علمی فناوری 14:01 - 29 دی 1400

۱۰۰هزار نشاء ایرانی آناناس تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسین صالحی ارجمند مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه کشت بافت و سلول گیاهی، شاخه مهمی از فناوری زیستی است، گفت: کشت بافت یعنی آن‌که رشد، تکثیر و یا نگهداری سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های گیاهی، در یک محیط غیرطبیعی کنترل‌شده انجام می‌شود که در اصطلاح به این محیط، محیط کشت می‌گویند.

وی با بیان اینکه آناناس از گیاهان نیمه‌گرمسیری است که میوه آن از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و از میوه‌های گران‌قیمت به‌شمار می‌رود، گفت: طبق آمار گمرک ایران، واردات آناناس تا بیش از ۲۱ میلیون دلار هم گزارش شده است. از طرفی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر افزایش سطح گلخانه‌ها به دلیل سودآوری، مصرف کم‌آب، محصول‌دهی و اشتغال‌زایی بالا، درصدد تنوع‌بخشی به محصولات گلخانه‌ای، با محصولات جدید اقتصادی نظیر آناناس برآمده است.

به گفته وی، علاوه بر این، نوار ساحلی سیستان و بلوچستان در محدوده چابهار و کنارک‌ با توجه به آب‌وهوای مساعد و بهاری، به عنوان گلخانه طبیعی ایران مطرح است و بهترین شرایط برای کشت و توسعه آناناس را دارد. در این مرحله مشکل این وزارت، فقدان نهال مورد نیاز از رقم مطلوب است.

مدیر عامل شرکت با بیان اینکه تکثیر آناناس به صورت غیرجنسی و از راه کشت پاجوش‌ها یا ساقه جوش‌های گیاه انجام می‌گیرد، گفت: اما این روش علاوه بر معایبی نظیر انتقال آلودگی، به دلیل کمبود اندام‌های تکثیر، قادر به تامین نیاز بازار نیست. از این رو پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی کشور به عنوان متولی تحقیقات توسعه کشت گیاه طی یک قرارداد رسمی، با در اختیار قرار دادن تعداد محدودی پاجوش گیاه آناناس، تکثیر و تولید تجاری گیاهچه کشت بافتی، این گیاه را به تیم شرکت فرارویش واگذار کرده است.

صالحی ارجمند خاطر نشان کرد: این شرکت پس از طی مراحل پژوهشی، موفق به کسب فناوری تولید درون شیشه‌ای این گیاه شد و در حال حاضر با طی کردن مرحله تکثیر تجاری و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، به تولید انبوه نشای این میوه نائل آمده است.


11417376
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است