استانی 00:30 - 01 مهر 1398

قطب میگوی کشور گرفتار بیماری مهلک/ «لکه سفید» به جان میگوها افتاد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید و پرورش میگو است که بخش قابل توجهی از میگوی کشور در این استان تولید می‌شود و در سال‌های اخیر شاهد روند افزایشی تولید بوده‌ایم.

شیوع بیماری یکی از خطرات اصلی برای سایت‌های پرورش میگو است که متاسفانه امسال در مناطق میگو پرور کشور و از جمله در سایت‌های پرورش میگوی استان بوشهر بیماری لکه سفید شیوع پیداکرده است و انتشار آن نیز خیلی سریع است.

به‌طورکلی منشأ ویروس لکه سفید میگو سه مقوله مهم و اصلی می‌تواند باشد؛ باقیمانده در رسوبات آلوده سال‌های قبل، منابع وحشی آلوده که همراه آب ورودی به استخر پرورش میگو منتقل می‌شوند یا از طریق بچه میگو آلوده ممکن است وارد استخرهای پرورش میگو شده باشد، که سهم بچه میگو آلوده برای انتقال این بیماری از بقیه موارد بیشتراست.

رد بیماری در ۴۰ درصد سایت‌ها

معاون آبزی پروری شیلات استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس گزارش اداره کل دامپزشکی از ۱۰ سایت فعال در چهار سایت پرورش میگو ویروس بیماری لکه سفید ردیابی شده و در حدود ۱۰ استخر تلفات سنگینی داشتن ولی دربقیه استخرها تلفات سنگینی مشاهده نشده است.

صغری اشرف افزود: کاهش دما، منابع وحشی، پایین بودن کیفیت بچه میگو، عدم رعایت تراکم ذخیره سازی بچه میگو در استخرها، عدم استفاده از هوادهی و عدم مدیریت غذادهی از جمله علل بروز این  بیماری است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از خسارت بایستی پرورش دهندگان نسبت به برداشت میگو اقدام کنند افزود: در سایت‌های بندر ریگ و بویرات بیش از ۶۰ درصد میگو برداشت شده است.

معاون آبزی پروری شیلات استان بوشهر گفت: برای قطعیت در عوامل بروز بیماری بایستی مطالعات دقیق و جامع توسط موسسات تحقیقاتی و پژوهشی صورت پذیرد.

اشرف بیان کرد: بایستی برای جلوگیری از شیوع بیماری اصول بهداشتی در مزارع فعال کردن قرنطینه های سایت و ضدعفونی خودروهای حمل میگو در دستور کار قرار گیرد و از ترددهای بی مورد در سایت‌ها جلوگیری شود.

احتمال ورود آلودگی با بچه‌میگوها

رئیس پژوهشکده میگوی کشور درگفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار دشت: برای اینکه بتوانیم میزان ریسک در خصوص بچه میگو آلوده را کم کنیم فعلاً با نظارت دامپزشکی در مراکز تکثیر بچه میگوها تست می‌شوند.

عقیل دشتیان‌نسب افزود: در بهترین شرایط این تست‌ها، حداکثر ۹۸ درصد اطمینان دارد و دو تا پنج درصد همیشه امکان عدم‌تشخیص آلودگی وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال قبل ویروس در رسوبات استخرها و منابع وحشی  استان بوشهر تشخیص داده نشد، حدس و گمان نسبت به آلودگی بچه میگو بیشتر می‌شود.

دشتیان نسب افزود:  در شرایط فعلی پست لاروها یک‌بار هنگامی‌که پنج یا شش روزه هستند، در مراکز تکثیر موردبررسی قرار می‌گیرند و برای اینکه دقت بیشتر و ریسک آلودگی کمتر شود، پیشنهاد ما این است که بیش از یک‌بار تست PCR انجام شود که این مورد می‌تواند توسط خود پرورش‌دهنده یا توسط ناظر بهداشتی (دامپزشکی) انجام شود.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: متأسفانه یکی از نگرانی‌ها در مورد بررسی‌های مجدد آزمایش‌های PCR قیمت آن‌ها است، با توجه به اینکه کیت‌های تشخیصی فعلاً وارداتی هستند و پس از افزایش نرخ ارز، بسیار گران شده‌اند، پژوهشکده میگوی کشور که در بوشهر مستقر است، در حال حاضر تولید کیتی را در دست اجرا دارد که می‌تواند هزینه هر تست را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

حمایتی صورت نمی گیرد

دشتیان نسب بیان کرد: برای اینکه تولید این کیت به سرانجام برسد، نیازمند به حمایت مالی است اگر این حمایت انجام شود کیت مذکور تا پایان سال می‌تواند به مرحله پایلوت برسد، متأسفانه منابع پژوهشی ما بسیار محدود است و طی سالیان اخیر استان از ما در امر پژوهش حمایت نکرده است.

وی تصریح کرد: از دیگر کارهای موردنیاز برای توسعه پایدار صنعت میگوی پرورشی کشور تولید میگوهای عاری از بیماری و کار برای اصلاح نژاد میگو است که پژوهشکده کار در هر دو مورد را آغاز کرده است ولی همکاری همه متولیان صنعت میگو و بالأخص بخش خصوصی نیاز است تا این پژوهش‌ها کاربردی شوند.

دشتیان نسب بیان کرد: بودجه پژوهشی صنعت میگو بسیار اندک است و متأسفانه تفکر غالب استان تاکنون به سمت کارهای پژوهشی زیربنایی نبوده است و اگر هم گاهی این کمک‌ها می‌رسد بیشتر به صورت صدقه بوده و مبالغ آن‌قدر اندک که حتی برای تأمین مواد اولیه آزمایش‌ها هم ناکافی بوده است و به همین خاطر پژوهش‌های عمیق و تأثیرگذار در کشور به‌ندرت انجام می‌شود، برای مثال بودجه پژوهشی، پژوهشکده در سال قبل صفر بوده است، صنعتی مثل صنعت میگو که درآمدزایی و اشتغتالزایی بالا دارد و در کشور نوپا است، نیازمند پژوهش برای روشن کردن راه است که متأسفانه توجه نشده است.

لزوم توسعه آموزش پیشگیری از بیماری

رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: از راه‌های دیگر که برای پیشگیری و کنترل بیماری مؤثر است و ما به عنوان وظیفه می‌دانیم، بحث آموزش است. آموزش بهره‌برداران که بتوانند اقدامات پیشگیرانه انجام دهند پژوهشکده میگو سالانه برنامه آموزش و ترویج خود را تنظیم و خیلی اوقات این کار را با مشورت اتحادیه‌های تکثیر و پرورش میگو انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: ما هرساله بیش از هزارها نفر ساعت آموزش‌های متفاوت برای بهره‌برداران از طریق شیلات، دامپزشکی، پژوهشکده و از طریق بخش خصوصی اجرا می‌کنیم، طی این چند روز و پس از بروز بیماری اخیر نیز، پژوهشکده در خصوص نحوه مدیریت بحران به وجود آمده و اجرای ایمنی زیستی برای کاهش انتشار بیماری برای سایت‌های پرورش میگو اجرا کرده است.

میزان تولید با توجه به پیش بینی‌ها ۲۷ هزار تن بوده که با وجود این بیماری احتمالا حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته باشیم   دشتیان نسب بیان کرد: برای توسعه پایدار صنعت میگو و پیشگیری از تکرار این وضعیت نیاز است که برخی زیرساخت‌ها تغییر پیدا کند، آموزش بهره‌برداران همچنان ادامه یافته و بودجه  پژوهشی برای کارهای جدید از ضروریات پویایی صنعت است.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور اظهار داشت: متأسفانه هم‌اکنون چهار سایت از ۱۰ سایت استان بوشهر درگیر بیماری لکه سفید هستند که تمام تلاش ما این است که آلودگی‌ها و تلفات افزایش پیدا نکند، لذا توصیه ما دقت در نحوه برداشت و اجرای اصول ایمنی زیستی است که مانع از انتشار آلودگی به سایر استخرها و دیگر مزارع در یک سایت شود و همچنین اینکه با سهل‌انگاری موجب ایجاد بیماری در سایت‌های دیگر استان نشویم.

وی با بیان اینکه میزان تولید با توجه به پیش بینی‌های ۲۷ هزار تن بوده که با وجود این بیماری احتمالا حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته باشیم افزود: ۴ سایت آلوده شامل حله، بویرات، بندر ریگ و شیف است.

مقابله جدی با بیماری میگوها

استاندار بوشهر نیز تاکید کرده است: دستگاه‌های اجرایی بر اساس نیاز اداره کل شیلات استان بوشهر برای حل مشکل بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو کمک و همراهی کنند.

عبدالکریم گراوند خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی برای حل این مشکل با شیلات و دامپزشکی و سایر ادارات متولی امر همکاری داشته باشند.

مرتضی بحرانی مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: بیماری لکه سفید میگو در سایت‌های پرورشی بویرات دیلم، حله گناوه، بندرریگ و شیف بوشهر مشاهده شده و برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به میگوهای تولیدی و پیشگیری از گسترش آن برداشت میگو از سایت‌های پرورشی استان بوشهر آغاز شده است.

به گفته حسین زارعی مدیر انجمن آبزیان استان بوشهر، دو هفته پیش هشدارهای لازم به مسئولان ذیربط در زمینه شیوع بیماری لکه سفید در سایت‌های پرورشی ارائه شده است. برای جلوگیری از شیوع بیماری باید در اسرع وقت برداشت میگو انجام  شود.


10244635
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است