بین‌الملل 10:43 - 30 مهر 1398
رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا به همراه چند تن از شرکای اروپایی‌اش بیانیه‌ای مشترک منتشر و در آن حمله ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرده و نسبت به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه ابراز تاسف کردند.

بیانیه مشترک روسای کمیته‌های خارجه پارلمان‌های آمریکا و کشورهای اروپایی در محکومیت تصمیم ترامپ

به گزارش ایسنا، به نقل از پایاه هیل، الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا به همراه همتاهایش در پارلمان‌های اروپایی در این بیانیه مشترک گفت: ما روسای کمیته‌های امور خارجه پارلمان‌های آلمان، فرانسه، انگلیس، پارلمان اروپا و مجلس نمایندگان آمریکا به صورت مشترک به شدت حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه را محکوم می‌کنیم. ما این حمله را یک تعرض نظامی و نقض حقوق بین‌المللی می‌دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما عمیقا نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه که بیانگر یک واقعیت برجسته دیگر در تغییر سیاست‌ خارجه آمریکا در خاورمیانه و خاورنزدیک است ابراز تاسف می‌کنیم. این آشوب که به دنبال حمله ترکیه به وجود آمده احتمالا به ظهور مجدد تروریسم کمک می‌کند و سال‌ها تلاش و سرمایه گذاری برای برقراری صلح و ثبات در این بخش از جهان را متزلزل می‌کند. به همین خاطر ما امیدواریم آمریکا مجددا مسئولیت خود را در سوریه برعهده بگیرد.

انگل پیشتر تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و حمله ترکیه به این منطقه را محکوم کرد و قطعنامه‌ای در مخالفت با این اقدامات و لایحه‌ای را که تحریم‌های علیه ترکیه اعمال می‌کند تالیف کرد اما انتشار یک بیانیه مشترک با همتایان خارجی برای یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا امری غیر معمول است.

این بیانیه توسط دیوید مک‌آلیستر، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اروپا، نوربرت روتگن، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان آلمان، ماریل دوسرنز، رئیس کمیته امور خارجه مجمع ملی فرانسه و تام توگندات، رئیس کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس امضا شده است.

ترامپ به خاطر تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه به شدت با انتقاداتی مواجه شده است؛ تصمیمی که راه را برای حمله ترکیه به نیروهای کرد سوریه هموار کرد.

این تصمیم ترامپ به عنوان اقدامی برای رها کردن کردها محکوم شده است؛ کردهایی که در مبارزه تحت رهبری آمریکا علیه داعش به شدت کمک کردند.

اما ترامپ روز دوشنبه بار دیگر از این تصمیم خود دفاع کرده و گفت: ما هرگز برای حفاظت از کردها توافق نکردیم. ما به مدت سه سال و نیم الی چهار سال از آنها حمایت کردیم. ما هرگز توافق نکردیم که از کردها تا آخر عمرشان محفاظت کنیم. کجاست توافق‌نامه‌ای که ما در آن گفته‌ایم تا آخر بشریت و تمدن در خاورمیانه خواهیم ماند و از کردها حفاظت خواهیم کرد؟!

انگلس و همتایانش در بیانیه مشترکشان رها کردن کردها را امری نادرست و اشتباه دانستند. آنها در این بیانیه گفتند: نیروهای سوریه دموکراتیک که شریک ما در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بودند به شدت به موفق بودن مبارزه علیه داعش در سوریه که هنوز پایان نیافته کمک کرده و با این کار متحمل تلفات سنگینی شده‌اند.

این بیانیه همچنین از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این بلوک خواست تا مسئولیت خود را برعهده گرفته و در حل این درگیری کمک کنند.

در این بیانیه آمده است: این جنگ وحشتناک مردم کشورهای ما را به شیوه عظیمی تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همین خاطر ما به عنوان اعضای پارلمان‌هایمان خود را موظف دانستیم تا موضع مشترکمان را صریحا اعلام کنیم. ما از تمامی احزاب و ملیت‌ها می‌خواهیم متحد شوند و تعهدمان را نسبت به ارزش‌ها، مسئولیت‌ها و منافع مشترکمان نشان دهند.

انتهای پیام  


10272827
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صندوق بین المللی پول اعلام کرد که اعضای اوپک پلاس از ابتلای ماه جولای تولید نفت را افزایش خواهند داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پاکستان اقدام تازه آمریکا برای تحریم چند شرکت خارجی به دلیل همکاری با اسلام‌آباد در حوزه برنامه‌های موشکی را خودسرانه و سیاسی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را خطرناک‌ترین درگیری بزای روزنامه نگاران در ۳۲ سال اخیر می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بسیج مردمی عراق می‌گوید انفجار پایگاه نظامی کالسو در اثر حمله رخ داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشمند آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل جان مرشایمر می‌گوید که اسرائیل فکر می‌کرد ایران حمله به سفارت تهران در دمشق را تلافی نمی‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به نوشته یک روزنامه آمریکایی تانک‌های قدرتمند غربی در مواجهه با پهپاد‌های ارزان قیمت آسیب پذیر هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن ادعا کرد این کشور هیچ وقت به رژیم صهیونیستی اجازه نخواهد داد که از حریم هوایی آن برای هدف قرار دادن ایران استفاده کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده جمهوری خواه آمریکا گفت: با توجه به واقعیت‌های حاکم و عدم امکان بازگشت کریمه به اوکراین، زمان آغاز مذاکرات صلح فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های آلمانی اعلام کردند یک ناو آلمانی امروز شنبه ماموریت خود را در دریای سرخ به پایان رسانده و این دریا را ترک کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است