بین‌الملل 13:00 - 21 مرداد 1401
پس از درگیری‌های شدید روزهای گذشته در استان شبوه، حزب اخوانی الاصلاح تهدید کرد که از دولت وابسته به ریاض خارج خواهد شد.

بحران سیاسی در اردوگاه ریاض در یمن؛ اخوانی‌ها تهدید به خروج کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حزب اخوانی الاصلاح یمن شامگاه پنجشنبه تهدید کرد که با توجه به حوادث استان شبوه و هدف قرار دادن نیروهای این حزب توسط پهپادهای اماراتی، از مشارکت در تمامی نهادهای شورای ریاستی (نهاد دولتی وابسته به ریاض) خودداری خواهد کرد.

به نوشته وبگاه عربی۲۱، این حزب در بیانیه‌ خود «عوض العولقی» استاندار همسو با امارات را مسئول درگیری‌های یک هفته اخیر در استان شبوه دانست و گفت که او شبه‌نظامیان تیپ «العمالقه» (وابسته به جدایی‌طلبان جنوب یمن) را برای هدف قرار دادن مواضع حزب الاصلاح اجیر کرده است. 

در ادامه این بیانیه آمده است: «این شبه نظامیان اموال عمومی و خصوصی را غارت کردند، به خانه‌های رهبران امنیتی و نظامی حمله کرده و آن‌ها را سوزاندند و در شهر عتق (مرکز اداری استان شبوه) هرج و مرج ایجاد کردند و جان شهروندان را به خطر انداخته و امنیت و کرامت آنها را زیر پا گذاشتند.»

در بیانیه حزب الاصلاح همچنین به بمباران مواضع این حزب از سوی پهپادها اشاره شده و آمده است که این پهپادها حتی نیروهایی که در حال عثب‌نشینی بودند را نیز هدف قرار دادند. این حزب اعلام کرد که استان شبوه تاکنون شاهد چنین حوادثی نبوده است و «عوض العولقی» استاندار شبوه تاکنون تمامی تلاش‌های سیاسی و قبیله‌ای برای کنترل بحران را رد کرده است.

این حزب اخوانی که از اصلی‌ترین اعضای دولت وابسته به ریاض در یمن محسوب می‌شود، در ادامه تهدید کرد که در صورت عدم توجه به درخواست‌هایش، از مشارکت در تمامی نهادها خودداری خواهد کرد و از شورای ریاستی بیرون خواهد آمد.



شورای ریاستی نهادی است که پس از کناره‌گیری اجباری «عبد ربه منصور هادی» از ریاست‌جمهوری ادعایی خود، دولت سعودی این شورا را به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با حضور رهبران گروههای مختلف در هفتم اوریل ۲۰۲۲ تشکیل داد. شورایی که به جای دولت منصور هادی روی کار آمده و مقر آن همچنان در ریاض است. شخص منصور هادی نیز به همراه پسرانش در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

درگیری میان شبه‌نظامیان «شورای انتقالی جنوب» (همسو با امارات) که داعیه جدایی‌طلبی در جنوب یمن دارد با نیروهای دولت وابسته به ریاض و حزب اخوانی الاصلاح، از ابتدای بحران یمن فضای این کشور را تحت تأثیر قرار داده و جنگ نیابتی ریاض و ابوظبی را ایجاد کرده است. در این میان نیروهای ارتش و انصارالله یمن توانسته‌اند با استفاده از اختلافات میان ریاض و ابوظبی موضع خود را تثبیت کرده و موقعیت با ثبات‌تری داشته باشند.

در این میان درگیری‌ها در استان نفت‌خیز شبوه از یک هفته گذشته به شدت آغاز شده و سرانجام منابع محلی یمنی عصر روز چهارشنبه اعلام کردند که شهر «عتق» مرکز این استان به دست «المجلس الانتقالی الجنوبی» (نیروهای وابسته به امارات در یمن) افتاده است.

به گفته منابع یمنی، نیروهای حزب الاصلاح توانسته بودند بخش‌های زیادی از شهر را به کنترل خود در آورند، اما بعدازظهر روز چهارشنبه پهپادهای اماراتی وارد عمل شده و به شدت مواضع نیروهای الاصلاح را هدف قرار دادند، به طوریکه مجبور به عقب‌نشینی شدند و شهر به دست عنصر همسو با امارات و «عوض العولقی» افتاد. پهپادها حتی نیروهایی که در حال عقب‌نشینی بودند را نیز هدف قرار دادند.

انتهای پیام/م


11651788
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمیت هالیوی در یک گزارش به پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد از زمان آغاز جنگ پس از هفتم اکتبر، جنبش حماس ده دستاورد محقق کرده است، در حالی که این رژیم فقط یک دستاورد داشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در غزه از افزایش آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در غزه از افزایش آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که اوکراین محدودیت زیادی درباره پوشش رسانه‌ای جنگ اعمال می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عناصر اشغالگر رژیم صهیونیستی طی ساعات گذشته دست کم ۲۵ فلسطینی از جمله یک کودک و اسرای سابق را از کرانه باختری بازداشت کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس حزب راست افراطی فرانسه اعلام کرد که دولت پاریس برای جبران اشتباهات خود در جیب مردم دست می‌برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر لتونی تصریح کرد: اعضای ناتو هنوز آمادگی کافی برای مذاکره بر سر اعزام نیرو به اوکراین را ندارند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شرکت‌های خارجی که پس از جنگ اوکراین از روسیه خارج شدند، تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است