استانی 18:54 - 14 بهمن 1401

زلزله خوی هیچ ارتباطی با خشک شدن دریاچه ارومیه ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا شهیدی عصر جمعه در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های کشور در خوی اظهار کرد: خوی بر روی گسل سیه چشمه - خوی به طول ۱٨۰ کیلومتر قرار دارد که از این میزان، ۱۱۰ کیلومتر در ایران و ۷۰ کیلومتر در کشور ترکیه است و این گسل در خوی به پنج شاخه تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور با بیان اینکه هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که وقوع زلزله را می‌توان پیش بینی کرد، گفت: مردم به شایعات بی پایه و اساس منتشر شده در فضای مجازی توجه نکنند.

وی با اشاره تاریخچه وقوع زمین لرزه در خوی اظهار کرد: از سال ۱٨۴۳ میلادی تاکنون هشت زلزله به ترتیب زلزله سال ۱۸۴۳ با قدرت ۶ ریشتر، ۱۹۷۰ با قدرت ۵.۱ ریشتر، ۱۹۷۷ با قدرت ۵.۱ ریشتر، ۲۰۱۲ با قدرت ۵.۱ ریشتر و ۳۰ شهریور امسال پنج ریشتر، ۱۳ مهر امسال ۵.۴ ریشتر، ۲۸ دیماه ۵.۴ و هشت بهمن ۵.۹ ریشتر ثبت شده است.

وی ادامه داد: بررسی ۱۰۰ سال اخیر زلزله‌ها در خوی نشان داده که بزرگترین آنها ۶ ریشتر بود و احتمال وقوع زلزله‌ای با بزرگی بیشتر بسیار کم است.

شهیدی افزود: امسال علاوه بر چهار زلزله، بیش از ۱۵۰ پس لرزه نیز در خوی ثبت شده که نشان می‌دهد که این گسل در حال تخلیه انرژی خود است.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور گفت: وقتی زلزله در یک منطقه ایجاد می‌شود قدرت آن بیشتر از انفجار بمب اتم است و همراه با وقوع زلزله احتمال سر و صدا و خارج شدن انرژی به صورت نور نیز وجود دارد.

شهیدی با تاکید بر اینکه مهمترین راهکار برای مقابله با خسارت زلزله‌های احتمالی آینده، متوقف کردن روند ساخت و سازها در مسیر گسل خوی است، افزود: اگر در محدوده گسل‌ها ساخت و سازی صورت گیرد، هر چند هم که مقاوم و استاندارد باشد، احتمال این وجود دارد در زلزله‌های آینده خسارت به آنها وارد شود.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشت ساعت ۲۱:۴۴ روز شنبه خوی را لرزاند که بر اثر آن بیش از ۹ هزار واحد آسیب جزئی یا کلی دیده است.


11804229
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است