اجتماعی 11:11 - 08 مهر 1401
معاون شهردار تهران با تأکید بر ضرورت ارتقاء ایمنی در پایتخت گفت: کاهش ریسک از وضع موجود شهر با تمرکز بر پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌ها همچنین ایمن‌سازی ساختمان‌ها از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری تهران در این دوره است.

ایمن‌سازی شهر اولویت شهرداری تهران/ تعیین تکلیف 58 گود رها شده در پایتخت

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس،حمیدرضا صارمی هم‌زمان با روز آتش‌نشانی و ایمنی ضمن گرامیداشت این روز و قدردانی از رشادت و ایثار آتش‌نشانان به تشریح اقدامات این معاونت در حوزه ارتقاء ایمنی در ساخت‌وسازها و تاب‌آوری شهری پرداخت و گفت: شهر به‌عنوان یک موجود زنده، دارای جریانات و ابعاد متنوع و مختلفی است که بی‌توجهی به هر یک از آن‌ها، عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین این ابعاد که باید بدان توجه ویژه‌ای داشت، مسئله ایمنی شهری و کاهش آسیب‌پذیری شهرها در مقابله با خطرات احتمالی و حفاظت از جان شهروندان است، وجود گسل‌های فعال در شهر تهران، خطر فرونشست‌ها  و... ضرورت توجه ویژه به ارتقاء سطح ایمنی شهری را صد چندان کرده است لذا کاهش ریسک از وضع موجود شهر با تمرکز بر پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌ها و ایمن‌سازی ساختمان‌ها از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری تهران در این دوره است. 

معاون شهردار تهران با تأکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع حادثه برای تأمین ایمنی شهر، بیان کرد: اگرچه وقوع برخی حوادث همچون زلزله امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است اما با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌توان تا حد زیادی آسیب‌های ناشی از آن را کاهش داد. 

صارمی با اشاره به توجه مضاعف مدیریت شهری تهران در این دوره به موضوع ایمنی ساختمان‌ها گفت: ما در حوزه ایمنی بناها در شهر تهران با چند گروه از ساختمان‌ها مواجه هستیم، اول ساختمان‌های واقع در بافت فرسوده، دوم ساختمان‌های در مجاورت گسل‌ها و سوم ساختمان‌هایی که طی سالیان گذشته، بدون توجه به اصول و مقررات شهرسازی و ایمنی احداث شده‌اند و نهایتاً آن دسته از ساختمان‌هایی که قرار است، ساخته شوند.

وی افزود: در حوزه نوسازی بافت فرسوده اقدامات خوبی ازجمله: افزایش محدوده بافت فرسوده، افزایش تراکم تشویقی، ارائه تسهیلات و بسته‌های تشویقی به مالکان و سرمایه‌گذاران برای نوسازی بافت‌های فرسوده و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با ارگان‌ها و سایر سازمان‌ها برای نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار قراردادیم که خوشبختانه اکنون شاهد تسریع روند نوسازی در محلات بافت فرسوده هستیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به ساخت‌وسازهای روی گسل و حریم گسل‌ها، بیان کرد: با توجه به اهمیت ویژه و لزوم پرداختن به ساخت‌وسازهای روی گسل و حریم گسل‌ها و ضرورت انجام ملاحظات لازم در طراحی و ساخت این قبیل پروژه‌ها و بعضاً ممانعت از انجام هرگونه ساخت‌وساز در آن‌ها  به علت وجود پدیده‌هایی همچون اثرات جهت پذیری زلزله (Directivity) و حوزه نزدیک (Near field)، ضرورت داشت تا ضمن تدقیق در نقشه گسل‌های شهر تهران، این نقشه‌ها در قالب لایه طرح تفصیلی طراحی و بارگذاری شود تا امکان شناسایی وضعیت هر ملک و تبیین ضرورت‌ها و استانداردهای لازم در خصوص آن‌ها فراهم گردد؛ اکنون این امکان تحت عنوان لایه‌ای در طرح تفصیلی شهر تهران در دسترس قرارگرفته است.

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی که امکان تخریب و نوسازی ندارند، اظهار داشت: ازآنجایی‌که همواره خطرات بالقوه زلزله در تهران و آسیب‌پذیری زیاد برای ساختمان‌های قدیمی وجود دارد، ایمنی سازی این قبیل ساختمان‌ها را با ارائه مجوز بهسازی نسبی را نیز در دستور کار قرار دادیم.

صارمی در خصوص دیگر اقدامات برای افزایش ایمنی ساخت‌وسازها گفت: توجه مضاعف به ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی، استفاده از مصالح سبک، تغییر فناوری ساخت از دیگر مواردی است که به آن توجه ویژه‌ای شده است؛ همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد 251 گود رهاشده داشتیم که با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تاکنون ۵۸ گود یا رفع خطر شدن یا مجدداً فعال شدن لذا در این خصوص تعداد گودهای رهاشده به ۱۹۳ گود تقلیل یافته است.

معاون شهردار تهران در پایان با اشاره به یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری در این دوره، گفت: تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران به دستور شهردار تهران بیانگر مصمم بودن مدیریت شهری برای ارتقاء ایمنی شهری است؛ این قرارگاه باهدف پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌ها تشکیل‌شده و کارکرد اصلی آن کاهش ریسک از وضع موجود شهر و حوزه شمول آن در حوزه ابنیه، بافت شهری و شریان‌های حیاتی است که در این میان معاونت شهرسازی و معماری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی این قرارگاه موضوعات مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

پایان پیام/

 

 


11699332
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راه کشور از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت:طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است