علمی فناوری 16:40 - 09 اردیبهشت 1396
معاون آموزشی وزارت بهداشت دستاوردهای برنامه تحول و نوآوری در دانشگاه ها را مناسب دانست و گفت:‌ماموریت گرایی و استقرار کامل آمایش سرزمینی،‌ دو اولویت حوزه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی در کشور است.

اولویت‌های حوزه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور  پس از استماع گزارش مناطق آمایشی 10 گانه کشور گفت: حوزه آموزش علوم پزشکی کشور با اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تغییرات چشمگیری داشته و گزارش هایی که امروز ارائه شد با ابتدای اجرای برنامه قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه این تغییرات حاصل تلاش تمامی دست اندرکاران آموزش در دانشگاهها است، تاکید کرد:‌ دانشگاه های علوم پزشکی و مناطق آمایشی باید از تجربیات یکدیگر در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استفاده کنند و از تجربیات موفق الگوبرداری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت مصوبه آمایش سرزمینی را فرصتی مغتنم برای حوزه آموزش خواند و گفت:‌ ماموریت گرایی و آمایش از تاکیدات مقام معظم رهبری به دانشگاهها است و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست محترم جمهوری نیز بر اجرای این برنامه در تمامی نهادهای متولی آموزش عالی کشور تاکید کردند.

وی خاطرنشان کرد: هدف این  است که دانشگاههای علوم پزشکی با سایر نهادهای علمی در مناطق آمایشی ارتباط برقرار نموده و شبکه های علمی گسترده ای را برای پیشبرد اهداف علمی کشور و توسعه علوم بین رشته ای شکل دهند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه نتایج برنامه های تحول در بلندمدت مشخص می شود،‌گفت: در همین مدت کوتاهی که از اجرای این برنامه ها می گذرد نیز تغییرات بسیاری در آموزش ایجاد شده، ولی این مسیر باید ادامه پیدا کند تا شاهد تحولات ریشه ای در آموزش علوم پزشکی و اثرات آن بر نظام ارائه خدمات کشور باشیم.

وی از چالش هایی که در مسیر اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طی شده سخن گفت و اظهار داشت: اولین بار بود که برخی مفاهیم در حوزه آموزش علوم پزشکی مطرح می شد و قاعدتا برای نهادینه کردن این مفاهیم با چالش هایی روبرو بودیم. ولی با همت تمامی افراد در وزارت بهداشت و دانشگاهها اکنون شاهد تغییراتی هستیم که این مدت کم انتظار آن نمی رفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی ما باید از حداقل استانداردهای بین المللی و ملی برخوردار باشند و به زودی حداقل ها و حداکثر انتظارات در هر برنامه مشخص و به دانشگاهها ابلاغ می شود. انتظار این است دانشگاهها و دانشکده ها در مسیر دستیابی به این استانداردها حرکت نمایند.

دکتر لاریجانی از انگیزه ها و محرک های ایجاد شده در دانشگاهها برای پیگیری بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و با رضایت بخش خواندن این موضوع افزود: ما انتظار نداریم یک دانشگاه در تمامی حیطه ها به سرآمدی دست یابد. بلکه هر دانگاه باید با ظرفیت هایی مثل اساتید برجسته، شرایط فرهنگی، اقلیمی و ... که دارد یک یا چند ماموریت مشخص برای خود تعریف و به صورت جدی این ماموریت ها را پیگیری کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:‌ برخی دانشگاهها نقشه راه روشنی برای حرکت در مسیر تحول و ارتقای نظام سلامت ترسیم نموده اند. تمامی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی ضروری است چنین نقشه راهی برای خود ترسیم کنند و ساز و کاری اندیشیده شود تا این مسیر در دانشگاه نهادینه شود و با تغییرات مدیریتی نیز به صورت مستمر ادامه یابد و اجرایی شود.

دکتر لاریجانی به نقش برجسته اعضای هیات علمی در اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: بدنه دانشگاه و اعضای هیات علمی باید مستقیما در اجرای برنامه های تحولی مشارکت داده شوند. چرا که در این صورت این برنامه ها در دانشگاه نهادینه شده و ادامه پیدا می کند.

وی به توسعه روابط بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت:‌ دانشگاههای ما باید کشورهای دیگر را رصد کنند و متناسب با ظرفیتی که این کشورها می توانند داشته باشند ارتباطات بین المللی برقرار کنند. در واقع دانشگاهها باید با نقشی فعال به صورت هدفمند با کشورها و نهادهای علمی بین المللی ارتباط برقرار کنند و قرابت های اقلیمی و فرهنگی را نیز در این ارتباطات در نظر بگیرند. بسیاری از کشورهای هم مرز ایران ظرفیت های خوبی برای گسترش آموزش علوم پزشکی دارند و ما می توانیم از طریق همکاری مشترک آموزش سلامت را در منطقه گسترش دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاهها و مراکز علمی در آینده ای نزدیک نیازمند استقلال مالی هستند و دانشگاههای علوم پزشکی کشور با حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و ارتقای خلاقیت و کارآفرینی باید وابستگی خود به منابع دولتی را کم کنند.

وی اضافه کرد: دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی نباید منتظر فرصت های شغلی باشند، بلکه باید با تاسیس شرکت های دانش بنیان خود ایجاد شغل کنند. در همین راستا به زودی دوره خلاقیت و کارآفرینی به صورت مجازی برای دانشجویان و در قالب آموزش های مهارتی برای کارکنان و اساتید علوم پزشکی کشور برگزار خواهد شد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه مرکز ملی آموزش های مهارتی به زودی به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد، گفت: این آموزش ها تضمین کننده ارتقای سطح علمی و مهارتی نیروی انسانی حوزه سلامت است و باید چه در دانشگاهها و چه در بخش غیردولتی به صورت جدی دنبال شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تدوین نقشه توسعه علمی مناطق آمایشی را یکی از برنامه هایی ذکر کرد که باید طی چندماه آینده نهایی شود. وی اظهار داشت: این نقشه مشخص می کند که نیاز مناطق آمایشی به نیروی انسانی طی بازه زمانی 5 ساله آینده چقدر است و در واقع زمینه ای برای هدایت برنامه ریزی آموزش در مناطق آمایشی فراهم میکند.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر لاریجانی دستاوردهای برنامه های تحول و نوآوری را حاصل تلاش های عده زیادی از اساتید و دست اندرکاران این حوزه ذکر کرد و گفت: این تجربیات در مجموعه ای در حال گردآوری است و تجارب موفق دانشگاهی نیز در این مجموعه درج خواهد شد. این مستند می تواند راهنمای خوبی برای محققین، مدیران و سایر افراد در آینده باشد.

انتهای پیام


9053126
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است