بین‌الملل 13:20 - 25 فروردین 1400
جامعه اطلاعاتی آمریکا در یک گزارش جدید نسبت به "طیف متنوع" تهدیدات جهانی که می‌توانند "هر چه بیشتر باعث بی‌ثبات شدن یک جهان گرفتار تاثیرات همه‌گیری کووید ۱۹، تغییرات فناوری و رقابت بین‌المللی شوند" هشدار داد.

انتشار گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا در بحبوحه پاندمی

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سی.بی.اس نیوز، این سند غیرمحرمانه ۲۷ صفحه‌ای تحت عنوان "ارزیابی سالانه تهدیدات سال ۲۰۲۱" به توضیح دیدگاه دسته‌جمعی ۱۸ آژانس اطلاعاتی آمریکا پرداخته است.

این گزارش می‌گوید، "پتانسل رخدادهای متوالی در یک جهان هر چه بیشتر متحرک و با ارتباطات در هم تنیده" باعث ایجاد چالش‌های جدید و یگانه در ضمن رقابت رقبای شناخته‌شده بر سر نفوذ شده و تغییرات آب و هوایی باعث تشدید بی‌ثباتی می‌شوند.

در این گزارش چین، روسیه، ایران و کره شمالی به تلاش برای به چالش کشیدن منافع آمریکا در حوزه‌های متفاوت و در سطوح متعدد متهم شده‌اند.

همچنین تهدیدات مربوط به "جرایم فراملیتی، حملات سایبری و دسیسه‌های تروریستی" همچنان ادامه‌دار توصیف شده‌اند. همانطور که جامعه اطلاعاتی آمریکا ماه گذشته در یک گزارش جداگانه پیش‌بینی کرد، افراطگران خشونت‌طلب داخلی نیز دربردارنده "تهدید افزایش‌یافته" هستند.

این تحلیل بیان داشت، همه‌گیری کووید-۱۹ "به فشار وارد کردن به دولت‌ها و جوامع، دامن زدن به بحران‌های انسانی و اقتصادی، ناآرامی‌های سیاسی و رقابت ژئوپلتیکی" حتی بعد از اجرای فراگیر واکسیناسیون ادامه خواهد داد.

در این گزارش نوشته است: "تبعات اقتصادی همه‌گیری احتمالا باعث ایجاد یا بدتر شدن بی‌ثباتی در دست‌کم چند و شاید تعداد زیادی کشور شده همچنان که مردم در مواجهه با فشارهای به هم پیوسته همراه با افول‌های اقتصادی، از بین رفتن مشاغل و مختل شدن زنجیره‌های تامینی دچار استیصال بیشتر می‌شوند."

این مقام‌های اطلاعاتی تاکید کردند، پکن به رقابتش با آمریکا به عنوان یک "تغییر ژئوپلتیکی تاریخی" نگاه می‌کند و به افزودن به مهارت نظامی، اقتصادی و تکنولوژیکی خود برای حفظ نفوذ حزب کمونیست چین ادامه خواهد داد.

طبق این گزارش، این کشور به حصول پیشرفت‌ها در حوزه تکنولوژی‌های فضایی و ماهواره‌ای ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود که ایستگاهی فضایی از سوی چین بین سال‌های "۲۰۲۲ و ۲۰۲۴" عملیاتی شده و یک تهدید سایبری "موثر و نیرومند" را ایجاد کند.

این گزارش اظهار داشته است: "ما همچنان ارزیابی می‌کنیم که چین می‌تواند حملات سایبری‌ای به جریان بیاندازد که حداقل بتوانند اختلال‌های موقت و موضعی را در زیرساخت‌های حیاتی در داخل آمریکا موجب شوند."

در عین حال این مقام‌ها گفتند، روسیه "همکاری راهبردی" خود با چین را افزایش خواهد داد و "یکی از جدی‌ترین تهدیدات اطلاعاتی را متوجه آمریکا خواهد کرد". آنها مدعی شدند که مسکو در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ در انتخابات آمریکا مداخله کرد.

آنها طبق این تحلیل گفتند: مسکو تقریبا به طور مطمئن انتخابات آمریکا را فرصتی برای تلاش به منظور تضعیف جایگاه جهانی آمریکا، اختلاف‌افکنی در داخل آمریکا، نفوذ داشتن بر روند تصمیم‌گیری در آمریکا و متزلزل ساختن رای‌دهندگان آمریکایی در نظر می‌گیرد.

این مقام‌های اطلاعاتی همچنین اعلام کردند که ایران "هم‌اکنون فعالیت‌های کلیدی در حوزه توسعه تسلیحات هسته‌ای که بر مبنای قضاوت ما برای تولید یک قطعه هسته‌ای لازم باشد، اجرا نمی‌کند" اما برخی فعالیت‌ها "برخلاف" شرایط توافق سال ۲۰۱۸ از سر گرفته شده است. براساس این گزارش، ایران همچنان بکارگیری "ابزارهای متعارف و غیرمتعارف" را با هدف تضعیف آمریکا ادامه خواهد داد و یک "تهدید چشمگیر" در حوزه سایبری باقی می‌ماند.

طبق این ارزیابی بلندپروازی‌های هسته‌ای کره شمالی همچنان پایدار باقی می‌مانند. مقام‌های آمریکا گفتند، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، "احتمالا سطح فعلی فشار بر حکومتش را در حد کافی برای الزامی ساختن یک تغییر بنیادین در رویکرد آن در نظر نمی‌گیرد". به گفته این مقام‌ها، تهدید نظامی متعارف و سایبری پیونگ‌یانگ رشد خواهد یافت.

آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه‌ای همراه با این گزارش اظهار کرد، مردم آمریکا "باید تا بیشترین میزان ممکن درباره تهدیدات پیش روی کشور ما و اینکه آژانس‌های اطلاعاتی آن چه کاری برای محافظت از آنها انجام می‌دهند، بدانند."

او گفت: این گزارش به ارائه شفافیت به کنگره و شهروندان کشور ما با هدف تقویت اعتماد به کار ما و نهادهای ما می‌پردازد.

انتظار می‌رود هینس و رهبران آژانس‌های امنیتی ملی و اطلاعاتی کلیدی آمریکا امروز و فردا به دو کمیته کنگره درباره ارزیابی و همچنین تهدیدات دیگر شهادت دهند و این اولین مورد از این حضور علنی آنها طی بیش از دو سال گذشته خواهد بود.

چند روز پیش شورای اطلاعات ملی آمریکا که بازوی جامعه اطلاعاتی این کشور است، روی تحلیل راهبردی بلندمدت تمرکز کرده و یک سند جامع پیش‌بینی را منتشر ساخته و در آن پیش‌بینی بروز چالش‌های جهانی شدیدتر و مکررتر تا سال ۲۰۴۰ را از تغییرات آب و هوایی گرفته تا بحرانی‌های مالی، ارائه کرد.

انتهای پیام


11025552
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است