سیاسی 19:06 - 13 آذر 1395
دکترای حقوق بین الملل:
یاسوج- ایرنا- دکترای حقوق بین الملل در دانشگاه یاسوج گفت: اجلاس این دوره اوپک در وین اتریش که با تدبیر و قدرت چانه زنی و دیپلماسی قوی جمهوری اسلامی همراه بود، خط بطلانی بر تحریم های ظالمانه نفتی کشورمان در سطح بازارهای بین المللی شد.

اجلاس این دوره اوپک خط بطلانی بر تحریم های نفتی ایران

فتاح محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فروش نفت کشورمان از افزون بر چهارمیلیون بشکه در روز و در زیر سایه شوم تحریم های ظالمانه به کمتر از 850 هزار بشکه در سال های اخیر کاهش یافت.

وی تصریح کرد: برخی کشورهای عضو اوپک با زیاده خواهی و تضییع عینی حقوق سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران مدام به دنبال افزایش میزان فروش نفت در سطح بازارهای جهانی بودند.

وی با بیان اینکه این موفقیت بزرگ در سایه تدبیر، عقلانیت و قدرت دیپلماسی قوی دولت جمهوری اسلامی رقم خورد، گفت: اجلاسیه اخیر علاوه بر ایجاد ظرفیت مجدد برای حضور قدرتمندانه ایران در سطح بازارهای جهانی نفت، اعتبار از دست رفته اوپک را نیز دوباره احیا کرد.

محمدی اظهار داشت که همین رویکرد زیاده خواهانه برخی اعضای اوپک و افزایش سهم غیرمتعارف آنان در فروش نفت سبب کاهش محسوس بهای این صنعت تاثیرگذار در اقتصاد جهانی و تحمیل ضررهای ناخواسته بر سایر کشورهای عضو از جمله ایران شده بود.

این استاد دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی یاسوج تاکید کرد که کشورهای غربی نیز که خود آغازگر و تحمیل کننده تحریم ها علیه جمهوری اسلامی بودند، به شدت از این رویکرد غیر منطقی و خارج از عرف بین المللی در افزایش میزان فروش غیرمتعارف نفت برای برخی کشورهای خاص نیز حمایت می کردند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که تصمیم ها و نتایج مذاکرات این دوره اوپک از منظر حقوق بین المللی و دیپلماسی نیز دارای اعتبار و لازم الاجرا برای تمامی کشورهای عضو است.

محمدی نتایج این مذاکرات را با وجود شرایط سخت حاکم بر منطقه و موانع فیزیکی و سیاسی فرآروی کشورمان در عرصه بین المللی یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران و دولتمردان با تدبیر یازدهم ذکر کرد.

اعضای اوپک در صد و هفتاد و یکمین نشست خود در وین توافق کردند به مدت 6 ماه از ابتدای سال ٢0١٧ میلادی، روزانه یک میلیون و ٢00 هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند که این توافق برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام صورت می‌گیرد که پیشنهاد این موضوع از طرف ایران مطرح شد.

در این نشست اعضای اوپک در کنار کاهش تولید نفت اعضا، افزایش فروش نفت ایران روزانه تا 3.9 میلیون بشکه را پذیرفتند.

در آخرین نشست، اعضای اوپک به توافق رسیدند تا تولید روزانه نفت این سازمان را یک میلیون و دویست هزار بشکه کاهش دهند و در سطح 32.5 میلیون نگاه دارند.

در چارچوب این توافق، ضمن تصمیم جمعی اعضا برای کاهش میزان تولید با هدف افزایش بهای نفت، ایران تنها کشور دارای اختیار افزایش عرضه نفت به بازارهای جهانی اعلام شد.

این مساله سبب شد تا بسیاری ایران را برنده نشست اخیر به شمار آورند و رسانه‌های مختلف جهان در چند روز گذشته تحلیل‌های گوناگونی را از نتیجه این نشست ارائه و تصمیم نهایی آن را به عنوان یک پیروزی تازه برای ایران قلمداد کردند.

خبرنگار:حمید جهان** انتشار دهنده: حسینعلی راشکی

3016/8005


8441997
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با وزیر خارجه مالت در نیویورک ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی این رژیم پاسخ خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است