گوناگون 11:25 - 28 دی 1398

تعریف «رساله مشترک» با یک دانشگاه برتر کانادایی

حمیدرضا تقی راد در گفتگو با خبرنگار مهر از تفاهم با یکی از دانشگاه های کانادا در راستای تعریف دوره های مشترک خبر داد و گفت: بعد از مذاکرات طولانی بین دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه وسترن کانادا، تفاهمنامه دوره دکتری مشترک در زمینه های مهندسی و همچنین دوره کارشناسی ارشد مشترک در زمینه مهندسی عمران، مبادله شد.

وی افزود: دانشگاه وسترن کانادا رتبه ۲۱۷ بین المللی را در اختیار داشته و یکی از دانشگاه های تراز اول جهان محسوب می شود. در عین حال این دانشگاه یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور کانادا به شمار می رود و دانشگاهی است که به لحاظ علمی و آموزشی، می تواند فضای مناسبی را برای دانشجویان ارشد و دکتری ما فراهم کند.

تقی راد ادامه داد: چیدمان این تفاهمنامه به شکلی است که انعطاف پذیری زیادی را برای تحصیل دانشجویان دکتری ما قائل می شود؛ به این ترتیب که درطی دوره ۴ ساله، هم دانشجویان ما که می خواهند در دانشگاه وسترن دوره ای را بگذرانند و هم متقابلا، دانشجویان دانشگاه وسترن که علاقمند به فعالیت در دانشگاه خواجه نصیر باشند، در صورتی که رساله دکتری توسط ۲ استاد راهنما از ۲ دانشگاه بصورت مشترک تعریف و انجام شود و حداقل یک سال از دوره خودشان را در دانشگاه میهمان سپری کنند، امکان دریافت مدرک ۲ گانه از هر ۲ دانشگاه را خواهند داشت. 

وی تبادل این تفاهمنامه را اتفاقی مهم و ارزشمند عنوان کرد و اظهار داشت: بسیار حائز اهمیت است که تایید فعالیتهای علمی و پژوهشی و نیز دوره پژوهشی دانشگاه ما و دانشگاه وسترن، بصورت متقابل صورت خواهد گرفت. علیرغم شرایط پرفشاری که در کشور وجود دارد، این خبر خوبی است که نشان می دهد، دیپلماسی علمی همچنان زنده است و می تواند فارغ از مسائل و تحریم های ظالمانه، شرایط مناسبی را برای تبادل علمی بین دانشگاه های کشور فراهم کند.

معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه این تفاهمنامه از تاریخ تبادل (پایان سال میلادی گذشته) قابلیت اجرا دارد، گفت: با این وجود فرآیندی برای این کار پیش بینی شده که البته به معنی به تعویق انداختن کار نیست. فرایند مورد اشاره در واقع مبتنی بر این است که برخی مقدمات صورت بگیرد؛ از جمله اینکه لازم است که دانشگاه و دانشجویان ابتدا رساله مشترکی را تعریف کرده و متعاقب آن، فرمی را که ویژگیهای پژوهشی در دانشگاه و  تقسیم وظایف ۲ دانشگاه را مشخص می کند، تکمیل شود. لذا هر یک از دانشجویان که بتواند این مراحل را با هدایت استاد راهنما طی کند، این امکان را دارد که از فرصتهای ایجاد شده این تفاهمنامه بهره مند شود.

تقی راد با بیان اینکه برغم اطلاع رسانی محدود و حداقلی در این زمینه، با استقبال خوب دانشجویان علاقمند به سودمندی از این فرصت روبرو شده ایم، ادامه داد: باتوجه به فعالیتها و همکاری های قبلی اساتید ما با دانشگاه وسترن، امیدواریم چند دانشجوی دکتری ما، در سال آینده، یعنی؛ نیمسال تحصیلی مهر ماه ۱۳۹۹، بتوانند این کار را آغاز کنند و پیش بینی می کنیم این تفاهمنامه با توجه به اینکه حداقل یک دوره ۵ ساله را پوشش می دهد، این ظرفیت در سالهای آینده افزایش پیدا کند.


10349717
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است