فرهنگی‌هنری 11:01 - 14 بهمن 1401

عبور آرام «آقا محمد» از خاطره «گاندو»/ فضای ملت «عطرآلود» می‌شود

خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۱» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.

سال گذشته و در قالب «مهر سیمرغ ۴۰» روایت‌گر متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر بودیم.

امروز جمعه ۱۴ بهمن‌ماه و هم‌زمان با سومین روز اکران فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینمایی ملت و سایر سینماهای مردمی با سومین شماره از «مهر سیمرغ ۴۱» همراه شوید.

چهره روز؛ وحید رهبانی

در نشست رسانه‌ای جشنواره امسال، وقتی خبرنگاری خطاب به مجتبی امینی دبیر این جشنواره او را «تهیه‌کننده گاندو» خطاب کرد تا از او درباره نگاه امنیتی‌اش بپرسد، امینی به آثار متنوع کارنامه خود اشاره کرد و ضمن افتخار به تجربه تهیه‌کنندگی سریال «گاندو» ابراز تعجب کرد که برخی رسانه‌ها دیگر آثار کارنامه او را نادیده می‌گیرند و اصرار دارند او را فقط با عنوان «تهیه‌کننده گاندو» خطاب کنند!

حالا ماجرای وحید رهبانی هم چیزی از همین جنس است البته کمی متفاوت‌تر؛ رهبانی هنوز برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان عام با نام «محمدآقا» شناخته می‌شود. کاراکتر اصلی همین سریال «گاندو» که سال‌ها سابقه فعالیت در عرصه تئاتر و تلویزیون داشته اما نقش‌آفرینی موفق‌ش در مجموعه «گاندو» بیشتر به چشم آمد و به همین نام به شهرت بیشتری هم رسید.

رهبانی اما بازیگری بسیار توانمند است که در سال‌های اخیر در فیلم‌های متنوعی ایفای نقش کرده است؛ از «مصلحت» حسین دارابی گرفته که در آن نقش یک مسئول قضائی در سال‌های ابتدایی انقلاب را ایفا می‌کند تا «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان که در آن ایفای نقش کاراکتر فانتزی رئیس دیکتاتور یک کارخانه را برعهده داشت. او همین سال گذشته هم با حضور در فیلم «هناس» حسین دارابی بار دیگر در قامت یک کاراکتر منفی دیده شد.

عبور آرام «آقا محمد» از خاطره «گاندو»/ فضای ملت «عطرآلود» می‌شود

روز گذشته فیلم «یادگار جنوب» با نقش‌آفرینی وحید رهبانی در نقش اصلی در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر رونمایی شد. فیلمی که کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری که یکی از نکات ویژه آن ترکیب بازیگرانش بود. در کنار وحید رهبانی، پژمان جمشیدی و الناز شاکردوست دیگر نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا می‌کردند و متفاوت‌ترین حضور را هم صابر ابر در فیلم داشت که به واسطه گریم سنگین، اساساً برای مخاطب قابل شناسایی نبود!

داستان فیلم «یادگار جنوب» درباره یک کینه قدیمی میان دو نفر است که استمرار آن زندگی هر دو آن‌ها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. وحید رهبانی به‌عنوان نقش اصلی این فیلم، یکی از همین دو فرد است که در فرازهایی از فیلم بازی می‌خورد و در فرازهایی دیگر رقیب خود را بازی می‌دهد.

رهبانی حضوری قابل قبول در این فیلم سینمایی داشت و حالا دیگر می‌توان آرام‌آرام تصویری متفاوت از کلیشه‌ای که به‌واسطه حضور رهبانی در سریال «گاندو» در حافظه مخاطب ثبت‌شده بود، از او به خاطر سپرد. رهبانی تا همین‌جا هم ثابت کرده است که وسواس بسیاری در پذیرش نقش‌های خاص دارد و با همین مسیر می‌تواند کارنامه‌ای متفاوت از خود در سینمای ایران ثبت کند.

نشست رسانه‌ای فیلم «یادگار جنوب» روز گذشته در غیاب بازیگران اصلی آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد و وحید رهبانی هم حضور نداشت تا خود درباره تجربه متفاوتش در این فیلم سینمایی بگوید اما پورامیری یکی از کارگردانان فیلم درباره حضور وحید رهبانی در «یادگار جنوب» اظهار کرد: وحید رهبانی جدی‌ترین گزینه ما برای نقش‌آفرینی بود چون هم وحید را خیلی خوب می‌شناختیم و روحیات هم را درک می‌کردیم و می‌دانستیم به دل یک کار سخت می‌رویم.

حاشیه روز؛ بازار داغ ویژه‌نامه‌های کاغذی

فضای عمومی پردیس سینمایی ملت به‌عنوان خانه رسانه در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر از همان روز نخست صحنه عرضه و رقابت بولتن‌ها و نشریات کاغذی برای پوشش رسانه‌ای این رویداد است. سنت تهیه ویژه‌نامه از سوی مطبوعات رسمی برای پوشش جشنواره فیلم فجر سنت تازه‌ای نیست اما امسال تنوع ویژه‌نامه‌های مکتوب برای پوشش این رویداد و کیفیت توزیع آن‌ها بیشتر توجه‌برانگیز است.

روزنامه‌های «جام‌جم» و «فرهیختگان» ویژه‌نامه‌های خود درباره جشنواره فجر را به‌صورت روزانه در کاخ رسانه‌ها توزیع می‌کنند و روزنامه سینمایی «صبا» هم از معدود نشریات تخصصی حوزه فرهنگ و هنر است که به سنت سال‌های اخیر در روزهای برگزاری جشنواره انتشار خود را از سر گرفته و شاهد توزیع روزانه آن هستیم.

عبور آرام «آقا محمد» از خاطره «گاندو»/ فضای ملت «عطرآلود» می‌شود

نکته جالب‌توجه اینکه خبرگزاری ایرنا هم بخشی از مطالب تولید خود درباره نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره را در قالبی متفاوت به‌عنوان یک ویژه‌نامه کاغذی روزانه بازنشر و در دسترس علاقه‌مندان حاضر در محیط جشنواره قرار می‌دهد.

در این میان البته جدی‌ترین حضور را بولتن روزانه روابط عمومی جشنواره دارد که با کیفیتی بیش از سال‌های گذشته و در شکل و شمایلی متفاوت به اطلاع‌رسانی درباره محتوای فیلم‌های هر روز و گفتگو با عوامل آن‌ها می‌پردازد.

تنوع ویژه‌نامه کاغذی در جشنواره امسال از این نظر حائز اهمیت می‌تواند باشد که در سال‌های گذشته و با این استدلال که فضای مجازی سهم بیشتری در فضای اطلاع‌رسانی کشور پیدا کرده است، تولید و توزیع ویژه‌نامه‌های کاغذی رو به فراموشی بود و حتی در چند دوره بولتن روزانه جشنواره صرفاً در قالب مجازی تولید و منتشر می‌شد.

نکته روز؛ از فیلم‌های کوتاه جشنواره چه می‌دانیم؟

مریم اسمی خانی، دانش اقباشاوی، محمدرضا خردمندان، حسین دارابی و علی رویین‌تن پنج سینماگری هستند که دو روز پیش اسامی آن‌ها به‌عنوان هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم‌های کوتاه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتشر شد.

بخش فیلم‌های کوتاه در جشنواره فجر در سال‌های اخیر به نمایش و ارزیابی آثاری اختصاص داشته که پیش‌تر از غربال هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره فیلم کوتاه تهران گذشته باشند، به این معنا که تنها فیلم‌های کوتاهی امکان حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند که پیش‌تر در جشنواره فیلم کوتاه تهران به‌عنوان مهمترین رویداد مرتبط با سینمای کوتاه ایران حضور داشته باشند.

عبور آرام «آقا محمد» از خاطره «گاندو»/ فضای ملت «عطرآلود» می‌شود

بر همین اساس هم یازده فیلم کوتاه برای رقابت در جشنواره فجر انتخاب و معرفی شده‌اند که شامل این آثار می‌شوند؛ «اسما» به کارگردانی مصطفی آقا محمدلو، «اندروا» به کارگردانی امیر پذیرفته، «برنو» به کارگردانی محمد ثریا، «جناکات» به کارگردانی عطا مجابی، «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی، «غیرموجه» به کارگردانی محمدرضا خاوری، «قهوه خانه عاشیقلار» به کارگردانی رضا جمالی، «لابیرنت» به کارگردانی محسن وحدانی، «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی وحید نامی و نوید نامی، «نوشابه مشکی» به کارگردانی محمدپایدار و «وقفه» به کارگردانی مانا پاک‌سرشت.

برخی از این آثار از فیلم‌های پرحاشیه و خبرساز حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند که راه‌یابی آن‌ها به جشنواره فیلم فجر فرصت دوباره‌ای را برای رقابت آن‌ها فراهم آورده است. درباره اکران این آثار در چرخه اکران جشنواره فجر هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی صورت نگرفته است و البته طبق تجربه سال‌های قبل این رویداد، معمولاً در تب و تاب رونمایی از تازه‌ترین فیلم‌های جریان سینمای بلند، فیلم‌های کوتاه شانس چندانی برای دیده شدن در جشنواره فجر ندارند.

با این همه یکی از این ۱۱ فیلم کوتاه در آئین اختتامیه جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر می‌تواند سیمرغ بلورین این رویداد را شکار کند.

پیشنهاد ویژه؛ عطر آلود

یکی از بی‌حاشیه‌ترین، دوست‌داشتنی‌ترین و البته کاربلدترین چهره‌های سینمای ایران در یکی دو دهه اخیر همین هادی مقدم‌دوست است. فیلمنامه‌نویسی که در خلق آثار ماندگاری همچون «بی‌پولی» و «وضعیت سفید» همراه حمید نعمت‌الله بوده و در مقام کارگردان هم تا امروز «سر به مهر» را به سرانجام رسانده است.

مقدم‌دوست حالا دومین فیلم مستقل خود را کارگردانی کرده و آن را به چهل‌ویکمی جشنواره فیلم فجر رسانده‌است.

عبور آرام «آقا محمد» از خاطره «گاندو»/ فضای ملت «عطرآلود» می‌شود

«عطرآلود» یکی از محصولات سازمان سینمایی سوره در جشنواره امسال است فیلمی به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری که به استناد سابقه کارگردانش روایتی آرام با کاراکترهایی خاص دارد و شاید از همین زاویه هم مورد توجه قرار بگیرد.

در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: «فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند.»

مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین دو بازیگر اصلی فیلم «عطرآلود» هستند و در کنار آن‌ها کوروش تهامی، همایون ارشادی و حسام محمودی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم «عطرآلود» امروز جمعه ۱۴ بهمن‌ماه در سومین سانس نمایش فیلم در پردیس سینمایی ملت در ساعت ۱۹ روی پرده می‌رود.


11803838
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کرده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است