فرهنگی‌هنری 14:38 - 27 خرداد 1398
«سوتلانا الکسیویچ» نویسنده برنده نوبل که بخش عمده‌ای از سریال «چرنوبیل» الهام‌گرفته از کتاب اوست معتقد است این سریال پنج‌قسمتی درک افراد را درباره حادثه چرنوبیل به کلی تغییر داده است.

تمجید برنده نوبل ادبیات از سریال «چرنوبیل»

به گزارش ایسنا، «سوتلانا الکسیویچ» نویسنده ۷۱ ساله اهل بلاروس که در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد در گفت‌وگو با سرویس رادیو اروپا اظهار کرد که شبکه «HBO» آمریکا برای ساخت سریال «چرنوبیل» بر اساس کتاب «صداهایی از چرنوبیل» به سراغ او آمده اما او پیشنهاد آن‌ها را نپذیرفته است.

با این وجود، سریال پنج‌قسمتی «چرنوبیل» که فاجعه تأسف‌بار اتمی در نیروگاه چرنوبیل اوکراین در سال ۱۹۸۶ را به تصویر می‌کشد مورد توجه فراوان قرار گرفته است و «الکسیویچ» نیز از این قاعده مستثنا نیست.

«الکسیویچ» درباره این سریال می‌گوید: واقعاً مرا تحت تأثیر قرار داد و اثر بسیار قدرتمندی است. چیزی در زیبایی‌شناسی آن وجود دارد که خودآگاه مدرن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این سریال، ترس، استدلال و زیبایی هر کدام به اندازه‌ای وجود دارد.

او همچنین می‌گوید بلاروسی‌هایی که در نتیجه انفجار بزرگ رآکتور شماره ۴ در ۲۶ در آوریل ۱۹۶۸ صدمه زیادی دیدند حالا با دیدن این سریال به خوبی به عمق فاجعه پی می‌برند. این سریال موجب شده درک بلاروسی‌ها نیز از این تراژدی به طور کلی تغییر کند.

سریال «چرنوبیل»

این نویسنده برنده نوبل در بخش دیگری از صحبت‌هایش از «یوهان رنک» کارگردان سوئدی این مینی‌سریال به سبب انتخاب‌هایش و آگاهی کامل از محیط پیرامون تمجید کرده است.

«کریگ مازن» نویسنده فیلمنامه و تهیه‌کننده مینی‌سریال «چرنوبیل» نیز کتاب «صداهایی از چرنوبیل» نوشته «سوتلانا الکسیویچ» را ستایش کرده و می‌گوید: حقایق تاریخی و علمی فراوانی را از منابع مختلف برای این پروژه استخراج کردیم اما کتاب «صداهایی از چرنوبیل» اثری بود که همیشه برای پیدا کردن زیبایی و اندوه به آن بازمی‌گشتم.

بخش‌هایی از سریال «چرنوبیل» به طور مستقیم برگرفته از کتاب «صداهای از چرنوبیل» است که همین امر موجب شده «الکسیویچ» درباره رعایت کپی‌رایت اثرش با تولیدکنندگان این مینی‌سریال تماس بگیرد.

«الکسیویچ» می‌گوید در ابتدا حتی رسانه‌های روسی نیز بازخورد بسیار مثبتی به سریال نشان دادند و پس از آن احتمالاً به دستور کرملین، ناگهان رویکرد بسیار میهن‌پرستانه‌ای اتخاذ کردند. این خبر را هم شنیدم که روسیه قصد دارد سریال خود را براساس حادثه «چرنوبیل» بسازد و در آن به موضوع تعقیب جاسوسان آمریکایی در نیروگاه هسته‌ای می‌پردازد.

قسمت نخست سریال «چرنوبیل» که روایتگر فاجعه هسته‌ای آوریل ۱۹۸۶ در اوکراین و تلاش‌های بی‌سابقه برای پاک‌سازی آن است در تاریخ ۶ می ۲۰۱۹ رونمایی شد و پس از آن به ترتیب در ۱۳، ۲۰ و ۲۷ می قسمت‌های دوم تا چهارم آن از سوی شبکه «HBO» منتشر شد. قسمت پنجم و نهایی این سریال نیز در تاریخ سوم ژوئن (۱۳ خرداد) عرضه شد.

انتهای پیام


10152046
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با شب وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ره)، مراسم استقبال از پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) با حضور ایرانیان مقیم مالزی در کوالالامپور برگزار شد.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری با سابقه رادیو ایران گفت: من ۲۷ سال برنامه‌های «راه شب» اجرا کرده‌ام و مردم همیشه با رادیو دوست بوده اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حسنین الحلو، میزبان برنامه قرآنی محفل در یک ویدیویی همراه با مجری برنامه از مخاطبان تلویزیون دعوت کرد تا این مسابقه قرآنی را تماشا کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک استاد زبان و ادبیات پارسی با اشاره به روز جهانی کتاب و حق مولف، سرانه مطالعه در ایران را در مقایسه با دیگر کشور‌ها پایین دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی درخت گردو در سالن شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است