گوناگون 01:36 - 14 بهمن 1401

آپنه خواب با استخوان ها و دندان های ضعیف تر مرتبط است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، طبق تحقیقات جدید دانشگاه بوفالو در نیویورک، این وضعیت که به عنوان تراکم مواد معدنی استخوان پایین شناخته می‌شود، نشانگر پوکی استخوان است و می‌تواند خطر شکستگی را افزایش دهد و باعث لق شدن دندان‌ها و افتادن ایمپلنت‌های دندانی شود.

برای مطالعه این موضوع، محققان از توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی (CBCT)- نوعی اشعه ایکس- برای اندازه گیری تراکم استخوان در سر و گردن ۳۸ بزرگسال استفاده کردند. نیمی از شرکت کنندگان در مطالعه آپنه خواب (نوعی اختلال در خواب) داشتند.

این اسکن‌ها نشان داد که شرکت‌کنندگان مبتلا به آپنه خواب نسبت به شرکت‌کنندگان بدون این عارضه، تراکم استخوان کمتری داشتند.

آپنه خواب می‌تواند با مشکل در تنفس در هنگام خواب منجر به سطوح پایین اکسیژن در بدن، التهاب، استرس اکسایشی و الگوهای تنفسی کوتاه شود.

دکتر «تیکریات الجوار»، نویسنده ارشد، می‌گوید: «این علائم ممکن است هر کدام یک اثر منفی مزمن بر متابولیسم استخوان و در نهایت تراکم استخوان داشته باشند.»

وی در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «در حالی که ارتباط بین آپنه انسدادی خواب و تراکم استخوان پایین هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، این مطالعه شواهد جدیدی در مورد ارتباط آنها ارائه می‌دهد که می‌تواند پیامدهای متعددی برای درمان ارتودنسی داشته باشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «تصویربرداری CBCT به بخشی جدایی ناپذیر از عمل روزانه ارتودنسی تبدیل شده است و می‌تواند به عنوان یک ابزار غربالگری برای تراکم مواد معدنی استخوان پایین استفاده شود.»


11803722
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است