امام (ره) چهطور از «موجود صدامی»، «انسان اسلامی» میساخت؟

باشگاه خبرنگاران جوان - در اوج جنگی خونبار و نابرابر، حضرت امام خمینی(ره) راهی متفاوت را در پیش گرفتند؛ او بهجای انتقامجویی، از رحمت اسلامی سخن گفت. از ساختن انسانهایی نو، حتی از میان کسانی که در جبهه دشمن بودند. این نگاه، نهتنها اخلاقی و قرآنی، بلکه انقلابی و راهبردی بود.
رفتار با اسرای عراقی؛ روایتی برخاسته از ارزشهای اسلام
جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس با اسرای جنگی عراقی با احترام، رأفت و بر اساس ارزشهای اسلامی برخورد میکرد؛ برخلاف آنچه رژیم بعث عراق با اسرای ایرانی انجام میداد.
این نگاهِ متفاوت، ریشه در رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی داشت؛ امام خمینی(ره) نهتنها کینهورز نبود، بلکه بر هدایت و کرامت انسان تأکید میکرد، حتی اگر آن انسان، پیشتر در صف دشمن قرار گرفته بود.
الهام از سیره پیامبر(ص) در برابر بدترین انسانها
به نقل از صحیفه امام، جلد ۱۶، صفحه ۱۵۷، امام خمینی(ره) با تأسی از سیره نبی مکرم اسلام (ص)، درباره چگونگی رفتار با اسیران جنگ تحمیلی فرمودند:
«جوانان ما و کسانی که عهدهدار نگهداری اسیران و پناهندگان هستند طعم شیرین رحمت و بزرگواری اسلام را به آنان بچشانند.»
او تصریح داشت:
«با آنان آنگونه رفتار کنند که مولای آنها و پیشوای عظیمالشأنشان با بدترین خلق خدا و جنایتکارترین انسانها؛ ابن ملجم لعنةاللهعلیه رفتار فرمود، تا اسیران که ضربه روحی خوردهاند، احساس آرامش و جبران در حکومت اسلامی نمایند و پس از آزادی، در سلک مبلغین اسلام و احیاناً فداکاران آن در آیند.»
از جبهه دشمن تا صفوف فداییان اسلام
امام(ره) تأکید داشتند که این شیوه، خود خدمتی بزرگ به اسلام و جمهوری اسلامی است. او با بینشی راهبردی و نگاهی انسانی فرمود:
«این خود خدمت پرارزشی به اسلام و جمهوری اسلامی است، و چه بسا که این اسیران و پناهندگان با اجبار و تهدید به مرگ خود و خانوادههایشان به جبههها فرستاده شده باشند، چنانچه بعضی از آنها این ادعا را دارند.»
بر این اساس، امام به یارانش هشدار میدهد که:
«گمان نکنید آن خوی جنایتکاری و سبعیتی که در امثال صدام است، در اینان باشد.»
دعوت به احیاگری انسان؛ از «بازیخورده صدام» تا «انسان قرآنی»
در بخش پایانی این بیانات، امام خمینی(ره) بهروشنی هدف نهایی این نگاه اسلامی را بیان میکنند:
«چه نیکوست که جوانان عزیز و نگهبانان این بازیخوردگان، از یک موجود صدامی یا در خدمت جنایت، یک انسان اسلامی و در خدمت مکتب مقدس قرآن بسازند.»
و سپس با استناد به آیهای از قرآن کریم میفرمایند:
«و بدانند که «مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً» و هدایت، از بزرگترین مظاهر احیاست.»
انسانسازی حتی در دل جنگ
سخنان امام خمینی(ره) در اوج جنگ تحمیلی، نمونهای بینظیر از اخلاق اسلامی در زمانهای خشن بود. آنجا که بسیاری بهدنبال انتقام بودند، امام بهدنبال هدایت و احیای انسانها بود، حتی آنانی که با پرچم دشمن آمده بودند. این تفاوت، از انقلاب اسلامی الگویی ساخت که نهتنها در میدان رزم پیروز شد، بلکه در میدان اخلاق نیز، تاریخساز شد.
منبع: خبر آنلاین
12208587