فرهنگی‌هنری 14:38 - 10 مهر 1399

تفاهمی برای یک سفرکارت ملی دیگر و جنجال برای مرمت گمرک چابهار

به گزارش خبرگزاری مهر، در این‌هفته خبری در حوزه انتصاب در وزارت میراث فرهنگی رسید که نشان می‌داد مدیرکل دفتر بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در حکمی از سوی محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس این وزارتخانه منصوب شد. حسین رازقی بنا به پیشنهاد معاون برنامه‌ریزی و تأمین منابع به‌عنوان مدیرکل دفتر بودجه منصوب شد.

مطالعه، بررسی برآورد اعتبارات و نیازها برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت و توزیع مناسب آن و نیز تعیین منابع مالی و اهتمام برای افزایش آن، مبادله موافقت‌نامه‌های اصلی و متفرقه دستگاه، پیگیری تخصیص اعتبارات و وجوه به‌صورت ادواری و اعلام آن به واحدهای مرتبط، نظارت بر عملکرد و ارزیابی بودجه در انطباق با برنامه‌های تعیین‌شده و ارائه گزارش‌ها، پیشنهاد اصلاح یا ترمیم بودجه وزارتخانه در صورت لزوم، از جمله وظایفی است که به عهده رزاقی گذاشته شد.

اجرای سند راهبردی توسعه گردشگری تکلیف قانونی است

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره سند راهبردی توسعه گردشگری، اسماعیل برات معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی در خصوص جایگاه حقوقی این سندبه خبرنگار مهر گفت: وجود قوانین برنامه توسعه از نقاط قوت و ارزشمند نظام حقوقی ایران است و آثار درخور توجهی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده است؛ اصل بر این است که مجموعه قوانین عادی مصوب مجلس شورای اسلامی از شأنی واحد در نظام حقوقی ایران برخوردار است؛ اما آثار حقوقی مترتب بر قوانین برنامه‌های توسعه با سایر قوانین متفاوت است تا جایی که در برخی از رویه‌ها عملاً، جایگاه برتری برای قوانین برنامه توسعه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طبق اصل ۴۳ قانون اساسی تنظیم برنامه اقتصادی کشور به عنوان یکی از ضوابط تأمین استقلال اقتصادی جامعه اعلام شده است. در همین چارچوب بند الف ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه به صراحت تکلیف می‌کند که «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکلف است سند راهبردی توسعه گردشگری را با رویکرد استفاده حداکثری از بخش خصوصی جهت تصویب به هیأت وزیران ارائه کند.

کارگاه نهایی‌کردن شاخصهای انتخاب روستاهای گردشگری برگزار می‌شود

روستاهای گردشگری انتخاب می‌شوند

لیلا اژدری مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری از برگزاری کارگاهی تعاملی برای نهایی‌شدن شاخص‌های انتخاب روستاهای هدف گردشگری پس از هفته گردشگری خبر داد و گفت: در طرح روستاهای هدف گردشگری ۵۰۰ روستا انتخاب شده بود، اما با توجه به اصلاحات کشوری که انجام شد تعداد زیادی از آن‌ها از حالت روستا خارج شده‌اند.

وی با اشاره به بازشناسی شاخص‌های جدید در انتخاب روستاهای هدف افزود: این شاخص‌ها با حضور ۴۰۰ کارشناس و نماینده از دستگاه‌های مربوطه (سازمان دهیاری‌ها، بنیاد مسکن، معاونت توسعه روستایی وزارت کشور و…) انتخاب شده است که در مرحله نهایی‌شدن است. تعیین این شاخص‌ها به معنی تهیه نقشه‌راه و برنامه‌ریزی کلان در حوزه توسعه گردشگری روستایی است.

اژدری درباره شاخص‌های منتخب به مباحث مدیریتی، ایمنی، بهداشتی، گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: کارگاه تعاملی برای نهایی‌سازی ارزیابی شاخص‌های انتخاب روستاهای هدف گردشگری بعد از هفته گردشگری برگزار و شاخص‌ها، نهایی می‌شود.

هیچ روستایی از لیست خارج نمی‌شود

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری، تربیت و آموزش ارزیابان روستایی را گام بعدی در این راستا عنوان کرد و گفت: پس از تعیین شاخص‌ها، ارزیابان آموزش‌دیده برای بررسی و درجه‌بندی روستاها به محل اعزام می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که هیچکدام از روستاها از لیست روستاهای هدف گردشگری خارج نمی‌شوند بلکه ارتقا پیدا می‌کنند و در تقسیم‌بندی‌هایی که اعلام خواهیم کرد، طبقه‌بندی می‌شوند.

هنرمندان پاساژپروانه به باغ هنر می‌روند/افتتاح یک گذرگردشگری جدید

تور گردشگری خبرنگاران از پروژه‌های گردشگری اراضی عباس آباد روز گذشته به مناسبت هفته گردشگری برگزار شد و در این برنامه، پس از بازدید خبرنگاران از خانه شعر و ادبیات، گنبد مینا، برج پرچم، بوستان نوروز، بوستان هنر، بوستان مشاهیر و بوستان آب و آتش، سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد به سوالات و انتقادات آنها پاسخ داد.

حجازی در این نشست گفت: مجموعه اراضی عباس آباد به تازگی به محوریت گردشگری پیوسته است چیزی که در دستور کارم به حوزه معاونت فرهنگی و گردشگری اعلام کرده ام درباره خطر سیر گردشگری است تا در اراضی به صورت جدی دنبال شود البته بخشی از این خط سیر تحت تأثیر کرونا قرار گرفت.

وی گفت: گروه‌هایی را با جامعه تورگردانان هماهنگ کرده ایم تا با همکاری ما، راهنمایانی مشخص شوند که وقتی مردم به اراضی عباس آباد می آیند و یا تورهایی که اینجا گردش می‌کنند از حضور راهنما برخوردار شوند. همچنین کمیته اراضی عباس آباد مسئولیت گردشگری مجمع شهرداران کلانشهرهای آسیا را به عهده گرفته که این عضویت موجب معرفی بیشتر عباس آباد شده است در حوزه بین الملل نیز عضو سازمان جهانی گردشگری شده ایم اکنون اقداماتی که در دوران کرونا انجام خواهیم داد، در فضای باز اجرا می‌شود مانند افتتاح گذر گردشگری که هفته آینده افتتاح می‌شود. استارت آپ های گردشگری و فرهنگی دو ماه دیگر در اراضی حضور پیدا می‌کنند ما می‌خواهیم ابعاد مختلف گردشگری را در اراضی داشته باشیم. خیلی از افراد اراضی عباس آباد را به اسم پارک آب و آتش که نیم هکتار است می‌شناسند سعی شد از این ظرفیت استفاده و بخشی از آن را به محل نمایشگاهی جدی تبدیل کنیم اکنون با مطالعات یک ساله و برگزاری مزایده و مناقصه مجموعه‌ای طرف قرارداد ما شده که نگاه استارت آپی دارد.

حجازی در میان صحبت‌های خود گفت که حدود ۸۵ درصد از پروژه‌های اراضی تکمیل شده است او در پاسخ به این سوال که برای اجرای این پروژه‌ها چقدر هزینه شده توضیح داد: در اینجا هزینه‌های متفاوتی شده است ولی امیدواریم به لطف همکاران در شهرداری تهران بتوانیم کوشک مرکزی را تا اواخر سال تکمیل کنیم. بخش باغ نمایش و موسیقی مانده که هزینه‌ای بالای ۴۰ میلیارد تومان را می‌خواهد در این باره نیز با بخش خصوصی درحال مذاکره هستیم. تتمه بودجه‌ای که برای اتمام پروژه‌ها وجود دارد حدود ۷۵ تا ۸۰ میلیارد تومان برای اتمام دو پروژه مهم ماست. می‌خواهیم شهرداری اینجا را به عنوان منطقه ویژه شهر تهران ببیند. همچنین از مجلس بودجه و مصوباتی را بگیریم.

گردش در عباس آباد فقط شبانه است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا اراضی عباس آباد با وجود هزینه‌های انجام شده تنها برای حضور مردم در شب کاربری دارد توضیح داد: اینجا طرح جامع مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را دارد طرح اول آن ۸۴ و طرح دوم آن اوایل سال ۹۵ ابلاغ شد. در بخشی از این طرح، وجود سایه درخت مانع نور مخاطبی بود که آنجا می‌نشست ما میراث دار گذشتگان هستیم و نمی‌خواهم نقد کنم اما به برخی از این موارد بی توجهی شده بود شاید موضوع گردشگری را در اراضی عباس آباد ندیده بودند اما معتقدم که باید به این محدوده منظر گردشگری داد. این موضوع زمان بر است. برخی از جاها هم تازه تأسیس است مانند باغ غذا که زیرساختی برای گردشگری نداشت ولی ما با طرح موزه‌ای وارد شدیم بخشی از این طرح موفق است و برای گردشگر نیز جذاب بود.

الحاقات زائد بنای تاریخی گمرک چابهار به حالت اولیه بر می‌گردد

جنجال برای مرمت گمرک چابهار

چند روزی است که در فضای مجازی موضوع مرمت بنای تاریخی گمرک در محدوده چابهار مورد انتقاد کارشناسان معماری و مرمت قرار گرفته است، تصاویری از ساختمان گمرک چابهار منتشر شده و مشتاق گوهری مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان نسبت به مرمت این بنای تاریخی، رنگ آمیزی‌های بیرونی و الحاق تزئینات آن واکنش نشان داده و اعلام کرده است که این رنگ و تزئینات همگن با معماری این منطقه نیست. همچنین این بنا برای یک فیلم سینمایی مرمت شده است چه بسا مرمت نادرست آن موجب تبلیغات نادرست درباره معماری چابهار خواهد شد.

پیرو این‌موضوع عدنان حسینی مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار به خبرنگار مهر گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار برای ساخت فیلم «خوشید آن ماه» و نمایش زیبایی‌ها و جاذبه‌های بکر مردم و منطقه در قالب فیلم سینمایی با همکاری و مشارکت هنرمندان بومی بر خود لازم دانستیم در تغییر نگاه نسبت به این استان سهمی ناچیز داشته باشیم تا بتوانیم فضای سنتی مناسب با الهام از معماری بومی این منطقه را در معرض دید همگان قرار دهیم. بناهای تاریخی، خانه‌های بومی و محلی متعددی در شهر بازدید شد و در نهایت با مشورت اساتید و عوامل فیلم بنای تاریخی گمرک در حاشیه ساحل واقع در بافت قدیمی شهر به عنوان محل تصویربرداری انتخاب شد.

وی گفت: فلسفه ورود سازمان منطقه آزاد چابهار در این بنا که سال‌ها در انتظار مرمت و احیای متولیان امر بوده و متأسفانه به دلیل محدودیت در تأمین منابع مالی به یک بنای متروکه تبدیل شده صرفاً معرفی جاذبه‌های این منطقه بوده است. قصد داریم پس از اتمام فیلمبرداری از این بنا به عنوان مرکز فرهنگی و سنتی بهره برداری کنیم. فضایی که توسط عوامل فیلم بر مبنای بررسی فرهنگ و گونه شناسی زندگی مردم بلوچ مطالعه و طراحی شده الزاماً تغییراتی را نه در ساختار بنا بلکه در دکوراسیون و ظاهر بنا در محل فیلمبرداری اجتناب ناپذیر می‌کرد.

اعطای سفرکارت ملی به متقاضیان سفر

تفاهمنامه علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد بیگدلی مدیرعامل یکی از بانک‌ها در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی به امضا رسید و طرفین در خصوص ایجاد راهکارهایی برای رونق بازار سفر با یکدیگر توافق کردند.

بر اساس این تفاهمنامه، «سفر کارت» به مبلغ ۲۰ میلیون تومان، با نرخ ۴ درصد، تنفس یک ماهه و پرداخت ۱۸ ماهه به هر فرد متقاضی سفر اعطا می‌شود و افراد می‌توانند برای خرید تور از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز، اقامت در مراکز اقامتی رسمی و تحت نظارت میراث‌فرهنگی و مراکز رسمی فروش صنایع‌دستی، از این سفر کارت که مهلت اعتبار آن ۵ ماهه است، استفاده کنند.

مونسان در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: امیدوارم «سفر کارت» با سفر کارت‌های قبلی متفاوت باشد و به‌عنوان یک طرح موفق پیش برود. پروسه‌ای که تا کنون طی شده نشان‌دهنده این است که این طرح موفق خواهد بود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سفر کارت این است که نرخ آن ۴ درصد است که نرخ پایینی است؛ ضمن اینکه در این طرح گروه‌های هدف به خوبی دیده شده‌اند و اقشار مختلف مردم می‌توانند از این سفر کارت استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: تا پایان دی ماه سال گذشته، ۸,۸ میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شدند که نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی را به دنبال داشت. این در حالی است که بازار گردشگری داخلی نیز در کشور بسیار وسیع است و ظرفیت‌های فراوانی در این خصوص وجود دارد.

تلاش برای تصویب بسته حمایتی گردشگری در دولت

تصویب بسته حمایتی دولت

این هفته علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم ویژه روز جهانی گردشگری که در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل بزرگ ارم برگزار شد، گفت: امسال با شرایطی که به دلیل شیوع کرونا به وجود آمد در سخت‌ترین شرایط گردشگری جهانی قرار داریم. تمام تلاش‌های ما برای حمایت از فعالان گردشگری پکیج‌های حمایتی بود که تهیه شد و در هر بسته حمایتی گردشگری نقش پررنگی داشت؛ البته که باید این حمایت‌ها پررنگ‌تر و حجم بیشتری را شامل می‌شد اما به دلیل بضاعت کم دولت بیش از این مقدور نبود.

وی به دو اتفاق مهم در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: در این مدت از یک سو جایگاه گردشگری در کشور ارتقای خوبی پیدا کرد، دیگر یک بخش منفعل نیست و در تصمیمات دولت و کشور به این بخش توجه ویژه می‌شود. از سوی دیگر همگرایی خوبی بین تمامی بخش‌های گردشگری کشور اعم از دولتی و خصوصی اتفاق افتاد. در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گردشگری رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم. در حوزه نرم‌افزار محصولات جدیدی به چرخه گردشگری اضافه شد. گردشگری اکوتوریسم در کشور جدی شده و رونق گرفته است. همچنین تعداد واحدهای بوم‌گردی از دو هزار واحد عبور کرد که اگر کرونا پیش نمی‌آمد رکودهای جدیدی ثبت می‌شد.

امضای تفاهم‌نامه با وزیر جهاد کشاورزی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به رشد گردشگری سلامت در کشور ادامه داد: گردشگری کشاورزی به‌عنوان موضوع جدیدی به چرخه گردشگری کشور اضافه و جزو محورهای اصلی ما قرار گرفت. به زودی نیز تفاهم‌نامه‌ای را با وزیر جهاد کشاورزی برای حمایت از این بخش به امضا خواهیم رساند که به رشد گردشگری کشاورزی کمک خواهد کرد. همچنین در این مدت اکوتوریسم در کشور تنوع پیدا کرد و می‌توان گفت که کل کشور را فرا گرفته است.

افتتاح موزه روانپزشکی

این‌هفته از شهردار منطقه ۱۱ تهران خبر رسید که در آستانه فرا رسیدن هفته تهران از بازگشایی نخستین موزه روانپزشکی کشور در بیمارستان روزبه و برنامه‌های گردشگری و فرهنگی در هفته آینده خبر داد.

نصرالله آبادیان با اشاره به اینکه ۱۴ مهر به عنوان روز تهران نامگذاری شده است؛ گفت: از ۱۲ تا ۱۸ مهر به مناسبت «هفته تهران» برنامه‌های متنوعی با محوریت تهران از سال ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تدوین شده است که با توجه به همزمانی این هفته با ایام ماه صفر و اربعین حسینی (ع) تمامی آنها با شعار «مکتب تهران» به اجرا در می‌آیند.

بازدید از موزه مقدم در روز ۱۲ مهر رایگان است

آبادیان همچنین با اشاره به اینکه بازدید از موزه مقدم در روز ۱۲ مهر رایگان است؛ افزود: سایر موزه‌های منطقه نیز طبق روال از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ آماده بازدید عموم هستند که شامل موزه ثبت احوال، موزه ملی قرآن کریم، موزه جنگ (عمارت تیمور تاش)، موزه روایت خانه خیابان ولی عصر (عج) (خانه مینایی)، موزه دخانیات و موزه روانپزشکی است.

شهردار منطقه ۱۱ بیان کرد: علاوه بر اینها برگزاری تورهای دوچرخه سواری در مسیر گردشگری و بافت تاریخی، انتشار ۱۴ کلیپ قصه‌های تهرون با عنوان «یک قرن تهران ۱۴۰۰-۱۳۰۰» به مناسبت ۱۴ مهر از رویدادها و اتفاقات تاریخی با موضوعات تکایا، حسینیه‌ها و مراکز مذهبی، تاریخی و قدیمی به روایتگری استاد تهران شناس نصراله حدادی با محوریت ماه محرم از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته تهران اجرا خواهند شد.

وی همچنین ادامه داد: تهیه فیلم معرفی اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری و انتشار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به مناسبت هفته تهران با همکاری کلیساها و کنیسه‌های منطقه، اکران محیطی تصاویر و معرفی اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری منطقه ۱۱ در یکصد سال اخیر، تهیه و تولید فتوتیتر با عکاسی از اماکن تاریخی و انتشار در شبکه‌های اجتماعی به مناسبت هفته تهران نیز به مناسبت هفته تهران انجام خواهد شد.

برند گردشگری رونمایی شد

رونمایی از برند گردشگری

این هفته همزمان با روز جهانی گردشگری از برند گردشگری ایران رونمایی شد. سیمرغ فیروزه‌ای با عبارت «ایران باشکوه، یک‌تجربه متفاوت» برند و شعار ایران انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم روز جهانی گردشگری با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزاز شد و در این مراسم که میزبان آن هتل بزرگ ارم بود، از تمبر، نشان و برند ملی گردشگری، سند راهبردی توسعه گردشگری، سامانه طرح تطبیق استاندارد تأسیسات گردشگری، سامانه نظارت بر تأسیسات گردشگری، سه کتاب در حوزه گردشگری و پروژه‌های گردشگری ادارات استانی رونمایی شد. در این‌برنامه، پیام دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برای حاضران در سالن پخش شد.

در بخشی از پیام زوراب پولولیکاشویلی به این‌رویداد، آمده بود: «برای بسیاری از جوامع روستایی، گردشگری یک خط زندگی معنادار محسوب می‌شود. گردشگری همچنین همکاری را تشویق می‌کند و به جوامع روستایی در حفظ میراث‌طبیعی و فرهنگی‌شان کمک می‌کند. این صنعت برای روستاییان به‌ویژه زنان و جوانان شغل و فرصت‌های کاری در خارج از شهرها را فراهم کرده است، اما قدرت اصلی این صنعت هنوز باید کاملاً درک شود. در روز گردشگری جهانی امسال قرار است توانایی منحصربه‌فرد این صنعت در توسعه روستایی را درک کنیم.»

در ادامه از تمبر و برند ملی گردشگری و سیمرغ به عنوان نشان گردشگری جمهوری اسلامی ایران، سند راهبردی توسعه گردشگری، سامانه طرح تطبیق استاندارد تأسیسات گردشگری، سامانه نظارت بر تأسیسات گردشگری و سه کتاب در حوزه گردشگری رونمایی شد.


10743691
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «شکست»، «کلاسیکو»، «شبی در میامی»، «آلبرت و سرقت الماس»، «روزی در تونگ یانگ» و «گنج»، فیلم‌های جدیدی هستند که از قاب شبکه‌های سیما پخش می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افخمی گفت: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد، نمی‌شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از وزرای فرهنگ کشور‌های دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال دعوت کرده‌ایم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین پایانی دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲،برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران گفت: مرمت بخشی از حرم شاه عبدالعظیم را در دستور کار داریم و طی ۶ ماه آینده مرمت آن انجام می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با پنج فیلم‌نامه موافقت کرد که «زیبا صدایم کن» به کارگردانی سیدرسول صدرعاملی از جمله این آثار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با پنج فیلم‌نامه موافقت کرد که «زیبا صدایم کن» به کارگردانی سیدرسول صدرعاملی از جمله این آثار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عکس صحنه پردازی شده وارثین، روایتی از مقاومت مردم فلسطین در ماه‌های اخیر را به داستان پیامبران خدا پیوند می‌زند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» بر اساس تفاهماتی با سازمان برنامه و بودجه راه‌اندازی می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تصویب شعار این دوره از نمایشگاه خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است