استانی 11:46 - 10 اردیبهشت 1396
خشت و گل خانه اگر از شعر باشد پنجره‌هایش را فرهنگ می‌سازد و خانه‌ای که دو نسل شاعر پرورانده و استاد همایی را هچون گوهری پرورش داده امروز می‌تواند نسلی دیگر را پرورش دهد که نه تنها شعر را بلکه فرهنگ ایران و اصفهان را زنده نگه دارد.

خانه‌ای برای شعر اصفهان

به گزارش خبرنگار ایسنا، عصر شنبه، با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خانه شعر و فرهنگ اصفهان در محل منزل شاعر و ادیب برجسته اصفهانی مرحوم استاد جلال‌الدین همایی افتتاح شد.

استاد جلال‌الدین همایی شاعر، نویسنده و ریاضی‌دان اصفهانی است که در دی ماه سال 1287 در اصفهان متولد شد و آثاری از جمله تاریخ ادبیات ایران، فنون بلاغت و صناعت ادبی، مولوی‌نامه و دیوان سنا او به چاپ رسیده است.

غلامعلی حداد عادل با اشاره به بازسازی خانه استاد همایی اظهار کرد: یک بخش از سرمایه‌های فرهنگی اصفهان، خانه‌های میراثی این شهر است با توجه به اینکه در سراسر ایران خانه میراثی فراوان است مهم بازسازی آنهاست.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه در اصفهان در حدود هزار خانه میراثی وجود دارد، گفت: اهمیت خانه استاد همایی مضاعف است یکی به جهت معماری ایرانی اسلامی آن  و دیگر به جهت این که این خانه متعلق به استاد همایی است که اگر یک خانه معمولی بود و استاد در آن زندگی می‌کرد آن خانه حتما میراثی بود.

وی با اشاره به پیشینه این خانه افزود: در این خانه پدر استاد همایی نیز زیسته است و استاد همایی در دهه 50 که به تهران رفت این خانه را به عنوان یک میراث فرهنگی به دولت واگذار کرد بعد از انقلاب دولت دوباره خانه را در اختیار می‌گیرد و آن را بازسازی می‌کند و امروز ما شاهد بازسازی دوم این خانه هستیم.

حدادعادل ادامه داد: استاد همایی شخصیت کم نظیری داشت و از مفاخر اصفهان بلکه ایران نیز است و این خانه باید مرکز شعر و فرهنگ اصفهان نام می‌گرفت و از دکتر آذر خواهش می‌کنم تلاش کنند تا شعر در این خانه قوت بگیرد و کسانی که اهل شعر و ادب هستند در این خانه حضور پیدا کنند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به معماری ایرانی و اسلامی گفت: این خانه یک نمونه از معماری ایرانی و اسلامی است و ما باید از این معماری بهره ببریم؛ نمی‌شود فقط این معماری‌ها را قدر بدانیم و در حفظ و نگه‌داری آن پویا باشیم اما دنبال آن را نگیریم. معماری ایرانی  اسلامی دیگر در نقش شهر ما دیده نمی‌شود و  هیچ نشانه‌ای از معماری سنتی ما در معماری امروز وجود ندارد، تاریخ گذشته فقط برای موزه‌ها نیست.

همچنین مهدی جمالی نژاد با اشاره به اینکه در چشم انداز اصفهان ۱۴۰۰، اصفهان به شهری مبتنی بر دانش و دانایی، شهری طیب، ایمن، سرسبز، خلاق و با نشاط تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: اگر قرار است در چشم انداز اصفهان به این اهداف دست یابیم، لازم است تا رویکرد شهرداری اصفهان ضمن توجه به فعالیت در زمینه خدماتی، توجه به فعالیت در زمینه‌های خدماتی فرهنگی نیز باشد. فعالیت شهرداری‌ها در گذشته صرفا خدماتی بوده و بعد به فعالیت‌های خدماتی فرهنگی تبدیل شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت‌های عمرانی شهرداری در کنار فعالیت‌های فرهنگی، افزود: ما در حوزه عمرانی نیز جنبش جهادی‌مان را آغاز کرده‌ایم، چنانکه در سال گذشته میزان سرمایه گذاری در بخش خصوصی به 10 برابر افزایش یافته است.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه اصفهان تنها به شهروندان و استان اصفهان و یا ایران تعلق ندارد، بلکه متعلق به همه جهان است، گفت: توسعه شهر اصفهان را بدون حفظ میراث و ارتقای فرهنگی آن نمی‌خواهیم و تا دو هفته دیگر نیز پنج پردیس فرهنگی در این شهر جانمایی می‌شود و خوشحالم که امروز خانه استاد همایی به خانه شعر و فرهنگ اصفهان تبدیل می‌شود و امیدوارم شهر اصفهان را به جایگاه واقعی خودش که همان اسطوره شهر است برسانیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم حکم مدیریت خانه شعر و فرهنگ اصفهان از سوی شهردار اصفهان به دکتر اسماعیل آذر اعطا شد؛ طی این حکم مهدی جمالی نژاد، اسماعیل آذر را به مدت دو سال به مدیریت خانه شعر و فرهنگ اصفهان منسوب کرد.

انتهای پیام


9055989
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است