گوناگون 10:16 - 13 مرداد 1400

روضه‌های خانگی را می‌توان بی‌تکلف برگزار کرد

به گزارش خبرنگار مهر، روضه‌های خانگی از دیرباز تاکنون در بین سنت ایرانی عزاداری جایگاه ویژه‌ای در ماه‌های محرم و صفر و فاطمیه داشته است. سنت برپایی روضه‌های خانگی، جزئی از میراث معنوی فرهنگ شیعی به شمار می‌آید که ریشه در باورها و اعتقادات مردم این سرزمین دارد. در قدیم روضه‌های خانگی پررونق بود و امروزه روضه‌های دسته جمعی و گروهی به نام هیأت جایگزین روضه‌های خانگی شدند و به عبارتی این سنت دیرینه کمرنگ‌تر شد. با شیوع ویروس کرونا و عدم تجمعات در ماه محرم و صفر، روضه‌های خانگی دوباره راه افتاد و در منازل محبین اهل بیت فضای خانه خود را معطر به نام اهل بیت کرد.

امام باقر علیه السلام نسبت به کسانی که در روز عاشورا نمی‌توانند به زیارت آن حضرت بروند، اینگونه دستور عزاداری دادند و فرمودند: بر حسین علیه السلام ندبه، عزاداری و گریه کند و به اهل خانه خود دستور دهد که بر او بگریند و در خانه‌اش با اظهار گریه و ناله بر حسین علیه السلام، مراسم عزاداری بر پا کند و یکدیگر را با گریه، تعزیت و تسلیت گویی در سوگ حسین علیه‌السلام در خانه‌هایشان ملاقات کنند.

این مجالس علاوه بر برکات و بهره‌مندی هایی که برای صاحبان مجالس دارد موجب اتفاقات خوبی نیز می‌شود. صله رحم، طول عمر و ازدیاد رزق و روزی، ارتباط بین روحانیت و عزاداران و انس کودکان با مکتب اهل بیت، با خبر شدن از بستگان و همسایگان و برطرف کردن مشکلاتشان در حد وسع از جمله موضوعاتی است که در برپایی روضه‌های خانگی اتفاق می‌افتد.

روضه‌های خانگی را می‌توان بی‌تکلف برگزار کرد

در این مراسم نیازی به هزینه‌های گزاف نیست و می‌توان تنها با چای و قند از مهمانان پذیرایی کرد. علاوه بر این حتماً نباید اصراری به برگزاری روضه‌هایی با جمعیت زیاد داشت. علاوه بر این در شرایط کرونایی امروز، روضه خانگی که فقط با حضور اعضای خانواده برگزار شود می‌تواند جایگزین خوبی برای هیئت‌هایی باشد که به دلیل همه گیری کرونا امکان برگزاری ندارند. مهم نیت و برگزاری یک مراسم بی‌تکلف است. آیت الله قاضی در این‌باره فرمودند: «در عزاداری و زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام مسامحه ننمایید، روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر هفتگی هم نشد دهه اول محرم ترک نشود».

سال گذشته، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به عنوان یکی از سازمان‌های متولی امر فرهنگ دینی در جامعه، در راستای برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری حسینی، در ماه‌های محرم و صفر طرح پویش روضه‌های خانگی را در دستور کار خود قرار داد، تا بتواند بر این اساس علاوه بر انتقال ارزش‌های فرهنگی ایثار و فداکاری، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم مذهبی نیز برگزار شود.

امسال نیز مراسم رونمایی از صندوقچه روضه‌های خانگی با حضور جمعی از پیرغلامان، اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر در امامزاده صالح تجریش برگزار شد. این مراسم به همت جامعه ایمانی مشعر و با همکاری خانه ماهد و عقیق برپا شده بود.

محرم امسال، صندوقچه روضه خانگی، طراحی و تولید شد تا مجموعه‌ای کامل، از هر آنچه برای اقامه روضه‌های خانگی ضروری است در یکجا کنار هم فراهم باشد. این صندوقچه شامل ۵ عدد بیرق منقش به اسامی خاندان عصمت و طهارت، ۳ عدد بیرق خانگی منقش به تمثال بزرگان انقلاب، ۷ عدد بیرق فضاسازی هیأت، ۱ عدد کتیبه بفرمائید روضه، ۲ عدد کاور دستمال کاغذی نقش اشک، ۲۴ عدد کتابچه زیارت عاشورا و اربعین و ۲۴ عدد مهر تربت دخیل است. هزینه این طرح، از طریق کمک‌های ریز و درشت مردم و واقفان، با استفاده از سنت حسنه وقف، تأمین شده و این صندوقچه‌ها در فاز اول، در محرم امسال، در اختیار ۲۰۰۰ هیأت شناسایی شده در سراسر کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند به صورت گردشی به خانه‌هایی که قصد اقامه روضه دارند امانت دهند.

سنت برپایی روضه‌های خانگی، جزئی از میراث معنوی فرهنگ شیعی به شمار می‌آید که ریشه در باورها و اعتقادات مردم این سرزمین دارد. حال چندی است که تقویت، تکثیر و تعالی این محافل وجهه همت جامعه ایمانی مشعر بوده است.

روضه‌های خانگی را می‌توان بی‌تکلف برگزار کرد

روضه‌های خانگی ریشه‌ای‌ترین کاری است که می‌توان جریان کشور را پیش ببرد

حجت‌الاسلام سیدحسین آقامیری سخنران مذهبی نیز در مراسم رونمایی از صندوقچه روضه‌های خانگی، اساسی‌ترین راهبرد بشر برای رسیدن به تمدن موعود را راهبرد عاشورا معرفی و اظهار کرد: بشریت باید در یک سطحی عاشورا را فهم کند تا بتواند ظهور امام زمان (عج) را فتح کند. آیت‌الله بهجت می‌فرمود زمانی که امام زمان (عج) ظهور می‌کند کسی در عالم نیست که امام حسین (ع) را نشناسد. اربعین فرصتی برای معرفی امام حسین (ع) است.

آقامیری با بیان اینکه اگر در کانون خانواده کم‌کاری کنیم، ظهورش را در جامعه می‌بینیم، گفت: مکتب ما بالاترین سرمایه‌گذاری را در خانواده کرده است و هیچ مکتبی همچون اسلام در خصوص خانواده حرف ندارد. شکل‌گیری اولیه ما در خانواده بوده است. شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم و … ریشه اولیه محبتشان به امام حسین (ع) در خانواده شکل گرفته است.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه محبت امام حسین (ع) ریشه در خانواده دارد، گفت: روضه خانگی یکی از اثراتش ریشه‌دار کردن محبت اباعبدالله (ع) در میان فرزندان است. هرچه روضه خانگی کم‌رنگ‌تر شود، دشمن خوشحال‌تر می‌شود.

وی افزود: برکت روضه‌های خانگی به سادگی آن است که به سادگی یک سلام بر حسین می‌توان آن را با جمع خانواده برگزار کرد. این روضه‌ها ریشه‌ای‌ترین کاری است که می‌توان جریان کشور را پیش ببرد. دلیل مخالفت برخی در این سال‌ها با روضه امام حسین (ع)، این است که می‌دانند چه فوایدی دارد.


11174695
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است