استانی 06:48 - 08 مهر 1399

اندیشه های شمس جلوه گر صلح و مهربانی/اقتصاد گردشگری رونق یابد

به گزارش خبرنگار مهر، عادل نجف زاده دوشنبه شب در آئین آغاز به کار همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی با بیان اینکه شمس تبریزی تبلور تمامی اندیشه‌های عرفانی است و این اندیشه‌های عرفانی در بر گیرنده صلح جهانی هستند، افزود: در صورتی که در خصوص جهانی شدن دچار مشکل شده‌ایم قصور از طرف متولیان فرهنگی است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس با اظهار گله مندی از تخصیص نیافتن اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور به خوی در خصوص احداث مجموعه فرهنگی شمس گفت: تاکنون فقط ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته که ناچیز است.

وی با تاکید بر احداث بارگاهی باشکوه برای شمس در خوی تصریح کرد: به همین منظور دیدارهایی را با وزیر گردشگری و ریاست سازمان برنامه و بودجه داشتم.

عضو کمیسیون عمران‌مجلس، اقتصاد گردشگری را بهترین نوع اقتصاد در زمان تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: احیای بارگاه شمس و احداث مجموعه فرهنگی و هنری آن، بهترین و مؤثرترین کمک برای توسعه گردشگری استان و کشور است.

۵۶ مقاله علمی به دبیرخانه همایش شمس و مولانا در خوی ارسال شده است

فرماندار شهرستان خوی نیز در این کنگره، آرامگاه شمس تبریزی را میراثی گرانقدر برای کشور عنوان کرد و افزود: وظیفه ما مسئولان پاسداری از این میراث ارزشمند است.

حسین عباسی: برای حفظ این اثر تاریخی و ملی، پروژه مجتمع فرهنگی شمس که از مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به شهرستان است در حال اجرا می‌باشد.

وی به نقش اندیشه‌ها و نظرات شمس و مولانا در جهان امروز اشاره کرد وافزود: اندیشه شمس تبریزی و مولانا بشردوستانه و صلح گرایانه است و این خصوصیت باعث شده آنها در کل جهان مورد توجه قرار بگیرند.

وی در ادامه از ارسال ۵۶ مقاله از مراکز علمی و دانشگاه‌های داخلی و خارجی به دبیرخانه ششمین همایش بین المللی شمس و مولانا خبر داد و افزود: از این تعداد ۳۵ مقاله برگزیده و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی قابل مشاهده است.

در ادامه این رخداد مهم فرهنگی و علمی کشور، دو مقاله دانشگاهی ارائه شده و از ۶ کتاب مربوط به مجموعه مقالات کنگره‌های شمس سال‌های قبل رو نمایی شد.

کنگره علمی شمس با ارائه ۱۵ مقاله دیگر از طرف شمس شناسانی از چهار کشور ترکیه، فرانسه، بنگلادش و ایران در روزهای هشتم و نهم و دهم مهرماه جاری به صورت مجازی ادامه می‌یابد.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.

کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده‌ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب‌های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می‌گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است.


10739081
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است