اقتصادی 11:53 - 02 اسفند 1395
اختصاصی فارس/
از مجموع 4200 میلیارد تومان اعتبار طرح کارت خرید کالای ایرانی، 43 میلیارد و 600 هزار تومان مصرف شده است که 1.02 درصد اعتبار کل طرح است.

استقبال سرد از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی/ فقط یک درصد اعتبار داده شده مصرف شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مرکزی در مهر ماه سال 1394 براساس مصوبه 28 مهر 94 شورای پول و اعتبار، طرح اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام و منتخب از طریق صدور کارت اعتباری (بر مبنای عقد مرابحه) برای افرادی که درآمد مشخصی دارند، تا سقف حداکثر 100 میلیون ریال را با بازپرداخت حداکثر دو سال مصوب کرد.

بانک‌ها هم از 19 دی ماه 1394 اقدام به صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی کردند.

سازمان برنامه و بودجه کشور که در ابتدا کارکنان تحت پوشش آموزش و پرورش، بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان بازنشستگی کشور و بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی را به عنوان جامعه هدف تعیین کرده بود، در ادامه دامنه شمول گروه‌های هدف طرح را به کارکنان دستگاه‌های قوه قضائیه (بجز قضات)، سازمان ثبت احوال، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد شهید انقلاب اسلامی تعمیم داد.

بانک مرکزی هم زمان طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را تمدید و مهلت صدور کارت‌های اعتباری از سوی بانک‌های عامل و زمان استفاده از اعتبار کارت‌ها توسط دارندگان آنها را به ترتیب تا پایان آذرماه و پایان اسفندماه سال 1395 تعیین کرد.

بر اساس این گزارش تاکنون از 4200 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بانک مرکزی برای اجرایی شدن طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی تنها 43 میلیارد و 600 هزار تومان مصرف شده است. این آمار نشان می‌دهد از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده تنها 1.02 درصد مصرف شده است.

با وجود برداشتن محدودیت های اولیه اجرای طرح مذکور از جمله سقف حقوق و دستمزد، سقف اعتبار کارت و تسری گروه‌های هدف به سایر دستگاه‌ها اما باز هم این طرح با استقبال عموم روبه‌رو نشد.

دلایل این امر را شاید بتوان ناشی از‏ عدم نهایی کردن و ارسال لیست افراد درخواست کننده کارت به بانک عامل از سوی دستگاه‌های‌ هدف، راه‌اندازی موازی طرح کاراکارت از سوی سازمان تأمین اجتماعی که وزارت مذکور ضمن هماهنگی با فروشگاه‌های بزرگ، نسبت به فروش قسطی (یک ساله) با نرخ 12 درصد و با تضمین بانک رفاه کارگران جهت اخذ اقساط از خریدار و واریز آن به حساب فروشنده (قبل از صدور کارت خرید کالاهای ایرانی) و برای خرید انواع محصولات ایرانی و خارجی اقدام کرده است، دانست.

علاوه براین عدم وجود تنوع در کالاهای ایرانی خصوصاً در استان‌ها، همکاری ضعیف فروشگاه‌ها، تمایل نداشتن مصرف کنندگان به کالاهای معرفی شده در طرح (از منظر کیفیت و قیمت)، کمبود کالا و عدم ارائه کالای متنوع در استان‌ها که متقاضیان ترجیحاً درخواست اخذ مبلغ تسهیلات و خرید کالا رأساً از فروشگاه‌های مورد نظر خود را دارند، همگی موجب عدم استقبال از طرح خرید کالای ایرانی شد.

با نگاهی به وضعیت اقتصادی می‌توان دریافت که مشکلات تولید در کشور تنها ناشی از تأمین مالی این بخش مهم اقتصادی نیست و به بیان بهتر شاید نبود بازار مناسب برای فروش محصولات، عدم برقراری ارتباط مناسب با همتایان اقتصادی خارج از کشور و به طور کلی فاصله گرفتن از شرایط مطلوب اقتصادی در دوران تحریم ها زمینه ساز بروز چنین مشکلاتی شده است.

آخرین عملکرد بانک‌های عامل در صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی حاکی از آن است که بانک ملی با صدور 72 هزار و 188 فقره کارت از دو بانک صادرات و رفاه کارگران پیش است.

از نظر میزان اعتبار مصرف شده شده تا تاریخ 3 بهمن ماه 1395، بانک ملی با 16 میلیارد و 560 میلیون تومان اعتبار استفاده شده که عملکرد بهتری نسبت به دو بانک دیگر داشته است.

همچنین در مجموع 102 هزار و 75 فقره کارت توسط 3 بانک ملی، صادرات و رفاه کارگران صادر شده است که از این تعداد 30 هزار و 347 فقره کارت تحویل متقاضیان شده است و از این تعداد 12 هزار و 366 فقره کارت استفاده شده است.

آخرین عملکرد بانک‌های عامل در صدور کارت های اعتباری یادشده به شرح زیر است:

بانک تعداد کارت‌های صادر شده تعداد کارت‌های تحویل شده تعداد کارت‌های استفاده شده
 ملی 72 هزار و 188 13 هزار و 68 3244
صادرات 26 هزار و 213 13 هزار و 779 7506
رفاه کارگران 3674 3500 1616
مجموع 102 هزار و 75 30 هزار و 347 12 هزار و 366

 

*ارقام به تومان

بانک اعتبار تخصیص یافته اعتبار استفاده شده
ملی 1400 میلیارد 16 میلیارد و 560 میلیون
صادرات 1400 میلیارد 32 میلیارد و 500 میلون
رفاه کارگران 1400 میلیارد 3 میلیارد
جمع کل 4200 میلیارد 43 میلیارد و 600 هزار

انتهای پیام/م

 


8832466
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با نوسازی و بازسازی یک فروند هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ به دست متخصصان ایرانی روزانه یک هزار و ۲۰۰ صندلی به چرخه هوایی کشور اضافه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی طی دو سال گذشته به کنتور‌های هوشمند متصل شده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است