گوناگون 09:53 - 07 خرداد 1401

علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ را بشناسیم/ سن غربالگری

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبرز منصور قناعی اظهار داشت: هر ساله ۲۹ می در بسیاری از کشورهای جهان موضوعی در زمینه هفته سلامت گوارش در نظر گرفته می‌شود تا اطلاع رسانی و آگاهی‌ها در جهت کاهش بیماری‌های گوارش افزایش یابد.

وی افزود: با پیشنهاد انجمن متخصصین گوارش ایران هفته اول خرداد همزمان با هفته سلامت جهانی گوارش در کشور ما نیز برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است. و به صورت ویژه به موضوع سرطان روده بزرگ پرداخته خواهد شد.

دبیر علمی هفته سلامت گوارش گیلان با اشاره به اینکه اطلاع رسانی پزشکان و عموم مردم از جمله برنامه‌ها در این راستا است، گفت: چهارشنبه هفته جاری وبیناری برای همکاران متخصص در بیمارستان رازی در قالب دو پنل برگزار می‌شود که یکی مربوط به احتمال سرطان روده بزرگ در افراد با ریسک معمولی سرطان و دیگری در افراد دارای بیماری‌های التهابی روده یا سندروم ژنتیکی است.

قناعی خاطرنشان کرد: سرطان روده بزرگ پیشگیرانه‌ترین سرطان محسوب می‌شود که از طریق چک کردن خون مخفی در مدفوع و انجام کولونوسکوپی می‌توان به پیش نشانه‌های ابتلاء به آن که همان پولیپ‌ها هستند، دست یافت. چرا که پولیپ‌ها اصولاً چند سال زمان می‌برد تا تبدیل به توده سرطانی شوند و اگر به موقع بتوانیم پولیپ‌ها را شناسایی کنیم قطعاً در پیشگیری از این بیماری بسیار موفق خواهیم شد.

وی گفت: سن غربالگری سرطان روده بزرگ اصولاً ۵۰ سالگی است ولی اگر افراد سابقه ابتلاء به این بیماری را در خویشاوندان نزدیک خود داشته باشند باید این اقدام را زودتر انجام دهند به طور مثال اگر بستگان نزدیک به آنها در ۴۵ سالگی مبتلا شده‌است، آن فرد باید از ۳۵ سالگی نسبت به غربالگری اقدام کند.

قناعی درباره علائم ابتلاء به سرطان روده بزرگ بیان داشت: در مراحلی که پیش ضایعات وجود داشته باشد ممکن است علائمی در فرد ایجاد نشود البته اگر پولیپ پایین روده باشد ممکن است اختلال در اجابت مزاج و خون در مدفوع مشاهده شود و در مراحل پیشرفته سرطان با انسداد روده، شکم درد، خون در مدفوع و درگیری کبد و به اصطلاح آب آوردن شکم همراه است.


11575566
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است