علمی فناوری 16:18 - 19 آذر 1398
در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی صورت گرفت
معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از توانمندی محققان پژوهشگاه در تعیین میزان همخونی ماهیان مولد و تعیین والدهای مناسب برای تلاقی به منظور دستیابی به بیشترین عملکرد تولید خبر داد.

بهبود عملکرد تولید آبزیان/پیگیری تولید برنج مقاوم به علف‌کش با فناوری کریسپر

به گزارش ایسنا، دکتر حسینی سالکده که در نشستی با حضور دکتر سعیدی، معاون پژوهشی دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از دانشجویان این دانشکده در محل پژوهشگاه سخن می‌گفت، با اشاره به تاریخچه شکل گیری و توسعه این مرکز پیشروی تحقیقات زیست فناوری کشاورزی کشور گفت: پژوهشگاه که در سال ۱۳۷۸ با ارتقای بخشی از موسسه تحقیقات اصلاح بذر در قالب موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی تشکیل شده، با توسعه فعالیت‌ها طی کمتر از دو دهه در حال حاضر علاوه بر پژوهشکده مرکزی مستقر در کرج دارای پژوهشکده‌هایی تخصصی در حوزه‌های صنایع غذایی، بیوتکنولوژی جانوری، متابولیت‌های ثانویه و گیاهان دارویی در تبریز، رشت و اصفهان و واحدی تحقیقاتی در حوزه منابع طبیعی در مشهد است.



وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ذیل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی فعالیت دارد؛ لذا برخلاف مجموعه‌های دانشگاهی که رسالت اصلی خود را آموزش و تربیت نیروی انسانی می‌بینند، ماموریت انجام پژوهش‌های کاربردی را عهده‌دار است. طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی پژوهشگاه نیز تماما در راستای اولویت‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی بر رفع چالش‌های عمده بخش کشاورزی متمرکز است. 

حسینی سالکده تصریح کرد: در این راستا، محورهای ماموریت پژوهشگاه، تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی کشور با غلبه بر چالش‌هایی چون تنش‌های محیطی، هزینه‌های تولید، آلودگی محیط زیست و ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و رویکرد اصلی تحقیقات پژوهشگاه، عرضه دستاوردهای قابل تجاری‌سازی است که در این راستا به اثربخشی پژوهش‌ها توجه ویژه داریم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته به عنوان یکی از موثرترین  فناوری‌های بخش کشاورزی، گفت: ارزش بازار جهانی محصولات تراریخته بالغ بر چند صد میلیارد دلار است و حجم مبادلات بازار بذور تراریخته حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است. تلاش پژوهشگاه این است که کشور ما نیز از این بازار عظیم جهانی سهمی داشته باشد. 

وی با اشاره به گسترش روزافزون سطح زیرکشت محصولات تراریخته در دنیا اظهار کرد: بحث‌هایی که درباره محصولات تراریخته در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اغلب مربوط به محصولات با صفات نسل اول مثل مقاومت به آفت و علف کش است، در حالی که محصولات تراریخته متعددی با صفات نسل دوم مثل مقاومت به خشکی و شوری یا دارای راندمان بالاتر فتوسنتز یا جذب بیشتر مواد از خاک و نیز محصولاتی با ترکیب صفات نسل اول و دوم هم در دنیا در شرف تجاری‌سازی هستند. 

معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: در این پژوهشگاه هم در کنار فعالیت‌هایی که در زمینه تولید محصولاتی با صفات نسل اول از جمله سیب زمینی، پنبه، برنج، سویا، ذرت و کلزا از سال‌ها قبل پیگیری می‌شده، روی محصولات با صفات نسل دوم با تمرکز بر مقاومت به خشکی هم کار می‌شود.  

وی یکی از طرح‌های مهم پژوهشگاه در این زمینه را طرح تغییر ساختار ریشه برنج با انتقال ژن‌ های موثر در تعداد، طول، قطر و زاویه قرارگیری ریشه‌ها از گونه‌های وحشی برنج به برنج خوراکی عنوان و خاطرنشان کرد: در این تحقیقات که با استقبال موسسات خارجی در اعطای گرنت و درخواست همکاری مشترک با محققان پژوهشگاه مواجه شده، علاوه بر انتقال یکی یکی ژنها روی انتقال همزمان دو یا چند ژن هم کار می‌کنیم و امیدواریم در نهایت به برنجی با ریشه‌های توسعه یافته و حداکثر عملکرد در شرایط خشکی برسیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، حسینی سالکده در ادامه با اشاره به وابستگی ۹۸ درصدی کشور به واردات بذور هیبرید در محصولاتی مثل خیار و گوجه فرنگی به موفقیت‌های قابل توجه محققان پژوهشگاه در دستیابی به دانش تولید بذور هیبرید اشاره و خاطرنشان کرد: در سایر زمینه‌های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کشاورزی نیز پروژه‌های کاربردی متعددی در حال اجراست که از جمله آنها طرح "افزایش مقاومت برنج به علف‌کش" و "افزایش کیفیت یکی از روغن‌های خوراکی با فناوری کریسپر" و "تولید و پرورش گیاه شورپسند سالیکورنیا و به زراعی آن" است که طبق بررسی‌های دقیق انجام شده کشت این قبیل گیاهان سازگار با شرایط خشکی و کم آبی از لحاظ اقتصادی و بازگشت سرمایه وضعیت بسیار خوبی دارند.

انتهای پیام


10315851
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است