فرهنگی‌هنری 18:05 - 21 آبان 1397

نسبت به اکران فیلم ها بدون اعمال رده سنی کودکان نگرانیم

به گزارش خبرنگار مهر، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عصر امروز در آئین پایانی دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی که در وزارت ارشاد برگزار شد، در سخنانی گفت: شاید اولین مبانی سواد رسانه ای را بتوان در قرآن کریم یافت که در آیه ۶ سوره حجرات می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر فاسقی برای شما خبری آورد، بررسی کنید مبادا از عملکرد خود پشیمان و به گروهی، از روی نادانی، آسیب برسانید». در این آیه به چند مبحث سواد رسانه ای از جمله دعوت به شناسایی منبع خبر و پیامدهای عدم بررسی اخبار، اشاره شده است.

حکیم زاده افزود: نقشی که ما برای رسانه ها قائل هستیم، از منظری است که رسانه ها به بحث تعلیم و تربیت ورود پیدا می کنند؛ ما ۱۴ میلیون دانش آموز در کشور داریم که اگر به این جمعیت، والدینشان را هم اضافه کنیم یک جمعیت ۲۸ میلیونی داریم و در مجموع می توان گفت همه آنها در معرض پیامهای رسانه ای قرار دارند. امروز ما متولیان تعلیم و تربیت معتقدیم که رسانه به عنوان عاملی موثر در تربیت فرزندان، نقش ایفا می کند.

وی اضافه کرد: رسانه ها می توانند نگرش های کودکان و نوجوانان ما را شکل دهند. چه ما آنها را به رسمیت بشناسیم و چه نشناسیم. رسانه ها می توانند ابزار مناسبی در یادگیری به شمار بیایند. همانطور که می توانند نقش آسیب رسان را در تربیت فرزندان ایفا کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروزه نوجوانان ۶.۵ تا ۷ ساعت از وقت خودشان را با رسانه ها سپری می کنند و تنها ۲.۵ ساعت را تنها با خانواده هایشان می گذرانند، بر لزوم توجه بیشتر به پیام های رسانه ای تاکید کرد و یادآور شد: متاسفانه در کشور ما فضای مجازی به عرصه ای برای آسیب رسانی به کودکان بویژه در مقاطع پیش دبستانی و دبستانی تبدیل شده است.

حکیم زاده ضمن اشاره به گنجانده شدن درس سواد رسانه ای در مقطع متوسطه (پایه دهم) تاکید کرد: این در حالی است که برنامه درسی سواد رسانه ای در کشورهای توسعه یافته حتی از مقطع پیش دبستانی آغاز می‌شود. ضمن اینکه سواد رسانه ای باید از تکست محوری و کتاب محوری به سمت مهارت محوری حرکت کند.

وی با بیان اینکه باید نگاهی جامع به ظرفیت های رسانه در زمینه آموزش و همچنین تربیت فرزندان نگریسته شود و نه صرفا نگاههای خوشبینانه و یا تهدیدآمیز، گفت: در کشورهایی که ممکن است اینگونه به نظر بیاید که مثل کشور ما چندان مقید به مسائل دینی نیستند، دیده می‌شود که قوانین بسیار سختگیرانه و همچنین آموزش های بسیار گسترده ای در زمینه نحوه استفاده کودکان از رسانه دارند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش که در حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی می کرد، گفت: ما از وزارت ارشاد انتظار داریم که در زمینه ممیزی و صدور مجوز محصولات فرهنگی و هنری بویژه فیلم ها حتما نگاههای تربیتی را لحاظ کند و رده بندی های سنی را در اکران و نمایش فیلم ها و سریالها اعمال کند.

در پایان دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی از مقالات برتر این دوره تقدیر شد.


9971561
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است