ورزشی 18:33 - 01 اردیبهشت 1397
همشهری آنلاین تنهایی یک نابغه
نیلوفر حامدی:پرهام مقصودلو شطرنج‌باز ۱۷ ساله‌ای که با هزینه شخصی در مسابقات مسترز شارجه شرکت کرد و قهرمان شد، به همشهری ورزشی می‌گوید فدراسیون پولی ندارد که از او حمایت کند.

وقتی جوان‌ترین استادبزرگ در ایران شد و عنوان صدرنشینی آسیا را در رده سنی ۱۶ساله‌ها به خود اختصاص داد همه فکر می‌کردند این پایان درخشش‌هایش است اما نمی‌دانستند که راه او تازه آغاز شده است. پرهام مقصودلو که حالا از او با عنوان فیل ایرانی یاد می‌کنند ستاره جوانی است که بیش از سن وسالش برای خود، خانواده، استان گلستان و ورزش ایران افتخار کسب کرده است. کسی که با قهرمانی در مسابقات مسترز شارجه نگاه ستاره‌های بزرگ این رشته را به خود معطوف کرده است. پسر ۱۷ساله‌ای که تنها و با هزینه شخصی به این مسابقات رفت از آرزویش یعنی قهرمانی جهان به همشهری‌ورزشی گفت.

  • چطور وارد دنیای شطرنج شدی؟

۱۰سالم بود که پدرم حرکت مهره‌های شطرنج را در خانه به من یاد داد و بعد از چندبار بازی کردن خیلی خوشم آمد. همین شد که خانواده‌ام من را به کلاس فرستادند تا به‌طور جدی این رشته را یاد بگیرم. از همان موقع هم شطرنج به‌طور جدی وارد زندگی‌ام شد.

  • قبل این مسابقه هم افتخارات زیادی کسب کردید و تجربه‌های خوبی داشتید؟

بله تجربه‌های زیادی داشتم. ۳مسابقه خوب بین‌المللی و همچنین فینال قهرمانی کشور را پشت سر گذاشتم. در رقابت‌های زیادی هم قهرمان شده بودم اما این مسابقه خیلی متفاوت بود چون ستاره‌هایی که در این مسابقات شرکت کرده بودند و همچنین سطح مسابقات با میدان‌هایی که قبلا تجربه کرده بودم اصلا قابل مقایسه نبود.

  • از یک جا با جهشی بهتر به روند پیروزی‌ها ادامه دادی به نظرت چه چیزی روی آن تاثیر داشت؟

جام ستارگان به‌نظر من میدانی بود که چندین امتیاز سطح شطرنج را در ایران بالا برد و به ما یاد داد تا با بهترین‌های دنیا مقابله کنیم و از نظر من واقعا سوپرتورنمنت بود. مسابقه‌ای که در انزلی برگزار می‌شود . در آخرین دور رقابت‌های این مسابقه شطرنج‌بازانی که دارای رتبه بالای۲۶۰۰ بودند و بالاترین درجات جهانی را داشتند شرکت کردند و همین موضوع روی عملکرد من تاثیر داشت و توانستم مقابل استاد بزرگ‌های جهان هم امتیاز بگیرم و خودباوری‌ام خیلی بالا رفت. از نظر من از همان جا درخشش بازیکنان ایرانی آغاز شد.

  • با وجود سن کم تازه اول راه قرارداری. اهداف و برنامه‌هایت برای آینده چیست؟

خدارا شکر می‌کنم که سنم پایین است و هنوز اول مسیرم قرار دارم. تلاشم این است که بتوانم قهرمان جهان شوم و برای رسیدن به این عنوان همه کاری می کنم. تمام تلاشم قطعا در جهت رسیدن به این هدف خواهد بود. با تمریناتی که دارم و مربی که قرار است با او کار کنم بر اساس آنچه که فدراسیون گفته است. چون می‌خواهند یک مربی درجه یک برای ما بیاورند تا با رده سنی ما کار کند. تا به الان هیچ مربی وجود نداشت و همین موضوع هم باعث شد روند کاری من کند شود. البته نه اینکه هیچ مربی نباشد سال گذشته چند جلسه آقای ساخاروف پیش از مسابقات المپیاد با ما کار کردند چند جلسه‌ای هم مربی اوکراینی. اما این چند جلسه برای تیم‌ملی واقعا کافی نیست و لازم است که بیشتر شود.

  • پولگار به‌عنوان ستاره جهان از شما حسابی تعریف کرده. چه احساسی داشتید؟

سوزان پولگار از من تعریف کرد که برایم واقعا افتخار زیادی است. اینکه ستاره‌ای که در زمان خودش جزو بهترین‌های جهان بود و همین حالا هم شهرت و محبوبیت زیادی دارد از من تعریف کند برایم احساس بسیار خوبی داشت و از طرف دیگر امید و انگیزه و روحیه زیادی به من داد تا در مسابقات آینده بتوانم از آن استفاده کنم.

  • در این تورنمنت بدون شکست قهرمان شدی و یکی از بهترین بازی‌هایت هم مقابل یکی از بهترین‌های جهان و یکی از نویسنده‌های کتاب‌های شطرنج دنیا بود.

مسابقه‌ام مقابل گوین جوینز جزو زیباترین بازی‌های زندگی‌ام تا به امروز بود. اینکه توانستم در تکنیک دفاع سیسیلی که خود او هم در این‌باره کتاب‌های زیادی نوشته است او را ببرم اتفاق بسیار خاص و ویژه‌ای بود که از نظرها دور نماند.

  • در این مدت چقدر از طرف فدراسیون حمایت شدی؟

فدراسیون آن‌قدری که باید حمایت نکرده است و می‌توانست خیلی بهتر از اینها عمل کند. ولی باید بدانیم که دست‌و‌بال فدراسیون هم بسته بود. به‌خاطر مسابقات قهرمانی بانوان که در ایران برگزار شد فدراسیون بدهی زیادی روی دستش باقی ماند و حتی مدتی هم تعلیق شده بودیم. وزارت ورزش هم به‌خاطر همان میزبانی ناقص حمایت زیادی از فدراسیون نمی‌کند. امیدوارم که در آینده بهتر شود و و همان‌طور که قول دادند مربی جدید برای ما بیاورند تا با ما برای مسابقات مختلف آینده و به ویژه المپیاد جهانی شطرنج با ما کار کند.

  • چقدر به وجود حمایت‌های مالی مثل اسپانسرها نیاز داری؟

قطعا نیاز هست. من در اکثر مسابقات با هزینه شخصی خودم عازم می‌شوم و درآمدی هم جز جایزه‌هایی که می‌گیرم ندارم. اگر خوب نباشم که البته کم پیش می‌آید دیگر همان درآمد هم نخواهم داشت و فقط برایم ضرر باقی می‌ماند. خدا را شکر بعد از اینکه رنکینگ جهانی ۲۶۰۰ شده کشور میزبان عموما من را دعوت می‌کند و هزینه هتل و تعذیه تامین می‌شود. ولی اگر جایی این‌طور نباشد خیلی برایمان سخت می‌شود.

  • میدان بعدی که باید در آن شرکت کنی چیست؟

تورنمنت بعدی هم هنوز نهایی نشده اما اگر خدا بخواهد یا جام ستارگان و یا قهرمانان بزرگسالان آسیاست.

  • ایده‌ال‌ترین هدفت در آینده نزدیک چیست؟

رد شدن از درجه بین‌المللی ۲۷۰۰ است که امیدوارم هرچه سریع‌تر به آن برسم. همراه همیشگی من در این مدت خانواده‌ام بوده‌اند. هم اندازه من استرس کشیده‌اند و هزینه‌های زیادی متقبل شده‌اند تا من الان اینجایی که هستم بایستم. از آنها تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم با ادامه همین روند پاسخ زحماتشان را بدهم.

  • پیام تبریک در عین بی‌توجهی به مشکلات شطرنج

در حالی که پرهام مقصودلو در گفت‌و‌گوی با همشهری‌ورزشی از عدم حمایت وزارت ورزش از فدراسیون شطرنج و پابرجاماندن بدهی‌های این فدراسیون از مسابقات قهرمانی جهان دختران می‌گوید، وزارت ورزش بدون اشاره‌ای به مشکلات موجود شطرنج قهرمانی او را تبریک گفته است. در این پیام آمده است : «آرزوی تداوم این موفقیت‌ها که امید، انگیزه و سرور را به جامعه ارزانی می‌دارد در عرصه‌های بین‌المللی را دارد.»


9753030
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» علی رشیدی با حکم رئیس فدراسیون کبدی به عنوان دبیر کل این فدراسیون انتخاب شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل باشگاه استقلال تا پایان فصل به کار خود در این باشگاه ادامه خواهد داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهدی مهدی پور هافبک تیم استقلال امروز تحت عمل جراحی قرار گرفت.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رقابت‌های اسکواش بین‌المللی قطر جوینور در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان در دوحه در حال برگزاری است و نمایندگان ایران به مصاف حریفان خود رفتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای تیم ملی ووشو در بخش ساندا و تالو در مسابقات انتخابی جام جهانی در چین، حریفان خود را شناختند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» هافبک ازبکستانی تیم فوتبال استقلال تهران به تمرینات این تیم برای دیدار‌های باقی مانده لیگ برتر ملحق شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهدی مهدی پور هافبک استقلال به دلیل پارگی رباط صلیبی در دیدار هفته بیست و دوم مقابل مس رفسنجان ادامه فصل را از دست داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاپیتان تیم فوتبال استقلال آبی‌پوش ملاثانی بااشاره به لغو بازی این تیم و فجرسپاسی در هفته بیست و هشتم لیگ یک، گفت: در زمین خودمان باخت نداشته‌ایم و می‌خواستیم با تمام توان بازی کنیم و حق کسی ضایع نشود که متاسفانه یکسری عوامل نگذاشتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره واگذاری سرخابی‌ها به کنسرسیومی از بانک‌ها و پتروشیمی خلیج فارس توضیحاتی را بیان کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است