علمی فناوری 19:22 - 04 بهمن 1395
دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بر اساس آئین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده یک شرکت از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مدت‌دار بوده و باید شرکت متقاضی بصورت مداوم شرایط لازم را حفظ کرده و ارتقاء دهد.

مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مدت‌دار است

به گزارش ایسنا، سید محمد صاحبکار خراسانی اظهار کرد: با توجه به گذشت دو سال از زمان مرحله اول ارزیابی شرکت‌ها، مرحله دوم ارزیابی شروع شده است و شرکت‌هایی که در سال 1392 یا 1393 مورد تائید کارگروه قرار گرفته بودند، در سال 1395 مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند که برخی از آنها معیارهای مربوط را کسب نکردند و از فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان حذف شدند. همچنین با آغاز فرایند ارزیابی مجدد شرکتها، اسامی 250 شرکت از فهرست شرکت‌های مشمول استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حذف شد.

وی افزود: معیارهای ورود برای شرکتهایی که نوپا بوده و در سالهای ابتدایی فعالیت خود هستند، بسیار آسان طراحی شده است، اما به تدریج با افزایش عمر شرکت، معیارهای دیگری برای فعالیت در فضای کسب و کار حرفه ای حتما باید در شرکتها بوجود بیاید، وگرنه شرکتها با شکست مواجه می‌شوند. لذا معیارها به نحوی طراحی شده است که باعث توجه دادن شرکتها به شاخص‌های ارتقای عملکرد شود که مطمئنا منافع شرکتها را در میان مدت و بلند مدت به دنبال خواهد داشت.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از شرکت‌هایی که مورد تائید کارگروه قرار می‌گیرند، تصور می‌کنند که این تائیدیه مادام‌العمر است و بعضاً در سربرگ‌ها و یا حتی مهر شرکت خود، عبارت دانش‌بنیان را درج می‌کنند؛ ولی برای حفظ و ارتقای معیارهای مندرج در آئین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند. اما بر اساس مصوبه کارگروه، اگر در ارزیابی مجدد، معیارهای لازم احراز نشود، بدون هیچ‌گونه مسامحه‌ای از فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان حذف خواهند شد و استفاده آنها از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی، سربازی افراد شرکت‌ها و ... امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر آنکه در سال های آتی با ارتقای عملکرد خود، بتوانند مجددا معیارهای مورد نظر را احراز کنند.

وی افزود: اگرچه انجام فرایند ارزیابی مجدد شرکتهای دانش‌بنیان هزینه های مالی زیادی را برای معاونت علمی و فناوری به دنبال داشته و از کارگزاران ارزیابی انرژی زیادی می گیرد، اما برای اطمینان از کیفیت عملکرد شرکتهای دانش بنیان و حفظ اعتماد جامعه، این معاونت در این زمینه اهتمام جدی دارد.

صاحبکار گفت: بر اساس مصوبات کارگروه، حفظ و ارتقای کیفیت فعالیت‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است و کارگروه به هیچ عنوان صرفاً به دنبال افزایش کمّی شرکت‌های مشمول استفاده از مزایای قانون نیست و همانگونه که هر روز ممکن است تعدادی شرکت به فهرست شرکتهای دانش‌بنیان افزوده شوند، ممکن است شرکت‌هایی نیز از فهرست حذف شوند.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دوره دوم ارزیابی باید ارتقاء یابد، به عنوان مثال برای شرکت‌هایی که در سه سال اول تاسیس‌شان هستند، معیار داشتن اظهارنامه مالیاتی بررسی نمی‌شود و این شرکت‌ها به عنوان شرکت‌های نوپا می‌توانند تائید شوند؛ اما در زمان ارزیابی دوره دوم، حتماً باید دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی را داشته باشند؛ چرا که در غیر این صورت تائید نمی‌شوند.

رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان با اشاره به اجرای حمایت‌های قانونی گفت: خوشبختانه بدنه دولت و مجلس شورای اسلامی به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان اطمینان کرده و توجه ویژه‌ای نشان دادند و یک فرصت تاریخی ایجاد شده است؛ لذا نباید با تنزل کیفیت شرکت‌ها، این اطمینان و فرصت تاریخی خدشه‌دار شود.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به لزوم ارتقای مداوم شرکت‌ها تصریح کرد: حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، حوزه بسیار پویایی است و شرکت‌ها باید تمام تلاش خود را برای حفظ توان رقابتی خود بکار گیرند و نباید تصور کنند که مادام العمر می‌توانند از حمایتهای قانون برخوردار شوند.

رییس امور شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: شرکت‌هایی که از این فهرست حذف می‌شوند، خیلی نباید نگران باشند و می‌توانند با ارتقای فعالیت‌های خود و کسب شرایط لازم، دوباره تقاضای ارزیابی خود را ارائه دهند و ما مطمئنا آنها را ارزیابی می‌کنیم و در صورت احراز شرایط مجددا به فهرست شرکتهای دانش بنیان اضافه می‌شوند.

صاحبکار گفت: به شرکت‌ها اکیدا توصیه می‌شود آخرین آئین‌نامه و مصوبات کارگروه و معیارهای شرکت‌های دانش‌بنیان مندرج در سامانه www.Daneshbonyan.ir معاونت علمی را مطالعه کنند تا بدلیل عدم اطلاع، حقی از آنها ضایع نشود و در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان مرکز مشاوره با شماره تلفن 83533030 تماس بگیرند. 

دبیر کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان در پایان گفت: شرکتهای دانش بنیان برای ارتقای توان خود و آشنایی بیشتر با قوانین و شرایط فعالیت در فضای کسب و کار می توانند از مشاوره های تخصصی رایگان و آموزش هایی که توسط دبیرخانه کارگروه در موضوعات کاربردی که در سامانه TMS.Daneshbonyan.ir معاونت علمی ارائه می شود، استفاده کنند.  

انتهای پیام


8704966
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است