اقتصادی 21:15 - 02 اسفند 1395
ابوالفضل روغنی:آخرین گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی ۶ تا ۴.۷ درصدی کشور حکایت دارد.

براساس آمار بانک مرکزی گرچه سهم گروه صنایع و معادن از رشد اقتصادی7.4درصدی کشور طی نیمه نخست امسال -0.9 درصد اعلام شده اما دراین گزارش سهم صنعت از مجموع نرخ رشد این زیر گروه 3.5درصد تلقی شده است. اما رشد 3.5درصدی زیر بخش صنعت هم به مفهوم بهبود شرایط تولید در واحدهای صنعتی نبوده و متأسفانه آمارهای ارائه شده از رشد امسال بخش صنعت چندان واقعی به‌نظر نمی‌رسد و یا اینکه آمارهای مذکور به شکل ترکیبی و کلی ارائه و ارقام رشد یا کاهش تولید زیربخش‌های مختلف صنعتی در آن گم شده است.

این نرخ رشد برای بخش صنعت در حالی اعلام شده که فعالان اقتصادی شاهد فاصله گرفتن رکود از بخش صنعت به‌ویژه در بنگاه‌های کوچک و متوسط یا حداقل جهشی در بهبود شرایط این بنگاه‌ها نسبت به سال گذشته نبوده‌اند. به‌نظر می‌رسد نرخ رشد اعلام شده برای بخش صنعت طی نیمه نخست امسال تنها با استناد به بهبود وضعیت برخی بنگاه‌های بزرگ مانند صنایع خودروسازی، فولاد، سیمان و... و با حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت محقق شده است.

در واقع بهبود نرخ رشد صنایع بزرگ نسبت به سال‌های قبل به کل بخش صنعت تعمیم داده شده و چنین برداشت می‌شود که مشکلات ساختاری بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی نیز در سایه بهبود نرخ رشد بخش صنعت مرتفع شده است.اما قطعا چنین شرایطی برکل بخش صنعت حاکم نیست چرا که تغییر کیفی را در وضعیت بنگاه‌های صنعتی به‌ویژه صنایع کوچک و متوسط نسبت به سال قبل شاهد نیستیم.

با این شرایط به‌نظر می‌رسد تحقق پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی و پرکردن خلأ ناشی از کاهش سهم تولید و صادرات نفت با تولیدات صنعتی در سال 96دور از دسترس باشد چرا که رشد صادرات و صنعت کشور طی نیمه نخست امسال بیشتر تحت‌تأثیر رشد صادرات گاز، میعانات گازی و مواد پتروشیمی بوده است. به جرأت می‌توان گفت که هنوز صنعت کشور به حدی رشد نکرده است که بتواند جایگزین نفت در رشد اقتصادی مورد انتظار برای سال آینده شده و بار این رشد را به دوش کشد. فکر نمی‌کنم حتی تا 10سال آینده نیز چنین شرایطی بر صنعت کشور حاکم شود.

از سوی دیگر هنوز هیچ تغییر جدی را در بهبود وضعیت بخش صنعت شاهد نیستیم. بیشتر مشکلات بخش صنعت ناشی از رکود حاکم بر فضای کسب و کار است واگر می‌خواهیم تحرک واقعی در بخش تولیدات صنعتی و سایر کالاها وخدمات ایجاد کنیم باید با اتخاذ سیاست‌های کارآمد تقاضای مؤثر در بازار داخلی را تحریک کرده یا به بازارهای صادراتی با تولید کالاهای رقابت‌پذیر راه پیدا کنیم.

  • رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران

8835250
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دامپزشکی تهران گفت: در پی اجرای طرح تشدید نظارت‌های دامپزشکی ۱۰ واحد عرضه فرآورده خام دامی متخلف پلمب شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی اقتصادی دولت گفت: برای سومین سال به صورت مستمر شاهد کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قیمت برخی از خودرو‌های موجود در بازار آزاد ۲۸ فروردین ماه را در این خبر مشاهده می‌کنید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تا امروز خوشبختانه هیچگونه کمبودی در هیچ یک از تمامی کالا‌های کشور نداریم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتاق بازرگانی ایران از پیشنهادی برای رفع تعهد‌های ارزی تا سقف یک میلیون دلار و برای واحد‌های کوچک و صادرکنندگانی که در سطح رقم‌های پایین‌تری صادرات دارند خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اداره سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی هشدار داد: از آنجا که یک طرف معاملات در بازار ارز به تراکنش‌های ریالی ختم می‌شود، احتمال قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی بسیار بالا خواهد بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی فرار مالیاتی ۳ هزار میلیارد تومانی در خراسان رضوی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اقتصادی گفت: با پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی برخلاف انتظارات بسیاری از سودجویان به سبب نمایش اقتدار نظامی کشور هیجانات و بار روانی منفی کاهشی شد و این سر آغازی برای شروع روند نزولی نرخ ارز بود‌.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر گفت: بنابر آمار ۴۰ درصد تولید دام سبک در اختیار جامعه عشایر و مابقی در اختیار روستاییان و دامداری صنعتی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است