استانی 09:36 - 05 بهمن 1398
ایسنا/اصفهان وحدت در هر جامعه و هر کشوری مهم است به طوری که وحدت داخلی می‌تواند آن کشور را در دستیابی به اهداف دولت و ملت یاری رساند.

وحدت و همگرایی در جامعه نیاز امروز کشور

در شرایط کنونی که کشور با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه است لزوم حفظ وحدت و انسجام داخلی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. وحدت، در لغت به معنی یکی شدن، یک دست شدن، حول محوری چرخیدن، برادری، اتحاد، مرکب شدن و اتفاق است. انسجام نیز به معنای روانی در کلام و هماهنگی آمده است. اتحاد و وحدت ملی مقوله‌ای است که بیشتر جنبه داخلی دارد و در چارچوب مرزهای کشور معنا می‌یابد و اصطلاحات دیگری همچون؛ وفاق ملی، همبستگی ملی و وحدت، تا حدودی به این مفهوم شبیه است و در اصطلاح یعنی برنامه‌ای برای رسیدن به اهداف عالی و بلندمدت.

امام خمینی (ره) وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی پایه دیانت تلقی کرده و وحدت جهان اسلام برای امام (ره) آرمانی بزرگ تلقی می‌شد. ایشان درد و ضعف ملت را در تفرقه می‌داند و مجد و عظمت را در وحدت و همدلی. ایشان راهکارهای مؤثری را برای تحقق همگرایی و همدلی امت اسلامی ارائه می‌دهند و خود نیز پای در میدان می‌نهد و به بسیاری از آن راهکارها جامه عمل می‌پوشاند.

اما این سؤال پیش می‌آید که آیا وحدت و انسجام هم‌اکنون به اندازه کافی در کشور وجود دارد یا خیر؟

برای بررسی بیشتر این موضوع ایسنا با محمدتقی رهبر- امام‌جمعه موقت اصفهان و علی قاسم‌زاده- فعال سیاسی اصولگرا و دبیر کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان به گفت‌وگو پرداخت.

مسئولان، پای درس مردم بنشینند

رهبر گفت: وحدت امری عقلایی، شرعی، قرآنی، نبوی و ولایی است و از هر جهت بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم عقل می‌گوید وحدت داشته باشید تا در برابر توطئه دشمنان مصون باشید. باید در جامعه امروز اختلافات جزئی و بی‌پایه و اساس را کنار بگذاریم و در کنار هم بایستیم. وقتی می‌بینیم مردم ایران به این شکل با یکدیگر وحدت دارند مسئولان هم باید از این مردم سرمشق بگیرند.

وی افزود: مسئولان سیاسی و جریان‌های مختلف پای درس این مردم بنشینند و ببینند مردم با تمام مشکلاتی که دارند برای ناکام کردن دشمنان چگونه با هم در صحنه‌های مختلف حضور دارند. این حضور میلیونی مردم در این راهپیمایی‌ها را ببینند که چگونه با یک فریاد دشمن را محکوم می‌کنند. مسئولان از این وحدت درس بگیرند و اختلافات جزئی که با یکدیگر دارند را کنار بگذارند.

خودمان را استاد مردم ندانیم

امام‌جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: آقایان جریان‌های سیاسی از این مردم یاد بگیرید. بنده همیشه به مسئولان و جریان‌های سیاسی گوشزد می‌کنم که خودمان را نباید استاد مردم بدانیم، چراکه آنان همیشه در صحنه‌های مختلف انقلاب از ما جلوتر بوده‌اند و همیشه پای نظام، انقلاب و حفظ آرمان‌های شهدا و کشور ایستادگی می‌کنند.

اختلافات را به کفِ جامعه نکشانیم

رهبر ادامه داد: جناح بازی و دلبستگی به این جناح و آن جناح را کنار بگذاریم و اگر اختلافات جزئی با یکدیگر داریم در دلمان محفوظ نگه داریم و به کف جامعه این اختلافات را نکشانیم.

انتخابات وحدت‌ زا است

وی با بیان اینکه به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم و این انتخابات می‌تواند وحدت زا باشد، گفت: هرکسی در این زمان باید کار خودش را بکند و پا در کفش یک جریان دیگر نکند. کاندیداها دیدگاه‌های خود را بیان و از تخریب رقبا پرهیز کنند. اگر کاندیداها این موارد را رعایت نکنند اعتبار خودشان را از بین می‌برند و کسی که دیگران را تخریب کند در واقع خودش را تخریب کرده است و بعد جامعه را ناامید می‌کند و آدرس به دشمن می‌دهد.

امام‌جمعه موقت اصفهان افزود: جریان‌های سیاسی و به خصوص جریان‌هایی که قصد دارند در انتخابات وارد شوند باید تنها برنامه خودشان را برای مردم تبیین کنند و گوشه و کنایه به یکدیگر نزنند و اعلام کنند تابع نظر مردم هستند. همچنین در فرایند تبلیغات انتخاباتی نباید پول سالاری حاکم باشد. وحدت موضوعی است که کشور در برهه زمان کنونی به آن نیاز مبرم دارد پس همه باید وحدت و همدلی را شعار خود کنیم تا دشمنان این آب و خاک ناامید شوند.

سخنان رهبری حرف دل مردم است

رهبر اظهار کرد: همگان دیدند که در تشییع پیکر سردار سلیمانی و نماز جمعه تهران مردم حضور میلیونی داشتند. سخنان مقام معظم رهبری فصل الخطاب تمام مسائل است و آنچه ایشان می‌گویند در حقیقت ۸۰ میلیون نفر می‌گویند. آنچه که ایشان می‌گویند خواسته امت و مردم است و مسئولان هم باید این سخنان را آویزه گوش خود کنند.

وی گفت: آن مخالفانی که در خیابان‌ها شعار علیه نظام می‌دهند چند هزار نفر بیشتر نیستند و در برابر یک قطار در حال حرکت نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. این افراد جلوی قطار ملت را نمی‌توانند بگیرند چون بسیار اندک هستند. این مخالفان بیهوده خود را خسته نکنند و بهتر است به خودشان بیایند و فریب دشمن را نخورند.

وحدت را بیشتر در شرایط خطر مشاهده می‌کنیم

همچنین قاسم‌زاده گفت: وحدت در هر زمانی بسیار مهم است و باید همگان به این امر مهم اهتمام کنند، منتها بیشتر در شرایط اضطرار این وحدت را در کشور مشاهده می‌کنیم. یکی از زمینه‌های ایجاد وحدت احساس خطر است و در زمان‌هایی مانند شهادت سردار سلیمانی که می‌بینیم خطر جدی است کنار هم قرار می‌گیریم، اما هر وقت احساس امنیت و آرامش کردیم متأسفانه وحدت را فراموش می‌کنیم و یکدیگر را به چالش می‌کشانیم.

وی افزود: این در حالی است که وحدت باید در هر زمانی در میان آحاد جامعه پذیرفته شود و یک همگرایی روی آن فصول مشترک ایجاد شود. آنجایی که منافع ملی و مملکت در خطر قرار می‌گیرد باید وحدتمان بیشتر از گذشته شود، اما این به آن معنی نیست که در زمان آرامش وحدت را فراموش کنیم.

وحدت باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود

دبیر کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان، تصریح کرد: البته اینکه هنگام خطر وحدت ایجاد شود به نوعی در طبیعت انسان است. برای مثال وقتی در جنگل هستیم تمام اندام بدنمان آزاد و راحت است، اما زمانی که صدای غرش شیر بشنویم تمام بدنمان ناخداگاه جمع می‌شود و برای دفاع آماده می‌شویم. بنابراین در این مواقع یک وحدت بیولوژیکی ایجاد می‌شود که ما بتوانیم خودمان را از خطر حفظ کنیم.

قاسم‌زاده ادامه داد: اینکه در مواقع خطر متحد می‌شویم خوب است، اما این وحدت نباید فقط در زمان اضطرار رخ دهد و باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

با ایجاد روزنه در جمع خودمان به دشمن کُد می‌دهیم

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه چرا هنوز این موضوع در جامعه جا نیفتاده است بیشتر به ریشه‌های فرهنگی، روش‌ها و منش‌ها بر می‌گردد. هنوز باور نکرده‌ایم که یک ملت با یک فرهنگ مشترک هستیم و باید منافع مشترکمان را همه با هم پاس بداریم. متأسفانه خودمان روزنه‌هایی در جمع خودمان ایجاد می‌کنیم و به دشمن کد می‌دهیم.

وی افزود: برای رفع این مشکل باید بزرگان و فرزانگان قوم به این همگرایی برسند و به تبع آن مردم متوجه این همگرایی در کشور می‌شوند و با یکدیگر متحد خواهند شد. رأس هرم و مجموعه سیاسی- فرهنگی وقتی با یکدیگر زاویه بگیرند به تبع آن مردم هم با یکدیگر زاویه می‌گیرند و وحدت از بین می‌رود. پس همه چیز به روسای قوم بر می‌گردد.

حفظ ارزش‌ها و منافع ملی دو رکن وحدت زا هستند

دبیر کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: حفظ ارزش‌ها و منافع ملی دو رکنی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و از رویه‌های شخصی و منیت ها باید فاصله گرفت تا وحدت حاصل شود. انتخابات اسفند را پیش رو داریم و طبیعتاً اگر شرایط برای برگزاری یک انتخابات پرشور فراهم شود مردم همگرایی را در پیش می‌گیرند و متحد خواهند شد.

در انتخابات مردم به کاندیداهای صادق گرایش دارند

قاسم‌زاده گفت: البته باید زمینه‌های حضور حداکثری را فراهم کنیم و تا این زمینه را فراهم نکنیم نمی‌توانیم انتظار حضور حداکثری داشته باشیم. پس باید سلایق و دیدگاه‌های مختلف بتوانند به عنوان کاندیدا در انتخابات حضور داشته باشند تا مردم رغبت بیشتری برای شرکت در انتخابات پیدا کنند. در انتخابات پیش رو مردم به کاندیداهای صادق گرایش خواهند داشت و نوع مواجه به شهادت سردار سلیمانی نشان داد که مردم قدرت تفکیک دارند و انسان‌های پاک را تشخیص می‌دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: پس اگر بتوانیم کاندیداهایی را معرفی کنیم که مردم بتوانند به آنان اعتماد کنند و به پاکی آنان واقف شوند بدون شک انتخابات پرشوری خواهیم داشت. باید امکان حضور تمام سلایق در انتخابات فراهم شود و رویکرد باید به گونه‌ای باشد که جامعه از پویایی نیفتد و مردم بتوانند کاندیداهای موردعلاقه خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام


10360371
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است