال شد

به گزارش خبرنگار مهر، صادق خلیلیان عصر امروز پنجشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای در خصوص مصوبات سفر هیئت دولت به استان خوزستان اظهار کرد: از زمانی که دولت کار خود را آغاز کرد، شرایط سختی در خوزستان حاکم بود که چالش‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه یکی از آن مشکلاتی بود.

استاندار خوزستان با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در راستای رفع مشکلات شرکت نیشکر هفت‌تپه افزود: چالش‌های ۶ ساله این شرکت در آن زمان سبب شده تا نیشکر هفت‌تپه رو به تعطیلی برود و بر همین اساس نخستین اقدامی که برای رفع مشکلات این شرکت صورت گرفت، سازماندهی کار و ملحق‌سازی آن به شرکت مادر بود.

وی ادامه داد: پس از این اتفاق نیز معوقات کارگران در چند ماه پرداخت شد و بازنگری خوبی در بحث افزایش تولید نیشکر انجام شده و هم‌اکنون نیز این کارخانه به روال عادی کار خود بازگشته است.

خلیلیان در خصوص ساماندهی وضعیت فاضلاب شهر اهواز که موجب آزار مردم شده بود، بیان کرد: زمانی که به استان وارد شدم در اغلب محلات اهواز بدون اینکه بارندگی رخ داده باشد، فاضلاب روی زمین دیده می‌شد که در این زمینه با طرحی اضطراری به صورت ویژه کار دنبال شده تا طرح اصلی فاضلاب در دو سال به اتمام برسد.

استاندار خوزستان افزود: در این راستا نیز ضمن شناسایی نقاط بحرانی و راه‌اندازی ۱۸۰ جبهه کاری در سطح شهر اهواز مشکل نقاط بحرانی برطرف شد به نحوی که در پاییز و زمستان سال گذشته شاهد مشکل فاضلاب به شدت سال‌های قبل تر نبودیم.

وی درباره پروژه‌های تصفیه فاضلاب افزود: در زمینه پروژه‌های تصفیه فاضلاب اقدامات خوبی انجام شده و در همین راستا تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شرق اهواز و شهر شادگان به بهره‌برداری رسیدند و آبی که پیش از این موجب آلودگی می‌شد به آب مورد نیاز صنایع و محیط زیست تبدیل شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در خصوص آب آشامیدنی نیز پروژه بسیار مهم آب غدیر در استان وجود دارد که باید در بلند مدت (۲ - ۳ سال) به اتمام برسد؛ بر همین اساس طرحی اضطراری میان مدت اجرا شده که آب شرب مطمئن و با کیفیتی مناسب برای نیمی از جمعیت خوزستان تأمین شود.

افزایش خرید تضمینی در خوزستان

خلیلیان با تأکید بر ضرورت رساندن آب شرب سالم با کیفیت بالا به دست مردم تصریح کرد: منبع تأمین آب شرب سالمی برای مردم از رودخانه کرخه به سمت منابع آب دز تعیین شد؛ این کار کیفیت و کمیت آب مصرفی مردم را دو چندان می‌کند به طوری که بیش از یک هزار و ۵۰۰ روستا در خوزستان از آب شرب مطمئن و پایدار بهره‌مند شدند.

وی پیرامون پروژه‌های آبرسانی استان خوزستان افزود: در کل خوزستان ۵ پروژه اصلی و ۲ فرعی برای تأمین آب شرب وجود دارد؛ پروژه غدیر یکی از بزرگترین پروژه‌های تأمین آب شرب استان است که نیمی از جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

خلیلیان گفت: سایر پروژه‌ها مانند آب آشامیدنی جنوب غرب، شمال شرق، شمال، جنوب شرق، مرکزی دچار تحرک خوبی شده‌اند و بخشی از آن‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

وی در رابطه با تنش‌های آبی سال گذشته اظهار کرد: با توجه به تنش‌های آبی از سال گذشته الگوی کشت در خوزستان تغییر یافت و با وجود کاهش ۲۱ درصدی بارندگی در کل استان اما میزان خرید تضمینی گندم به ۲۴ درصد افزایش یافته است.

استاندار خوزستان با اشاره به بهبود وضعیت بهداشت و درمان استان گفت: در مباحث مربوط به بهداشت و درمان قدم‌های خوبی برداشته شد چرا که فعالیت‌های مربوط به تکمیل و تجهیز ۹ بیمارستان در خوزستان به سرانجام رسید که از این تعداد ۲ بیمارستان آماده بهره‌برداری است؛ بهره‌برداری از یک اورژانس ویژه نیز یکی دیگر از فعالیت‌های ارزنده در زمینه بهداشت و درمان در خوزستان به شمار می‌رود چرا که این اتفاق برای نخستین بار رخ داد.

خلیلیان با بیان اینکه روند اجرای پروژه‌ها در خوزستان نسبت به گذشته سرعت بیشتری گرفته است، اظهار کرد: در جاده‌های بین استانی که پروژه‌های ملی هستند شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی هستیم، همچنین در راه‌های روستایی، بیرون استانی و دوخطه کردن راه آهن اهواز - اندیمشک و اهواز- بندر امام نیز قدم‌های خوبی برداشته شده است.

شرکت‌های خوزستان ملزم به بومی گزینی شدند

وی در رابطه با استخدام‌های افراد غیربومی در برخی از شرکت‌ها بیان کرد: تعدادی از شرکت‌ها تأمین نیرو خود را از افراد غیربومی انجام می‌دادند که با توجه به خواسته‌های مردم نیز این شرکت‌ها با استفاده از یک بخشنامه ۴ ماده‌ای ملزم شدند که از افراد بومی استان جذب نیرو را انجام دهند تا نرخ بیکاری در استان کاهش یابد.

استاندار خوزستان با اشاره به مفاد بخشنامه ۴ ماده‌ای ارسال شده به شرکت‌های استان عنوان کرد: با استفاده از چارچوب وظایف دولت و براساس این بخشنامه نیز شرکت‌ها ملزم شدند که از افراد بومی استان و در صورت استقرار در شهرستان از افراد همان محل برای تأمین نیرو استفاده کنند؛ همچنین در این بخشنامه بر استفاده از پیمانکاران بومی استان نیز تأکید شد.

وی افزود: پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های داخلی استان که دفتر مرکزی آن‌ها در تهران مستقر است به درون استان یکی از بندهای دیگر این بخشنامه بود که این شرکت‌ها ملزم شدند که گردش مالی خود را در استان داشته باشند تا منابع بانکی در خوزستان برای توسعه سرمایه‌گذاری، کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید تقویت شود.

خلیلیان در رابطه با بحث مدیران پروازی و بخشنامه استفاده از مدیران بومی تصریح کرد: در خوزستان تعدادی از این مدیران وجود داشت که در سطح دولت، فرمانداری‌ها، کارخانجات و یا مؤسسات حضور داشتند و اکنون بسیاری از آن‌ها تغییر کرده‌اند.

استاندار خوزستان با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان ادامه داد: در مجموع ۱۱۹ مصوبه مورد تصویب قرار گرفت و به صورت منظم ماهانه جلساتی برای پیشرفت این مصوبات برگزار می‌شود.

وی گفت: اعتبارات خوبی به استان تخصیص پیدا کرد و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت ویژه افزون بر اعتبارات استانی و ملی در چارچوب سفر اختصاص یافت.


11651391
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است