استانی 15:38 - 06 آبان 1395
سرپرست پلیس فتا سیستان‌ و بلوچستان از دستگیری فردی که قصد اخاذی در شبکه‌های اجتماعی را داشت، خبر داد.

اخاذ شبکه های اجتماعی در زاهدان دستگیر شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان،سرگرد علی سرحدی با اشاره به یک پرونده تشکیل شده در خصوص اخاذی در شبکه‌های اجتماعی گفت: فردی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌های شخصی یکی از شهروندان، قصد اخاذی از وی را داشت توسط کارآگاهان پلیس فتا در زاهدان دستگیر شد.


وی افزود: چندی پیش و به دنبال مراجعه یکی از شهروندان به این پلیس و طرح شکایت مبنی بر این‌که فردی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با به دست آوردن عکس‌های وی قصد اخاذی ۸۰۰ میلیون ریالی از او را داشته، پرونده‌ای تشکیل و با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله در دستور کار کار‌شناسان این پلیس قرار گرفت.


سرپرست پلیس فتا سیستان و بلوچستان ادامه داد: کارآگاهان این پلیس با اقدامات فنی و تخصصی خود ظرف ۷۲ ساعت متهم را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کرده و به پلیس فتا انتقال دادند.


وی تصریح‌کرد: متهم که در ابتدا منکر هرگونه عمل مجرمانه در فضای مجازی شده بود پس از رویت مستندات و ادله دیجیتال متخصصین این پلیس لب به سخن گشود و نسبت به بزه انتسابی اعتراف کرد.


سرگرد سرحدی در ادامه گفت: متهم دستگیر شده در تحقیقات تخصصی پلیس اعلام کرد که با توجه به تسلطی که در امور رایانه و فضای مجازی داشته هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که توسط پلیس فتا دستگیر شود.


سرپرست پلیس فتا استان سیستان‌و بلوچستان ضمن اشاره به ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای، گفت: برابر قانون هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۰۰۰. ۰۰۰. ۵) ریال تا چهل میلیون (۰۰۰. ۰۰۰. ۴۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.


سرگرد سرحدی با بیان اینکه متاسفانه کاربرانی که گرفتار اخاذان فضای سایبر می‌گیرند از نگهداری امن اطلاعات شخصی و مهم خود در فضای سایبر غفلت می‌کنند‌، گفت: این کاربران با سهل انگاری در نگهداری فایل‌های صوتی و تصویری خود و همچنین اطلاعات شخصی و مهم این فرصت را به مجرمان سایبری می‌دهند که به راحتی به اطلاعات آن‌ها دست یابند.


وی ادامه داد: برخی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز متاسفانه به هر کسی که درخواست دوستی می‌دهد اعتماد نموده و باب دوستی آنلاین را با آن‌ها باز می‌کند غافل از آن‌که بسیاری از این دوستان سایبری و آنلاین با هویت و جنسیت غیر واقعی با وی در ارتباط هستند مجرمان سایبری هستند که به دنبال شکار می‌گردند.


انتهای پیام/پ

8249809
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است