گوناگون 11:47 - 13 آذر 1395
همشهری دو - مهدی واعظی:امروز روز جهانی معلولان است. افراد دارای معلولیت هم نیاز به توجه زیاد دارند و هم لازم است فضا‌ها و امکاناتی برای آنها فراهم شود تا بتوانند در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کنند و از انزوایی که در آن قرار دارند، بیرون بیایند.

  خانه‌های سلامت هر محله تهران، بخشی از فعالیت‌هایش را به این قشر از جامعه اختصاص داده است. کانون معلولان، در کنار کانون‌های دیگر خانه‌های سلامت، جمع‌های کوچک و بزرگی از افراد دارای معلولیت در محله‌هاست که در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی فعالیت می‌کنند. اتفاقا این کانون‌ها مورد استقبال قرار گرفته و این روزها جزو فعال‌ترین کانون‌های خانه‌های سلامت به‌حساب می‌آیند. اگر خودتان جزو جامعه معلولان هستید یا اینکه یکی از نزدیکان‌تان از افراد معلول است، اینجا می‌توانید با خدمات و برنامه‌های این کانون‌ها آشنا شوید.

  • مناسب‌سازی‌ فضاهای شهری

حالا که شرایط فیزیکی برخی فضاهای شهری برای حضور افراد دارای معلولیت مناسب نیست و شهرداری هم با همه تلاش‌هایش به تنهایی نمی‌تواند از پس رفع این مشکل بزرگ برآید اعضای کانون معلولان بسیج شده‌اند تا معلولیت شهر را برطرف کنند. چطور؟ آنها در مناطق مختلف پایتخت، بررسی‌های میدانی‌ای از شرایط فضاهای شهری انجام داده‌اند و کلیتی از محل‌هایی که باید مناسب‌سازی شوند، در اختیار مدیریت شهری منطقه خود گذاشته‌اند به همراه تصویر و آدرس محل. با شناسایی مشکلات توسط کانون‌ها، مدیریت شهری با همفکری خود این اعضا نسبت به اصلاح محل اقدام می‌کند. شما هم اگر نیاز به همین اصلاح در معابر شهری دارید می‌توانید به کانون معلولان منطقه‌تان بروید و پیگیر ماجرا شوید. البته از طریق سامانه 137هم می‌توانید درخواست‌تان را مطرح کنید.

  • ورزش برای معلولان

ورزشکاران ما همواره در پارالمپیک موفق‌تر از المپیکی‌ها هستند. این نکته‌ای نیست که بتوان آن را پنهان کرد. با همت سازمان ورزش شهرداری تهران، در چند نقطه از شهر، ورزشگاه‌هایی با محوریت جانبازان و معلولان ساخته شده است. بارز‌ترین این ورزشگاه‌ها، ورزشگاه قمربنی هاشم در منطقه 20تهران است؛ یک ورزشگاه بسیار مجهز که همه امکانات آن متناسب با این قشر ساخته شده. یکی از کمیته‌هایی که برای کانون‌های معلولان محله‌ها درنظر گرفته شده، کمیته ورزش است. در این کمیته، مناسب‌سازی امکانات ورزشی منطقه و محله بررسی و رقابت‌های ورزشی و ورزش‌های روزمره معلولان پیگیری می‌شود. اگر اهل ورزش هستید یا اینکه تصمیم گرفته‌اید که کمی حرفه‌ای‌تر به ورزش بپردازید، حتما سری به این کمیته کانون‌ها بزنید و از خدمات آنها بهره‌مند شوید. تیم‌های مختلف ورزشی در کانون‌های معلولان تشکیل شده است.

  • گردشگری برای معلولان

مناسب‌سازی فضاهای شهری انجام شده، اما به هر حال باز هم معابر، اماکن عمومی مثل سینما‌ها، ورزشگاه‌ها، بوستان‌ها و خلاصه بسته کاملی از فضاهای شهری نیاز به مناسب‌سازی، هم برای سالمندان و هم برای افراد دارای معلولیت دارد. معلولان هم مثل تمام افراد دیگر نیاز به استفاده از این اماکن را دارند و اگر تورهای گردشگری‌ای سازماندهی شوند، به‌شدت از آن استقبال می‌کنند. در کانون‌های معلولان، با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد، سعی می‌شود تا در سال چند نوبت برنامه‌های گردشگری یک روزه و چند روزه در شهر برای اعضای کانون به جاهای دیدنی برگزار شود. در این تورها هم خدمات حمل‌ونقل مناسب درنظر گرفته می‌شود و هم محل گردشگری، طوری انتخاب خواهد شد که مشکلی برای حرکت و عبور ویلچرها وجود نداشته باشد. این تورها معمولا رایگان یا با هزینه اندک برگزار می‌شود.

  • کارآفرینی برای معلولان

بین افراد دارای معلولیت نخبه کم نیست؛ راستش را بخواهید تعداد این نخبه‌ها خیلی هم زیاد است. متخصص معلول هم کم نداریم. این نشان می‌دهد که اگر فضای اشتغال برای این قشر فراهم شود، آنها می‌توانند در این زمینه هم موفق باشند. خب در همین زمینه مجتمع‌های کارآفرینی ویژه معلولان با هدف ایجاد زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی افراد دارای معلولیت تأسیس شده است. این مجتمع‌ها معمولا با کانون‌های معلولان محله‌ها ارتباط نزدیکی داشته و با مشارکت یکدیگر فعالیت دارند. در حقیقت کانون‌ها، معلولان علاقه‌مند را به این مجتمع‌ها معرفی می‌کنند. بسیاری از معلولان در این مجتمع‌ها، یک هنر، حرفه یا صنعت را یاد می‌گیرند و حتی با حمایت کانون‌ها، آنچه آموخته‌اند را به مرحله درآمدزایی می‌رسانند. به هر حال معلولان می‌توانند از فضاهایی که برای حرفه‌آموزی و کارآفرینی این قشر فراهم شده استفاده کنند.

  • آموزش برای معلولان

در کانون‌های معلولان، افراد با تخصص‌ها و دانسته‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند. یعنی ممکن است در یک کانون، هم یک هنرمند باشد و هم یک ورزشکار یا صنعتگر حرفه‌ای. تلاش دبیران کانون‌ها در این راستاست که دوره‌های آموزشی مختلف را با حضور مربیانی از بین اعضای کانون و برای سایر اعضا برگزار کنند. از این بهتر چه می‌شود؛ خود معلولان به معلولان آموزش می‌دهند. یکی دیگر از فعالیت‌های مهمی که در حوزه آموزش در کانون‌ها اتفاق می‌افتد، آموزش در حوزه‌های مختلف سلامت است. این فعالیت کانون‌ها هم حسابی پرطرفدار و کاربردی است. آموزش به خانواده‌هایی که افراد معلول دارند، آموزش در زمینه بیماری‌های مختلف برای سالمندان و معلولان، آموزش مهارت سلامت روان و آموزش چگونگی رفع نیاز‌ها ازجمله آموزش‌هایی است که توسط کانون‌ها در مناطق ارائه می‌شود.

  • تسهیلاتی برای آسایش معلولان

برای اینکه معلولان بتوانند راحت‌تر از امکانات شهر استفاده کنند، برای آنها تسهیلاتی درنظر گرفته شده است. استفاده از برخی ورزشگاه‌ها و استخرهای زیرنظر شهرداری برای معلولان رایگان است. معلولان می‌توانند برای تردد در شهر، از کارت بلیت‌های مترو و اتوبوس به‌صورت رایگان استفاده کنند. علاوه بر تسهیلات و استفاده از تخفیفات در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی و حمل‌ونقل، افراد دارای معلولیت از تسهیلات ویژه برای ساخت‌وساز هم بهره‌مند هستند.


8438456
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است